De 5 essentiële dingen die je nodig hebt voor je eerste lange gravelevent

Gebruik dit als de ideale gids om je eerste lange graveltocht voor te bereiden.

© Erik van Leeuwen

210919-115.jpg

Gravelbiken is een sport van uitersten. Het kan lastig zijn om je daar op voor te bereiden, vooral omdat sommige gravelevenementen ook heel lang zijn. De meeste grote tochten tikken makkelijk 100 kilometer aan, zoals de Strade Bianche in Toscane, LtD Gravel Raid in de Eifel, of de Strade Bianche Achterhoek in ons eigen land. Om nog maar te zwijgen van een wedstrijd als Unbound Gravel of één van die andere waanzinnige gravelevents in Amerika. Zelfs de kortere afstanden bij deze evenementen zijn aanzienlijk moeilijker dan vergelijkbare ritten op asfalt.

Sommige fietsers, vooral als ze alleen ervaring op de weg hebben, onderschatten de uitdagingen die ze bij gravel te wachten staan. Anderen raken verlamd in alles willen analyseren en tot in de puntjes voorbereiden. Succes ligt in die middenweg van "precies goed" voorbereid zijn.

Wij vertellen je zes belangrijke dingen om aan te denken voor je eerste lange graveltocht.

#1 De juiste band

In de gravelsport is je fiets eigenlijk alleen maar een ondersteuning voor je banden, want banden zijn allesbepalend. Er zijn veel verschillende opties, maar om goed de dag door te komen vink je het liefst deze drie punten aan:

  • Binnenbanden: Welke maat en profiel je ook kiest, rijd tubeless. De mogelijkheid om met ​​lagere druk te fietsen zal je rijervaring drastisch verbeteren. Je banden zullen ook minder snel lek gaan.
  • Maat: Kies bij twijfel 38 tot 40 mm - dit is de maat die veel ervaren rotten gebruiken. Ze rollen efficiënt over gladdere ondergrond en bieden voldoende extra volume om als stootkussen te dienen wanneer het terrein ruig wordt.
  • Loopvlak: Met een gemixt profiel zit je eigenlijk nooit fout. Ze hebben een dicht op elkaar geplaatst middenprofiel om de rolweerstand op harde ondergrond te verminderen, voldoende grip te houden in zachtere oppervlakken en een patroon dat voorkomt dat ze dichtslibben in de modder.

Uiteraard hebben we ook heel veel banden getest. Je vindt daarom hier de 10 beste gravelbanden van dit moment.

#2 Meer dan genoeg drinken

Voldoende hydratatie staat gelijk aan kracht... en de finish halen. Als vuistregel geldt dat, tenzij de organisatie van een tocht je expliciet verzekert dat je voldoende mogelijkheden hebt om onderweg aan te vullen, je een bidon meer bij je hebt dan je denkt nodig te hebben. Liever drie dan twee bidons dus.

Pro-tip: neem naast je favoriete sportdrank ook een bidon met gewoon water mee om alle koolhydraten weg te spoelen en je smaakpapillen af en toe wat rust te gunnen.

Veel gravelbikes hebben de mogelijkheid om twee bidonhouders in de hoofddriehoek en één onder de bovenbuis te monteren. Als je frame niet geschikt is voor drie bidons, overweeg dan andere eenvoudige opties:

  • Stuurtas: Veel tassenfabrikanten hebben een speciale stuurtas waar je een fles in kunt vervoeren.
  • Heuptas: Heuptasjes maken het dragen van een derde bidon — en wat extra spullen — een makkie.
  • Hydratatievest of rugzak: voor zeer lange evenementen, vooral op hete dagen, is een rugzak zoals een Camelbak Chase Bike Vest een ideale optie, omdat je hiermee je drank comfortabel kunt vervoeren, terwijl je ook volledige toegang hebt tot je zakken.

#3 Voldoende brandstof

Lange gravelwedstrijden worden vaak "eet- en drinkwedstrijden" genoemd, omdat je veel vocht en brandstof nodig hebt om er goed doorheen te komen. De voedingsstrategie is moeilijk te perfectioneren, zelfs voor ervaren gravelaars.

Veel fietsers eten gewoon als ze honger hebben. Voor middellange ritten kun je daarmee wegkomen, maar dat zal niet opgaan voor eerder genoemde gravelevents. Zelfs als je goed weet welk tempo je aankunt, verbruik je bij gravelritten meer energie dan met fietsen op de weg, vanwege het terrein. Onderzoek toont zelfs aan dat de hartslag van een fietser ongeveer 7 procent hoger is en dat ze bijna 3 procent meer zuurstof verbruiken als ze fietsen op een ‘trillende ondergrond’.

Dat betekent dat je voornamelijk een aërobe inspanning doet, maar omdat je op sommige momenten harder op de pedalen duwt, snoep je je voorraad glycogeen leeg zonder het te merken... totdat de man met de hamer komt. Vermijd dit moment door van begin tot eind te eten, met als doel ongeveer 200 calorieën per uur.

Als je een GPS-computer gebruikt die je vertelt hoeveel calorieën je per uur verbrandt, probeer dan ongeveer een derde van wat je verbrandt aan te vullen. Varieer met wat je aan eten meeneemt, waaronder ook hartige snacks. Je maag zal moe worden van alle suikers en je zult wat zout zeker lekker vinden.

#4 De juiste mentaliteit

Veel fietsers gaan van start in een gravelwedstrijd met het idee dat ze ongeveer dezelfde gemiddelde snelheid rijden als op de weg. Maar vergis je niet. Fietsen op gravel gaat langzamer. Als je gewend bent om met 30 km/uur over de weg te toeren, houd er dan rekening mee dat je tempo zomaar richting 25 km/uur gaat, afhankelijk van de ondergrond. Sommige parcoursen zijn sneller; anderen, vooral als er veel modder, los grind, zand, keien en zelfs singletracks zijn, zijn langzamer.

Materiaalpech moet je incalculeren. Dingen gaan anders dan gehoopt. De tijd verstrijkt. Plan je dag wat betreft eten, drinken, geleverde inspanning en je dinerplannen voor die avond met dat in gedachten. Voor echt lange dagen kan het meenemen van extra kleding en misschien zelfs verlichting een echte life-saver zijn.

#5 Comfortabele schoenen

Voor alle duidelijkheid: je kunt met elke fietsschoen op gravel rijden. Maar zodra je tochten van meer dan 100 kilometer begint te maken, kunnen gravelschoenen een groot verschil maken. Ook al heb je geen moment last van je voeten, die vermoeide pootjes kunnen na vijf of zes uur op stuiterend terrein beginnen te zeuren. Daarom hebben we onze favoriete gravelschoenen voor je verzameld.

Raceschoenen geven over het algemeen prioriteit aan stijfheid, wat perfect is voor je snelheid, maar niets doet om trillingen te dempen. MTB-schoenen zijn versterkt om de bovenkant van je voet te beschermen, wat onnodig (en zwaar) kan zijn op een lange gravelrit. Gravelschoenen zoals de Shimano RX8 zijn stijf genoeg voor efficiëntie, maar bieden toch de hele dag comfort.