Gloednieuw: Dit zijn de Bora Ultra WTO wielsets van Campagnolo

Den Greg, Poga en Caleb Ewan reden al een aantal koersen met de nieuwste en beste wielen van Campagnolo. En dit is waarom zij voor deze wielen hebben gekozen.

Het Italiaanse fietscomponenten merk Campagnolo sponsort drie teams in de World-Tour. De kopmannen van UAE Team Emirates, Lotto-Soudal en AG2R-Citroën Team, mochten deze nieuw ontwikkelde wielen uit Vicenza al eens tot het uiterste testen in belangrijke wedstrijden. Zo reed Pogacar in de Strade Bianche al met de nieuwe Italiaanse sloffen en won Caleb Ewan in de UAE Tour de zevende etappe met de diepste variant uit de nieuwe Bora Ultra WTO lijn.

Disc Only

Ook Campagnolo kiest ervoor om deze nieuwe wielsets alleen voor schijfremmen beschikbaar te maken. Spijtig voor de traditionalist die nog steeds graag met velgremmen rijdt. Campagnolo kiest hiervoor omdat ze zien dat de fietser die het beste van het beste wilt, en daar ook voor wilt betalen, nu ook over is op schijfremmen. Voor de velgrem liefhebbers hebben ze overigens nog de Bora Ultra lijn beschikbaar.

Wat is er nieuw?

Een andere innovatie die we zien bij deze nieuwe wielen is het gebruik van de C-Lux afwerking. Dit is de herkenbare glanzende afwerking die Campagnolo gebruikt bij hun carbonmateriaal waardoor het niet nodig is om lak aan te brengen. Dit scheelt weer in gewicht. Een ander bijkomend voordeel is dat deze afwerking ook is gebruikt in het velgbed, waardoor velglint verleden tijd wordt. Dit zal het tubeless maken van deze wielen een stuk eenvoudiger maken!

Wat we ook zien bij deze nieuwe wielen is dat de spaaknippels verzonken zitten in de velg. Deze Mo-Mag aero nipples, zoals Campagnolo ze noemt, hebben een aerodynamisch voordeel, maar zijn nog steeds goed te bereiken wanneer je het wiel wilt richten. Bij andere wielen waar de spaaknippels verzonken liggen moet je vaak de complete band en het velglint verwijderen om bij de spaaknippels te komen. Bij een tubeless setup kan dat wel eens vervelend zijn.

De nieuwe Bora Ultra WTO lijn wordt alleen beschikbaar voor een clincher of tubeless setup. Uit de testen van Campagnolo bleek dat tubulars significant langzamer zijn. Uit de praktijk bleek dat bij een heuvelige rit met vergelijkbare omstandigheden het verschil op kon lopen tot 7 minuten en 18 seconden (over 150km) wanneer een tubeless setup met een tubular werd vergeleken.

Om ervoor te zorgen dat de kopmannen of de dik betalende recreant het aller, aller, allersnelst kunnen sprinten, afdalen, klimmen of tijdrijden zijn ook de wiellagers vervangen voor ceramische lagers. Deze wielen worden namelijk gelanceerd met de nieuwe CULT naven. Dit staat voor Ceramic Ultimate Level Technology.

Licht of aero?

De wielen komen beschikbaar in de volgende maten:

  • 33 millimeter hoog: Met 1385 gram voor een set is dit het lichtste wielset uit de reeks. Met een binnenbreedte van 21 millimeter is dit ook de breedste van de drie. Dus ook geschikt voor gravel!
  • 45 millimeter hoog: Met 1425 een strakke allrounder. De binnenbreedte is 19 millimeter, dus meer geschikt voor wielrennen op de weg.
  • 60 millimeter hoog: De diepste variant met het grootste aerodynamische voordeel. Met 1530 gram nog steeds een behoor lichte set. Zelfde binnenbreedte als de 45mm variant.

De prijs is voor alle Bora Ultra WTO sets hetzelfde; voor een schamele €3150,- heb je één van de sjiekste wielen op dit moment...

Binnenkort mogen we een setje reviewen!