Dit zijn de verschillende groepsets van Shimano voor de racefiets
Uitleg over alle Shimano-groepen voor dummies. Van Claris tot Dura-Ace.
© Trek

Misschien heb je wel eens van Ultegra gehoord of van Shimano 105? Er zijn nog meer groepen van Shimano voor de racefiets. We zetten ze hieronder voor je op een rij oplopend in prijs. Maar laten we je eerst even kort vertellen uit welke onderdelen zo'n 'groep' bestaat.
Wat is een groep of groepset voor je fiets?
Om een racefiets fatsoenlijk te laten rijden en schakelen heb je naast wielen, een frame, een stuur (met stuurpen) 'een groep' nodig. De draaiende en schakelende onderdelen op je fiets. Een groepset bestaat uit de volgende onderdelen:
- Shifters (hendels waarmee je schakelt en remt)
- Crankset (trapstel met één of twee kettingbladen)
- Bottom Bracket (trapas door het frame)
- Cassette (stapel tandwielen aan het achterwiel)
- Ketting
- Achterderailleur
- Voorderailleur
- Versnellingskabels
- Remmen (schijven met remklauwen of velgremmen met remhoeven)
- Remkabels of remleidingen als je een fiets hebt met schijfremmen
Hoe meer van al deze componenten bestaan uit één en dezelfde groep, hoe beter het is. De onderdelen zijn namelijk als complete groep ontworpen en werken zodoende ook het beste en het meest efficiënt met elkaar samen. Je kunt over het algemeen zien dat naar mate de fiets goedkoper wordt de mix van onderdelen groter is.
Dit zijn alle groepsets van Shimano voor de racefiets
Claris
Shimano Claris is een 8-speed (lees: 8 tandwielen op de cassette) groepset voor de racefiets. Het crankstel zal uitgevoerd zijn met twee of drie voorbladen. Dat wil zeggen: je hebt 16 (2 x 8) óf 24 (3 x 8) versnellingen. Je vindt deze groep op de absolute instapmodellen. De Claris groep voorziet niet in mogelijkheden tot het rijden met schijfremmen. Een racefiets met Shimano Claris kost ongeveer € 700 - € 800.
Sora
Shimano Sora is een niveautje hoger en is het een 9 speed groepset. Ook zie je bij de Sora groep al de meer stijlvolle designs terug die je ook bij de duurdere groepen vindt. Ook Sora heeft twee óf drie kettingbladen bij de cranks. In deze groep zijn de shifters al uitgerust met 'reach ajust': de mate waarin je zelf kun bepalen hoever je remgreep naar binnen of naar buiten kan staan. Perfect af te stellen voor zowel grote als kleine handen. De Sora-groep biedt geen schijfremmen aan. Racefietsen met Shimano Sora kosten ongeveer € 900 - € 1.200.
Tiagra
Shimano Tiagra is de eerste groep waarbij je niet alleen 10-speed rijdt, maar waarbij ook de optie voor schijfremmen bestaat. Het model met schijfremmen iets duurder, omdat de componenten samen iets duurder zijn. Je krijgt er wel veel betere rem-eigenschappen voor terug. Ook vind je in de Tiagra line-up complete wielsets én pedalen. Ben je beginner, maar ben je fanatiek van nature en ben je er zeker van dat fietsen zo maar eens je favoriete hobby wordt? Dan is Tiagra de groep voor jou. Racefietsen met Tiagra gaan ongeveer vanaf ongeveer € 1.000 - € 1.500 over de toonbank.
105 en 105 Di2
Shimano 105 is een groepset voor de racefiets die uitgevoerd wordt in 11-speed voor zowel een velgrem als schijfrem. Inmiddels is de nieuwe Shimano 105 Di2 groep met elektronisch schakelen ook gelanceerd en zal de 11-speed groep langzaam uit de schappen verdwijnen. Vaak nog verkocht als beginnersfietsen; maar neem van ons aan: Shimano 105 is een geweldige groep, waar je jaren en jaren plezier van zult hebben. De groep is uitgerust met heel veel technieken die ze van Dura-Ace overgenomen hebben. Elegant vormgegeven shifters, hydraulische schijfremmen en een compact crankstel. Dat wil zeggen twee kettingbladen waarvan het binnenblad 34 tandjes heeft en het buitenblad 50 tanden heeft. Als je een cassette op je wiel hebt met bijvoorbeeld 30 of zelfs 34 tandjes, dan is elke beklimming een eitje! Aluminium racefietsen met Shimano 105 zijn te koop vanaf ongeveer € 1.600. Koop je een carbon racefiets met Shimano 105, reken dan op een nieuwprijs vanaf ongeveer €2.300.
Ultegra en Ultegra Di2
Shimano Ultegra en de elektronische variant die de toevoeging Di2 heeft, is waar de fanatiekelingen mee rijden die willen dat het hen aan niets ontbreekt. Deze groep is écht ontzettend goed. Het schakelt nog eleganter, soepeler en directer en is bovendien ook weer een stukje lichter dan de 105 groep. Voor veeleisende fietsers die zeker drie keer per week op de fiets stappen een op een prestatief niveau willen deelnemen aan tochten, events of koersen. Wat de prijzen betreft kom je hier veel verschillen tegen. Een full carbon racer van een groot A-merk met Shimano Di2 kan je zomaar € 6.000 kosten terwijl een mechanisch geschakelde aluminium variant voor net iets boven de € 2.000 over de toonbank kan gaan.
Lees hier onze review over de nieuwste Shimano Ultegra R8100 groep
Dura-Ace
Shimano Dura-Ace is het paradepaardje van Shimano. Top of the bill en écht het beste van het beste. Hier zit ook een prijskaartje aan! Je ziet het op 80% van de fietsen in de Tour en wie tijdens een toertocht of wedstrijd goed om zich heen kijkt, ziet dat alleen de meest fanatieke mensen (of de mensen met het meeste geld) met deze groep rondrijden. Superlicht, heel efficiënt, snel, slijtvast en altijd werkend. Ok, een dure fiets moet je net zo goed onderhouden als een goedkoper exemplaar, maar wie ooit een keer met Dura-Ace heeft gereden, wil waarschijnlijk nooit meer terug. Remhendels en delen van de derailleur zijn van carbon in plaats van aluminium, de cassette is deels van titanium en het grootste kettingblad aan het crankstel is bijvoorbeeld helemaal hol. Alle componenten zijn extra stijf, extra slijtvast en extra licht.
Racefietsen die met Shimano Dura-Ace worden afgemonteerd vind je vanaf ongeveer € 4.500.
Recent introduceerde Shimano haar nieuwe Shimano Dura-Ace 9200 groepset. Semi-draadloos, 12-speed en helemaal elektronisch. Wij reden ermee in Frankrijk en vertellen je in deze video hoe dat ging.