Uitleg over Stack en Reach - Zo zit dat

Wie een nieuwe of tweedehands fiets gaat kopen moet zich even verdiepen in de begrippen Stack en Reach, twee getallen die behoren tot de geometrie van je fiets. Hoe het zit met die twee begrippen, leggen we je hier uit.

Uitleg over Stack en Reach op je fiets - Zo zit dat

Wie een nieuwe fiets gaat kopen, gaat tegen heel wat keuzes aanlopen. Welke groep wil ik op mijn fiets? Wat is mijn budget? Op welke fiets ben ik echt verliefd? En welke maat moet ik hebben.

En bij het bepalen van de juiste maat ga je onherroepelijk twee termen tegenkomen die daarbij essentieel zijn: Stack en Reach.

Wat is Stack en Reach?

Als je budget bepaald is, je weet welke schakelgroep je op fiets zou willen en welk merk je favoriet is, dan komt het belangrijkste! De maat. Let daar ook goed op als je een tweedehands fiets op de kop gaat tikken. Wie namelijk op een fiets rijdt die te groot of te klein is, krijgt daar altijd in meer of mindere mate (leuke woordspeling niet?) last van. Last en pijn op de fiets is niet nodig en daarbij vooral erg vervelend. Het ontneemt je bijna alle plezier terwijl het daar nou net om gaat!

Tijdens je zoektocht naar de juiste maat is het handig als je iets weet over de verschillende framematen. En als het om die framemaat gaat, dan kom je zeker de begrippen stack en reach tegen. Twee maten die aangeven hoe rechtop of hoe diep je houding uiteindelijk gaat worden.

Gelukkig is dat niet heel ingewikkeld: trek voor de stack een virtuele loodlijn vanaf het hart van de trapas tot de bovenkant van het balhoofd ; de plek waar de pijp van je voorvork uit het frame komt (zie hoofdafbeelding hierboven). Voor de reach maak je een denkbeeldige horizontale lijn vanaf het balhoofd tot recht boven het de hart van het trapas. Zie de afbeelding hieronder.

Op een fiets waarbij de reach kort is en de stack lang, wordt de houding dus wat meer rechtop en dus veelal wat comfortabeler. Wordt de reach langer en de stack korter, dan wordt de houding dieper. Meer aero en lang niet voor iedereen prettig en lang vol te houden.

Voorbeeld Stack en Reach

Ter voorbeeld is het misschien handig om er voor het gemak twee fietsen bij te pakken. Het illustreert meteen het verschil tussen een échte comfort racer en een aero raket voor sprintbommen.  

We gaan hierbij uit van een maat 56; een zeer gangbare maat voor Nederland.

Bij de Cervelo S5 wordt voor een maat 56 een stack van 56,5 cm gegeven en een reach van 39,2 cm. De hoogte van het hart van de trapas tot aan de bovenkant van het balhoofd is dus 56,5 cm en de horizontale afstand van het balhoofd tot aan tot het punt waar die lijn het punt van de trapas doorkruist is 39,2 cm.

Op de Cannondale Synapse wordt een stack van 59 cm gegeven en een reach van 38,7.

De aero raceraket van Cervelo is dus 2,5 centimeter lager en een halve centimeter langer op dat punt. Lees: op de Cannondale Synapse zit je stukken rechter op. Feitelijk is die hoger en minder lang.

Let op!

Dit cijfer geeft een zeer goede indicatie over het soort fiets dat je gaat kopen. Toch kun je met spacers (extra of juist minder ringetjes) onder je stuurpen, of met de voor- of achteruit stand van je zadel heel veel spelen, smokkelen of finetunen. Realiseer je alleen wel dat je van een aero bike nooit een comfortabele toerfiets kunt maken en van een comfort racer nooit een aero raket.

En dan nog wat... een centimeter naar voren of 5 millimeter naar beneden kan écht het verschil maken tussen: au, ik heb last van mijn rug of sodeju wat heb ik lekker gefietst.

Succes!