Review: Pilot Scram titanium gravelbike
Een titanium alleskunner met een klassieke uitstraling
© Sander Jansen

Een gravelbike van titanium is een gouden combinatie. Het is comfortabel, maar toch stijf en kan tegen een stootje. De duurzaamheid van het materiaal, in combinatie met een laag gewicht, is wat ons betreft hét pluspunt. Het zorgt ervoor dat je zowel een robuuste, als lichtvoetige fiets onder je kont hebt. En dat is voor een gravelbike een hele prettige eigenschap.
Eerder testten we al de titanium Van Nicholas Rowtag en de J. Guillem Atalaya, nu was het tijd voor een iets minder bekende fiets: de Pilot Scram. Dit relatief jonge merk is volledig Nederlands en heeft zijn basis in het Brabantse Nuenen. Een jong en gepassioneerd team werkt daar aan het ontwerpen en bouwen van prachtige fietsen. Een custom fiets - waarbij je jouw droomfiets volledig naar eigen wens kunt ontwerpen en samenstellen - is waar de meeste mensen voor komen bij Pilot, maar deze Scram is een 'standaard' model met Shimano GRX, waarvan wij met maat 57 op pad gingen.
Klassiek ogend frame
Ondanks de laag ingezette achtervork, vinden we dat de Scram toch een klassieke look heeft. Dat zal zeker komen door het gebruik van titanium, want dat geeft het uiterlijk toch vaak een andere uitstraling dan bij gebruik van carbon of aluminium. Het frame is fraai afgewerkt, met mooie details.
De achtervork heeft de vorm van een stemvork en zorgt ervoor dat het frame ruimte biedt aan lekkere brede sloffen. Daar draagt ook de liggende achtervork aan de aandrijfzijde aan bij, die op die plek plat en massief is. Je kunt hierdoor 50 mm banden kwijt, of zelfs 2.2 inch banden als je er een set 27.5 wielen in doet. Dat is zeer ruim voor gravelbike-begrippen en een groot pluspunt als je wat ruiger werk wilt opzoeken. Ons testmodel was uitgerust met een setje Vredestein Aventura banden van 44 mm en daarmee konden we in Nederland alles uitrichten wat we voor ogen hadden.
Qua details aan het frame vallen de fraaie logo's op. Voorop de balhoofdbuis is het logo van Pilot mooi vormgegeven en op de boven- en onderbuis zien we geanodiseerde logo's die de fiets herkenbaar maar niet schreeuwerig maken. Verder zijn mooi afgewerkte dropouts bij de achteras zoals we vaker zien bij titanium.
De kabels lopen zoveel mogelijk binnendoor, maar door de massieve liggende achtervork moet de versnellingskabel naar de achterderailleur vanaf de trapas wel buitenom. Geen groot probleem, maar uiteraard wel wat gevoeliger voor schade. Tot slot heeft het frame voldoende bevestigingspunten die geschikt zijn voor tassen, bidonhouders en spatborden, zodat deze fiets ook uitermate geschikt is voor een avontuurlijke bike packing trip.
Geometrie gericht op avonturier
In de geometrie zien we dat avontuurlijke ook terug, want deze fiets is gemaakt voor lange tochten over onbekende paden. De afmetingen en hoeken van de verschillende framebuizen zijn nagenoeg gelijk aan de Van Nicholas Rowtag, maar toch is deze fiets nog iets meer gericht op comfort en controle.
Het stuurgedrag is wat net iets minder direct en nerveus, wat voor een bike packer een pluspunt is. De fiets is hierdoor zeer stabiel en wanneer je hem voorziet van zware tassen zal je zeer gecontroleerd kunnen fietsen. Voor een wat snellere gravelrit met uitdagende bochtjes is de Scram iets minder geschikt. Een bocht insturen kost wat meer moeite, gevoelsmatig moet je hem soms een beetje door een bocht heen duwen. Goed om te onthouden als je van hard rijden houdt en meer op zoek bent naar een racefiets die geschikt is voor onverhard werk.
