Scott lanceert de nieuwe Spark
De fiets van MTB-legende Nino Schurter heeft een grote upgrade gekregen, inclusief een verstopte achterdemper!
Al jaren is de Spark de belangrijkste mountainbike van SCOTT, de fiets waar MTB-legende Nino Schurter de overwinningen aan de lopende band mee binnen heeft geharkt. Nu presenteert het Zwitsers-Amerikaanse merk vlak voor de Olympische Spelen de totaal vernieuwde Spark. Gaat Schurter hiermee Mathieu van der Poel kunnen vloeren in Tokyo?
Sinds de introductie in 2008 is dit nu de vierde generatie Spark. En bij elke generatie werden er flinke veranderingen aangebracht. Zo ook nu weer, we lopen de belangrijkste met je door.
Geïntegreerde achterdemper
Wat direct opvalt is dat het frame een geïntegreerde demper heeft. Dit heeft Scott gedaan om de krachtoverbrenging van de fiets zo direct mogelijk te laten zijn en inefficiënte (zijwaartse) bewegingen te voorkomen.
Met een geïntegreerde demper kan de frameconstructie rond de demper veel sterker worden gemaakt. Het zorgt er ook voor dat er een grotere lager aan het draaipunt van de zitbuis bevestigt kan worden, waardoor dit gebied ook wordt versterkt. Tot slot zorgt de nieuwe plek van de demper ervoor dat deze verder naar beneden in het frame kan worden geplaatst, waardoor het zwaartepunt lager ligt. Hierdoor biedt de fiets een betere wegligging en dus meer stabiliteit en vertrouwen.
Hier zie je hoe de achterdemper werkt:
Verfijnd ophanging-systeem
Fully's kunnen alleen snel en effectief zijn als ze een zeer verfijnd ophanging-systeem hebben. De ophanging van de Spark heeft volgens het merk een zeer specifieke en bewezen kinetische werking. Het gebruik van een flexibel draaipunt op de achtervork zorgt ervoor dat het geheel laag van gewicht kan blijven en toch optimale veerprestaties bieden.
Geometrie
Voor de juiste geometrie heeft Scott samengewerkt met SWISS BIOMECHANICS, vooral samen met het SCOTT SRAM MTB Racing Team. Het doel was om de snelste en sterkste XC-mountainbike ter wereld en een superdynamische trailfiets in één te bouwen. Het resultaat is volgens Scott een XC-fiets die rijdt als een trailbike, die in supersnel is, makkelijk klimt en die ook nog eens als een kanon de berg af gaat.
Syncros Fraser IC Combi
De nieuwe Spark is voorzien van een compleet nieuwe Fraser iC cockpit. Het integreren van de kabels is een grote uitdaging en het Fraser-systeem is mede ontworpen om dit op te lossen. De kabels lopen onder het stuur en rond de zijkanten van de stuurpen voordat ze met geïntegreerde plastic onderdelen in het balhoofd verdwijnen. Zo buigen of knikken de kabels niet en ziet de voorkant er hee clean uit.
Zowel RC als 900 modellen
Er zijn 21 Spark-modellen in de nieuwe collectie, waarbij het assortiment is verdeeld in twee categorieën: de XC race-georiënteerde RC en de trail-georiënteerde Spark 900-modellen.
Hoewel beide categorieën hetzelfde frame hebben, verschillen de fietsen flink. In vergelijking met de Spark RC is de 900 meer trailgericht: een grotere demper, een vork met een langere veerweg, breder stuur en trailgerichte banden.
Contessa Spark RC en Spark 900
Om de collectie rond de nieuwe SCOTT Spark compleet te maken zijn er ook speciale dames Contessa modellen. Vier van de nieuwe Spark-modellen, een RC-model en drie 900-modellen, zijn speciaal ontwikkeld voor vrouwen. Deze modellen hebben damesspecifieke contactpunten en speciale vork- en demperinstellingen.
Prijzen en beschikbaarheid
Alle technische gegevens en prijzen zijn te vinden op scott-sports.com. Het nieuwe Spark-assortiment is de komende weken verkrijgbaar bij lokale SCOTT-dealers.