Hoe begin je met wielrennen met een klein budget?
De beste tips om met een kleiner budget de weg op te gaan!

Het voorjaar is weer begonnen! Dit weekend gaat de zomertijd in en dan is het seizoen zelfs voor de mooiweerwielrenner begonnen. Tevens het ideale moment voor beginners om het fietsen op te pakken. Maar hoe doe je dat eigenlijk zonder er meteen een fortuin tegenaan te gooien? Als ervaren student-fietser die lange tijd geen cent over had voor het fietsen neem ik jullie mee in fietsen met een studentenbudget.
Hoeveel kost het om te beginnen met wielrennen?
Zo'n vraag die zich eigenlijk alleen laat beantwoorden met: 'tja, het is maar net hoe gek je het zelf maakt'. We geven je een indicatie om te weten waarmee je moet rekenen en dan gaan we er dieper op in.
- Fiets: 400 - 1500 euro
- Helm: 50-100 euro
- Kleding: 100-200 euro
- Schoenen + pedalen: 75 - 200 euro
- Accessoires en gereedschap: 80-300 euro
Als je aan alle kanten bespaart zou je het kunnen redden voor minder dan 750 euro, maar vaak zal je pas met het dubbele uitkomen als je een beetje gesoigneerd op degelijk materiaal wil rijden. Dit leggen we je uit.
De fiets
Veruit de grootste investering gaat je fiets zijn. Je kan kiezen voor een nieuwe fiets waarmee je vrij zeker bent dat je de eerste paar honderd kilometer probleemloos doorkomt. Er zijn goede racefietsen voor minder dan 1000 euro te vinden. Voor dat geld kun je ook voor een tweedehands racefiets gaan.
Je kan dan een wat bekender merk kopen met een betere groepsset, alleen is het wel een gebruikte fiets. Dat vergroot de kans dat je onderhoud moet plegen en dat bewegende onderdelen snel vervangen moeten worden. Weet waar je op moet letten als je een tweedehands fiets koopt. Als je een voordelige fiets zoekt kun je vaak het best voor een aluminium frame gaan. Zorg er altijd voor dat je een fiets neemt met de juiste framemaat. De rest kun je oplossen met een goede bikefit.
Welke fiets moet je kopen?
De meeste mensen denken bij beginnen met fietsen aan een racefiets. Die zijn dan ook het meest beschikbaar. Ben je benieuwd naar off-road ritten? Dan kun je ook voor een gravelbike of een cyclocrosser gaan. Het voordeel van deze fietsen is dat ze met een paar gladde 28mm bandjes ook prima fungeren als (minder aerodynamische) racefiets. Het nadeel is dat het aanbod van deze fietsen wat lager ligt en daardoor is de prijs wat hoger.
Helm
Regel 1: zonder helm, geen fietstocht! Het ziet er de eerste keer voor je gevoel misschien niet al te charmant uit, maar veiligheid gaat boven alles. En bovendien zorgt de helm voor meer ventilatie en voor aerodynamisch voordeel. Gelukkig zijn de hoofddeksels betaalbaar. Je hoeft niet meteen een ultra aerodynamisch model te hebben. Een goedkope beschermer voor je hersenpan is in het begin van je fietscarrière voldoende. We hebben er de nodige voor je getest. We adviseren je de helm altijd eerstehands aan te schaffen. Je weet nooit precies wat er in het verleden is gebeurd. Daarnaast zit er ook simpelweg een houdbaarheidsdatum op.
Kleding
In een oud t-shirtje en een joggingbroek gaan fietsen? Misschien dat het nog wel gaat als je voor het eerst een uurtje gaat fietsen, maar als je langere tochten maakt, dan snap je al snel de voordelen van die gekke lycra-pakjes met een zeem in het broekje. Een goede wielerbroek (zonder onderbroek eronder!) zit een stuk prettiger op zo'n dun en smal zadeltje en zo'n strak truitje wappert een stuk minder als je met 30 aan het uur over een dijkje raast.