Toch wil dat niet zeggen dat je niet door kunt rijden met de Scram, want op lange gravelpaden trekken we het gas af en toe flink open. De stabiliteit is dan juist weer een pluspunt, want als je de gang er eenmaal in hebt trapt hij heerlijk door. Daar draagt ook het prettige Ritchey VentureMax stuur aan bij. Met je handen onderin de licht uitstaande beugel lig je als een blok op de weg.
Ritchey is ook leverancier van stuur- en zadelpen, waarbij het jammer is dat de zadelpen een dikte van 31.6 mm heeft en niet een meer comfortabele dikte van 27.2 mm. Een bewuste keuze van Pilot, want de extra dikte zorgt voor minder stress op het frame en zorgt zo dus ook voor minder garantiegevallen (tot nu toe: 0). Toch zou dat wat ons betreft nog wel een verbeterpuntje voor de Scram kunnen zijn, want die extra flex in een zadelpen is in veel gevallen heel prettig.
De aluminium OHR wielen zijn van eigen makelij en bieden voldoende kwaliteit voor de meeste ritten. Wel hebben we de Scram ook nog even uitgerust met een lichte carbon wielset van DT Swiss, voorzien van 33 mm banden. Dit maakt de fiets een stukje lichtvoetiger en sneller, maar voor de meeste fietsers zal de OHR set een prima wielset zijn.
Verkrijgbaar met Shimano GRX of Pinion
De Pilot Scram is standaard verkrijgbaar met een Shimano GRX groepset of het bijzondere Pinion-versnellingssysteem. Hoewel we dat systeem graag eens zouden testen, kozen we bij deze testfiets bewust voor de GRX-variant. We denken dat er uiteindelijk meer mensen voor een reguliere groepset zouden kiezen en wilden deze fiets daarom graag goed kunnen vergelijken met andere gravelbikes die voorzien zijn van een 'normale' groepset.
De 1 x 11 Shimano GRX 800 groep deed zijn werk uitstekend, zoals we inmiddels gewend zijn van GRX. We blijven ontzettend fan van de remgrepen van GRX, die een hele fijne grip hebben en waar je ontzettend veel controle mee hebt. Schakelen ging uiteraard als een zonnetje en nooit hadden we het idee dat we een tandje misten. Al zal dat in meer heuvelachtig terrein wel anders kunnen zijn en zou een dubbele crankset geen overbodige luxe zijn.
Met de nodige modder op de onderdelen bleef alles goed werken. Ook de remmen weigerden nooit dienst. De 160mm schijven zijn ruim voldoende voor het terrein in Nederland en ondanks alle viezigheid die we vaak tegenkwamen, blijven de remmen goed werken en nagenoeg stil. Een dikke plus!
Conclusie
We zeiden het al: wij zijn fan van titanium als materiaal voor een gravelbike. Sterker nog: zouden wij nu zelf een gravelbike aanschaffen die we breed willen inzetten - van bike packing trip tot snelle gravelrit - dan zou het een fiets van titanium worden. En zou de Pilot Scram dan op de shortlist komen te staan? Absoluut.
Deze fiets biedt heel veel waar voor zijn geld. Hoewel een frameprijs van € 2.200 geen kattenpis is en een complete fiets beschikbaar is vanaf het aanzienlijke bedrag van € 4.600, is de aanschaf van een titanium fiets er eentje voor meerdere jaren. Met de duurzame eigenschappen van het framemateriaal is het geen probleem om meer dan 10 jaar met deze fiets rond te rijden. En dat zouden wij zeker met een grote grijns doen!
Wel zouden we bij het aankopen van de Scram kiezen voor de customized optie: voor € 500 extra wordt het frame ontworpen op basis van jouw persoonlijke lichaamsmaten. Geen standaard maat 57 dus, maar een 'maat persoonlijk'. Hoe vet is dat? Je weet zeker dat je dan een fiets hebt die perfect geschikt is voor jou en waarmee je heel veel jaren plezier gaat hebben!
Meer info vind je op pilotcycles.com.