Deze signalen krijg je wanneer je racefiets niet de goede maat is

Heeft jouw racefiets eigenlijk wel de goede maat? Met deze 8 tips kom je erachter.

Gijs Ferkranus

Gijs Ferkranus

Veel mensen hebben een fiets gescoord via Marktplaats of hebben de keuze gemaakt om 'een beetje op de gok' een fiets via internet te bestellen. Helemaal geen schande. Maar toch zien we - het lijkt wel vaker dan een paar jaar geleden - steeds meer fietsers met te grote of te kleine rijwielen over 's heren wegen toeren. Hieronder een overzicht van 8 punten die je ofwel herkent, omdat je zelf net niet helemaal lekker op de fiets zit óf juist dingen waar je op moet letten als je een nieuwe fiets gaat kopen.

Superman?

De naam zegt het al. De man die deze houding legendarisch maakte als superheld is voor de racefiets minder ideaal. Als je je armen volledig moet strekken omdat je anders simpelweg niet bij het stuur kan of de shifters (remmen en schakelsysteem) niet kunt bedienen, dan is je fiets naar alle waarschijnlijkheid veel te groot.

Kun je de as van je voorwiel zien?

Als je op het zadel zit en je kijkt naar je voorwiel is de 'gouden regel' dat je de as van je voorwiel niet zou moeten kunnen zien. Kun je ver over je stuur heen kijken en de as duidelijk zien, dan is je fiets misschien te klein. Kijk je meer onder je stuur door en kun je dán de as zien, dan is hij waarschijnlijk veel te groot. Door middel van een kortere of langere stuurpen kun je dit oplossen. Maar beland je dan bij de houding van Superman of kom je met de knieën tegen het stuur? Dan weet je het alsnog zeker. Dit is niet de juiste maat voor mij.

Zit je stuur bijna hoger dan je zadel?

Heb je de behoefte om je stuur zo te kantelen dat je beter bij de shifters kunt? Of kantel je hem zo ver omdat je anders gillende pijn in je rug krijgt? Als je dit herkent, dan herken je vast ook een behoorlijke mate van zadelpijn. Je gewicht moet namelijk goed verdeeld zijn over het deel dat door je achterste wordt opgevangen en het deel dat door je schouders, armen en handen wordt opgevangen. Is je stuur dus nagenoeg even hoog als je zadel om enigszins fatsoenlijk te kunnen fietsen? Dan is de maat van je fiets niet helemaal in orde. Of eerlijk gezegd: helemaal niet!

Zadel zo hoog als een polsstok?

Dat je zadel een centimeter of 20 boven je zadelbuis uitsteekt is helemaal geen punt. Prachtig zelfs. Maar als het maximaalstreepje van je zadelpen (ja, dat staat erop) precies op of boven de klemband uitkomt... tja... dan zou je weleens met de verkeerde maat zijn afgescheept. Je zadel te hoog hebben staan, kan bovendien gevaarlijk zijn omdat je zadelpen uit je frame kan breken op het moment dat je echt hard gaat fietsen. De druk wordt voor dat kleine stukje dat er nog in steekt simpelweg té veel.

Komt je voet tegen je voorwiel?

Er zijn nogal wat verschillen in geometrie van fietsen. Gravelbikes zijn doorgaans lang, veldrijfietsen zijn vaak kort. Maar als je tenen bij het sturen en trappen tegen de band of zelfs tegen het wiel komen, dan moet er een lichtje gaan branden...

Is je stuurpen langer dan je zadelpen?

Bij de profs is het tamelijk gewoon dat er gekozen wordt voor een maatje kleiner. Het is lichter en stijver zo is de gedachte. Daarom wordt er vaak een wat langere stuurpen gemonteerd om toch de nodige lengte in de houding te krijgen. Maar overdrijf het niet. Als je naar en 130 mm of langer moet grijpen op een maar 56 of 58 racefiets dan kun je beter omzien naar een geschiktere framemaat.

Komen je knieën tegen het stuur?

Als je op je zadel zit en je knieën komen tegen het stuur, dan zit je waarschijnlijk op het fietsje van een jochie uit je straat. Maar als je op je racefiets zit en je knieën komen structureel tegen het stuur aan als je staand fietst? Dikke kans dat je frame te klein is. Kijk of je dit probleem kunt oplossen met een iets langere stuurpen, mits je dan niet in de categorie van hierboven uitkomt.

Zadel helemaal naar achter of naar voren?

Heb je al meerdere zadelpennen geprobeerd? Met 0 of juist meer graden setback (de mate waarin je zadelpen aan de bovenkant naar achter knikt) en krijg je door het zadel ver naar voren of juist naar achter te schuiven nog steeds geen goede houding? Of heb je én een flinke setback én je zadel helemaal naar achter? Tja... dan is het goed dat je dit artikel gelezen hebt.