Dit is de nieuwe Pinarello Dogma F

Door verbeterde aerodynamica en een lichter frame kunnen de Italianen uit Treviso vandaag officieel hun snelste fiets ooit onthullen. Dit is de nieuwe Dogma F.

Wie de huidige Dogma F12 en zijn opvolger, de Dogma F, naast elkaar houdt, ziet weinig verschillen. Het frame is net zoals de eerdere Dogma's 'organisch' gevormd. Dit moet de aerodynamica van de fiets ten goede komen volgens Pinarello. De Dogma F12 Disc was wat aan de zware kant. Vermoedelijk was dat een van de redenen dat de profs van Ineos-Grenadiers niet met deze fiets, maar met de velgrem variant reden. Dit overgewicht van de Disc variant lijkt te zijn verholpen. De nieuwe Dogma F is een stuk lichter geworden.

Het doel dat Pinarello heeft gesteld bij het maken van de nieuwe Dogma F, is het maken van de ultieme allrounder. De Dogma F moet op het vlakke in de sprint of tijdens een rappe waaieretappe net zo goed kunnen presteren als tijdens de beklimming van de Mont Ventoux. Wat opvalt, is dat Pinarello nog steeds, als een van de weinige fietsfabrikanten, nog een velgrem variant maakt. Goed nieuws voor de purist. Als jij een high-end superbike wil met velgremmen, dan kan dat gewoon nog steeds.

Marginal gains

Door vernieuwde 3D print technieken is het Pinarello gelukt om een lichter frameset te maken, zonder in te leveren op aerodynamics en stijfheid. Er zijn tientallen grammen bespaart over de hele fiets. Zo is de voorvork 58 gram lichter, de zadelpen is 35 gram lichter en op het balhoofd is 27 gram bespaart. Dat alles zorgt voor een totale afslanking van 265 gram. Het frameset van de schijfrem variant weegt dan 865 gram en is daarmee 5 gram zwaarder als de velgrem variant. Dat moet ervoor zorgen dat ook de variant met schijfremmen naar het minimale UCI gewicht van 6.8kg kan. Goed nieuws voor Ineos-Grenadiers zou je zeggen, dan kunnen zij ook over op schijven, net als de rest van het peloton. Maar nee, de profs van de Engelse formatie blijven nog met de velgrem variant rijden.

Daarnaast is de Dogma F ook ietsjes aerodynamischer geworden. Ten opzichte van het oude model, de F12, is de velgrem variant 3,2% sneller en de schijfrem variant 4,8%. In totaal scheelt dat 1,3 watt bij 40 km/u en 2,6 watt bij 50 km/u. Voor ons stervelingen weinig noemenswaardig verschil, maar als profwielrenner is het toch lekker als je met je neus in de wind de sprint begint.

De nieuwe Dogma F is te krijgen in drie kleuren en exclusief voor de Dura Ace Di2, Red AXS of Super Record EPS. Een echt topmodel dus.

Dit Italiaanse raspaardje haal je niet voor een paar eieren in huis. De Europese prijzen zijn nog niet bekend, maar reken op een fiets van boven dan €12.000. Nog even sparen dus!