Review: Dit zijn de nieuwe Pathfinder-gravelbanden van Specialized

Deze nieuwe gravelbanden van Specialized zorgen voor nog meer souplesse en grip tijdens jouw gravelavonturen!

© Joris Knapen

20220308-1547-Specialized Pathfinder Gravel Banden_02040.jpg

Samen met Laurens ten Dam en Thomas Dekker fietsten we een dag door het gravelwalhalla bij Arhnem, natuurlijk niet zonder reden. Op uitnodiging van Specialized mochten wij de nieuwe Pathfinder-banden testen. Deze vernieuwde gravelbanden moesten wij natuurlijk aan de tand voelen, dit is wat we ervan vonden.

Niet alleen de zon maakte dit tot een heerlijke rit, we lieten de banden namelijk monteren op een dikke Creo SL Evo (die, door de mechaniekers was voorzien van extra turbo!) Enerzijds vanwege een fysieke terugslag door opgelopen corona, anderzijds gaf het ons ook eens de kans om de Creo op vol vermogen te zetten en zoveel mogelijk kracht op de bandenset uit te oefenen. En eerlijk is eerlijk: ook lekker met de handjes op het stuur te rijden om bij te kletsen met ex-profs als Laurens ten Dam en Thomas Dekker die in vergelijking met de gemiddelde trimmer nog steeds van een andere planeet lijken te komen.

Verbeteringen

Hoewel de Pathfinder banden al een tijdje bestaan (Het was de 'weapon of choice' bij de Unbound die Laurens vorig jaar reed) zijn de nieuwe gravelbanden op een aantal vlakken verbeterd. De meest opvallende is wat ons betreft het gewicht. Volgens opgaaf is de variant S-Works met iets meer dan 100 gram per band verlicht in vergelijking met de PRO-versie, niet gering dus! Wij reden een uitvoering van 42 mm breedte in een gewicht van 435 per band.

Verdere vernieuwing zit in de samenstelling van het middendeel (van boven gezien) waarvoor een materiaal gebruikt is dat GRIPTON T5 heet en aan de zijkanten een iets stevigere T7-variant. De wangen van de banden zijn gemaakt met een nieuwe, lichtgewicht polyamide die de scheur- en lekbestendigheid zou moeten verbeteren en tegelijkertijd elasticiteit geeft. Wat verder gelijk bleef is het profiel, de bescherming tegen lekrijden via de BlackBelt-laag en de mogelijkheid om er tubeless mee te rijden.

Onze ervaring

Allez, op de fiets dan maar. Na een zeer korte aanloop over asfalt duiken we snel de bossen van het Arnhemse in en trappen ons een weg naar gravelwalhalla Loenermark. Al snel vielen ons een aantal zaken op: de band is relatief stil, geeft een gevoel van souplesse en heeft bovendien meer grip dan je zou vermoeden aan het kale uiterlijk. Sterker nog, we waren verrast over de hoeveelheid grip die we ervaarden zelfs met een hoge bandenspanning op de droge wegen die zowel over gras, zand en gravel leidden. Is dat wat subjectief? Eens, zeker als je dat op een fiets met trapondersteuning ervaart. Aan de andere kant hebben we al best wat banden in verschillende maten en montage (binnenband vs. tubeless) mogen ervaren en durven we wel.

Of de banden ook slijtvast zijn, konden we uiteraard op die ene dag niet beoordelen. Ook moeten we nog steeds onze eerste lange regenrit gaan plannen maar tot op heden zijn we (gelukkig) nog steeds niet te grazen genomen door een onverwachte hoosbui die de grip tijdens modderige condities laat ervaren. Gelukkig konden we snel na de introductie een setje S-Works in de fraaie kleur tan-wall ontvangen die we langduriger aan ‘’ellende’’ gaan blootstellen, ook die ervaring delen we later nog. Lekrijden hebben we ook nog niet ervaren, zowel tijdens de introductie in Arnhem als bij de paar honderd kilometers die we er rondom Hilversum mee maakten. Wat dat betreft doen de materialen wat ze moeten doen.

De Pathfinder is verkrijgbaar in twee versies, namelijk de S-Works die meer op snelheid gericht is en de Pro die meer biedt op gebied van duurzaamheid. De eerste is alleen in 42 mm verkrijgbaar in bruin/zwart met adviesprijs 60,-. De Pro is zowel in 38 als 42 beschikbaar in kleuren zwart en bruin/zwart met een prijs van 43,-