Cannondale presenteert nieuwe cyclocrosser en gravelbike in SuperSix collectie
De SuperSix EVO CX en SuperSix EVO SE zijn gebaseerd op de populaire wegfiets.
© Cannondale

Cannondale presenteert vandaag twee nieuwe offroad fietsen, gebaseerd op de populaire racefiets SuperSix Evo. Met de SuperSix Evo SE krijg je een supersnelle gravelbike, terwijl de SuperSix Evo CX je naar de overwinning in cyclocross wedstrijden moet helpen. Beide fietsen zijn opvallend genoeg nagenoeg gelijk - frame en geometrie zijn hetzelfde - en variëren enkel in de gebruikte componenten.
Een cross- en gravelbike gebaseerd op succesvolle allround racefiets
Dat deze nieuwe fietsen de naam SuperSix dragen, is niet gek. De overeenkomsten met de racefiets zijn op het eerste gezicht groot. Hierboven zie je links de SuperSix Evo racefiets
en rechts de nieuwe Supersix Evo SE. We zien een frame dat vergelijkbaar is in ontwerp, met aero gevormde framebuizen, grotendeels interne kabelgeleiding en een laag aangesloten staande achtervork.
De geometrie is echter wel aangepast op offroad gebruik en daarin heeft Cannondale er voor gekozen om deze voor zowel de cyclocross variant, als de gravelvariant gelijk te houden. Dat is best opvallend, maar ook een trend naar de meer agressievere gravelbikes die we steeds meer zien. Dit is dus meer een racey gravelbike dan een comfort gravelbike. Zoek je meer comfort en ontspanning, dan verwijst Cannondale je naar de Topstone.
Ten opzichte van de racefiets SuperSix Evo, zien we bij deze nieuwe offroad fietsen met name dat de wielbasis langer is, de balhoofdbuis flauwer en de bovenbuis korter. De stack is heel iets hoger en de reach aanzienlijk korter. Dit alles zal voor meer stabiliteit zorgen en een iets meer ontspannen zit. Desondanks staat de relatief korte balhoofdbuis garant voor een voor gravelbegrippen 'diepe zit'. Grootste verschil met de racefiets is de ruimte voor brede banden, want op dit nieuwe model kan je sloffen van maximaal 45 mm kwijt.
Verschillende tussen SuperSix Evo SE en CX
Kijken we naar de € 4.699 kostende gravelvariant, dan onderscheidt deze zich van de € 4.199 kostende cyclocrosser door de gebruikte componenten. Ten eerste de groepset: Cannondale heeft bij de SE gekozen voor de nieuwe SRAM Rival eTap AXS, een uitstekende keuze als je het ons vraagt. Draadloos schakelen gaat met AXS echt top en daarom misstaat deze groep zeker niet op zo'n high-end gravelbike. De CX doet het met een mechanische SRAM Force groep, waarmee de prijs ook enigszins gedrukt wordt.
Verder zien we andere wielen en banden. Bij de SE zien we een set DT Swiss CR-1600 Spline wielen, die voorzien zijn van Vittoria Terreno Dry met een breedte van 40 mm. De CX gebruikt dezelfde band, maar met een (maximaal toegestane) breedte van 33 mm. Beide banden zijn tubeless ready, maar worden met binnenband geleverd.
Verder verschillen beide modellen alleen qua zadel - de SE heeft een Prologo Dimension AGX en de CX een Fizik Aliante Delta en zadelpen. De SE-modellen komen (op maat 51 na) met een zadelpen met 15 mm offset, terwijl de CX-zadelpennen geen offset hebben.
Testen in Nederland
Op het eerste oog lijkt ons de SuperSix Evo SE een gravelbike die heel geschikt is voor het Nederlandse gravel. We hadden dit model graag getest, maar aangezien er momenteel alleen nog maar CX-modellen beschikbaar zijn, gaan we eerst daarmee op pad. Met een eigen setje 40 mm banden erop kunnen we ongetwijfeld al een goed oordeel vellen over het gedrag van deze nieuwe fiets op de grindpaden in ons land. Daar lees je binnenkort meer over.
Meer info over deze nieuwe fietsen vind je op cannondale.com.