Review: Specialized Chisel Comp hardtail mountainbike
Betaalbaar én goed te upgraden naar een topfiets
Afgelopen september presenteerde Specialized de vernieuwde Chisel, een aluminium hardtail mountainbike die de strijd met exemplaren van carbon moet aangaan. De Chisel is een XC-hardtail, een cross country fiets die perfect geschikt zou moeten zijn voor de Nederlandse MTB-parcoursen. Reden we eerder al op de nieuwe Rockhopper - een model dat het instapmodel voor de fanatieke mountainbiker is - nu was het de tijd om deze vernieuwde Chisel aan de tand te voelen.
De Chisel is er in twee modellen, de normale Chisel (€ 1.699) en de Chisel Comp (€ 1.999) waar wij mee op pad gingen. Daarnaast kan je voor € 999 ook nog het losse frameset kopen.
Hoogwaardig frame
Het frame is de smaakmaker van deze fiets, want door de buizen met de D'Aluisio Smartweld-technologie (DSW) te lassen, is Specialized erin geslaagd om een frame te bouwen van slechts 1350 gram. Het is daarom wel jammer dat je dat eigenlijk niet echt merkt, want de complete fiets in onze maat L kwam uit op 12,8 kg. Het geeft echter wel aan dat er veel ruimte voor upgrades mogelijk is.
Qua afwerking ziet het frame er in elk geval heel fraai uit, want de lasnaden zijn heel netjes afgewerkt en het geheel ziet er snel en strak uit. Dat komt mede door de speciale manier van lassen, want bij de Smartweld-technologie worden de losse buizen aan de uiteindes afgerond, waardoor de lasnaden beter én kleiner geplaatst kunnen worden. Het zorgt daarbij ook voor gewichtsbesparing, zonder in te boeten op stijfheid.
Ook maakt Specialized bij de Chisel gebruik van hydroforming-technologie, wat zoveel betekent dat de buizen op specifieke plaatsen anders gevormd kunnen worden. Hierdoor kan er lokaal extra stijfheid worden gecreëerd, zoals bijvoorbeeld bij het bottom bracket. Dit zorgt voor verbeterde krachtoverbrenging als je op de pedalen gaat staan.
Die techniek komt ook terug bij de staande achtervorken, die relatief rank zijn voor een aluminium frame. Het geeft het geheel iets meer verticale flex, zonder in te boeten op zijdelingse stijfheid. Die verticale flex is ook wel nodig, want Specialized heeft gekozen voor een 30.9 mm dikke zadelpen, waardoor die weinig meegeeft. Die keuze is gemaakt om het frame bruikbaar te maken met een dropper-zadelpen, maar aangezien we die in Nederland nauwelijks nodig hebben, hadden wij liever een 27.2 mm zadelpen gezien, want het frame is aan de achterkant weinig comfortabel.
Componenten drukken de prijs
In verhouding is het frame van de Chisel van hogere kwaliteit dan de prijs van deze fiets doet vermoeden. De overige componenten van deze fiets drukken de prijs. Het verklaart ook de prijs van het losse frameset en het totale gewicht van de complete fiets.
Met de aandrijving is overigens niet veel mis, want de mix van Shimano SLX en Deore onderdelen is uitstekend te noemen in deze prijsklasse. De enige reden waarom je een duurdere groepset zou kunnen overwegen is het gewicht, maar op dat gebied valt meer te halen uit andere componenten.
Zo zijn de wielen en de Rockshox Judy voorvork relatief gezien zwaar. En met name bij de wielen voel je dat behoorlijk goed, zeker als je zoals wij lichte racebakken gewend bent. We zijn wat dat betreft verwend, maar het geeft ook het inzicht dat je deze fiets heel eenvoudig zou kunnen upgraden in de toekomst. Want als je hier een lichte wielset in zet, dan vlieg je over de parcoursen.
Het is juist deze mix die ervoor zorgt dat wij bij een zoektocht naar een mountainbike in deze prijsklasse zeker bij de Chisel uit zouden komen. Het stuurgedrag en de controle zijn gewoon erg goed. Hij is lekker wendbaar op de trails en toch ook stabiel in de afdalingen - al moet gezegd dat de afdalingen in Nederland niet heel uitdagend zijn. Het enige waar het een beetje aan ontbreekt is lichtvoetigheid en acceleratie. Even snel een klimmetje op rammen is niet zo eenvoudig met een fiets van dit gewicht, al geldt dat voor bijna alle fietsen in deze prijsklasse.
Eén ding staat vast: met de Chisel koop je een fiets waar je jaren plezier van kunt hebben, want met ieder jaar een paar kleine (of iets grotere) upgrades, bouw je hem langzaam uit tot een absolute topfiets.
Onze collega Thomas rijdt privé op een Chisel. Het rappe en stijve frame is behouden, maar inmiddels gepimpt met Shimano XTR 12-speed, een dikke Fox 32 float voorvork erin en componenten van PRO. Een XC-rakket op twee wielen.
Meer info over de Chisel vind je op Specialized.com.