Een wielertruitje kun je nog wel tweedehands kopen, maar hoeft nieuw ook niet alles te kosten. Een wielerbroekje wil je toch wel liever nieuw aanschaffen. Een goede wielerbroek voegt gewoon veel comfort toe aan je rit en dan wil je er niet een waar iemand al uren aaneen op heeft zitten zweten. Wat je dan moet hebben? Deze zomersets hebben we vorig jaar getest.
Schoenen
Natuurlijk kun je op een paar oude sportschoenen op platte pedalen trappen, maar als het echt hard moet gaan, dan zijn klikpedalen wel zo prettig. Daar heb je speciale schoenen voor nodig waar je een plaatje onder kan schroeven.
Die schoenen zijn vrij prijzig, maar het goede nieuws is dat je die ook prima tweedehands kan kopen als je geld wil besparen. Schoenen gaan lang mee. Je hoeft alleen de plaatjes te vervangen. Nog meer goed nieuws: schaf je nieuwe pedalen aan, dan zitten de plaatjes er standaard bij geleverd. Heb je alleen nieuwe plaatjes nodig? Bij elke online en offline wielerwinkel ben je voor twee tientjes voorzien van nieuwe exemplaren. Koop je een nieuwe fiets bij een winkel, laat je dan ook adviseren over pedalen. Als je een set pedalen koopt, worden de plaatjes meteen meegeleverd en kunnen we werknemers in de winkel de plaatjes goed voor je monteren.
Navigatieapparatuur
Wielercommentatoren Maarten Ducrot en Joris van den Berg zeggen het vaker: 'Stop met het kijken naar je computertje en ga eens fietsen man!' Dat adviseren wij in dit geval ook. In het begin is het niet nodig om een hypermodern apparaatje op je stuur te bevestigen. Wil je toch snelheden en routes weten? Zet gewoon je Strava aan op je telefoon en steek je telefoon in je achterzakje.
Wil je wel echt navigeren? Dan heb je genoeg aan een telefoonhouder voor op je stuur. Voor maximaal twee tientjes heb je al een goed modelletje. Via Komoot of een andere applicatie kan je mooie routes maken en deze gebruiken als navigatie. Of zoek eens welke routes wij allemaal al hebben gedeeld bij jou in de buurt!
Onderhoud
Je wil in ieder geval investeren in een mogelijkheid om altijd thuis te komen. Zorg er dus voor dat je in ieder geval een extra binnenbandje en een pompje mee hebt. Dat kan in het achterzakje van je wielershirt, maar je kan ook investeren in een zadeltasje. Hoeft niet meer dan drie tientjes te kosten als beginner.
Laat je niet gek maken over onderhoud. Natuurlijk, een netjes onderhouden fietst waarbij alles werkt zoals het hoort is heerlijk. Maar daarvoor moet je hem gewoon een keer naar een goede fietsenzaak brengen. Maar wat schoonmaakmiddelen betreft werkt een fles Dasty en een scheutje Dreft minstens net zo goed. Dasty voor de vette delen die vetvrij moeten worden en Dreft gewoon voor de rest.
Smeer de boel daarna wel even met een olie. Niets vervelender dan een drooggelopen ketting of een stroef schakelend versnellingsapparaat.
En als je je eenmaal druk gaat maken over bandendruk, de spanning in de afstelling van je kliksysteem, het aerodynamisch voordeel van een aero helm of hoe je optimaal herstelt? Dan ben je waarschijnlijk geen beginner meer.
Is fietsen een goedkope hobby?
Als je deze bedragen zo leest, dan denk je misschien dat het een dure hobby is, maar houd wel in je achterhoofd dat dit investeringen zijn waar je soms nog jaren plezier van hebt. Op een tweedehands racefiets schrijf je niet veel af en je wielerkleding gaat makkelijk meerdere seizoenen mee.
Natuurlijk hangt veel af van de vraag of je materiaal heel blijft en hoe je ermee om gaat, maar als er niets geks gebeurt en je na elke rit in ieder geval de aandrijflijn schoonmaakt en van een druppeltje olie voorziet, dan hoeft fietsen zeker niet de wereld te kosten.