Review: Scott Addict Gravel 10

Een snelle gravelbike die ook uitstekend op de weg gebruikt kan worden.

Ondanks de beperkte voorraad van gravelbikes in de branche, lukte het Scott Benelux om ons voor een korte periode een testbike beschikbaar te stellen. Zo snel als de test moest worden afgerond, zo snel voelde het rijden erop.

De Addict Gravel 10 is met € 5.699 de duurste uit de gravelserie en is opgebouwd met de beste componenten. Om te beginnen met het frame, gemaakt van HMX carbon vezels, waardoor de bouwers met nog minder materiaal een stijf frame konden produceren. Eigenlijk vergelijkbaar materiaal als waar de profs afgelopen jaar op de weg mee reden, met de 'normale' Addict. Stijf betekent voor ons overigens niet altijd beter, maar daarover later meer.

Als wielset kozen de Zwitsers voor de Capital 1.0 40X van het eigen huismerk Syncros. Met een gewicht van rond de 1.600 gram is dat zeker niet de lichtste wielset die we ooit testten, maar door de stijfheid draagt deze keuze bij aan de snelheidssensatie. De velgen zijn 40mm hoog en hebben een interne breedte van 23 mm. Die interne breedte zorgt ervoor dat de tubeless banden extra veel comfort geven. Pomp ze op naar iets meer dan twee bar en je krijgt er – los van het voorkomen van stootlek – een grote stap aan plezier voor terug.

Door de 10-33 cassette merk je dat ze er echt een racer van wilden maken, want met een 46-33 crankset zullen velen van ons wellicht te kort komen op steile, onverharde passages. Ook aan de keuze van de relatief profielloze 35mm Schwalbe G-ONE merk je dat het voorkomen van rolweerstand iets meer prio krijgt ten opzichte van pure grip.

Alle kabels voor de remleidingen zijn grotendeels door het frame afgevoerd, behalve vooraan bij het stuur. Dat zorgt voor een strak uiterlijk en hoge aerodynamische voordelen.

Onze ervaringen

Onze eerste rit was misschien wat onwennig, wetende dat we overstapten van een wat zwaardere gravelbike met luie geometrie. Deze Addict is namelijk alles behalve lui en glorieert bij het scherp aansnijden van de bochten. Gelukkig zónder dat de fiets onbestuurbaar en onrustig is als je rustiger over gravelpaden wilt rollen, genietend van het moois dat NL ons te bieden heeft.

Wil je daarentegen je segmentjes op Strava scherper stellen, dan is dit de machine die je daarbij helpt. Goed, de benen doen het werk maar als je merkt dat elke trap raak is, dan is dat misschien net die laatste paar procent die je het zetje geven. Het zijn de klimmetjes waarin de fiets zijn potentieel volledig openbaart.

Over de kleurstelling waren we unaniem onder de indruk. Die is niet alleen chique, maar heeft vooral een heel fraai verloop van licht- naar donkerblauw, wat de premium uitstraling extra benadrukt.

De elektronisch schakelende SRAM Force eTAP AXS groepset was ook nu weer een feestje om mee te rijden, vooral bovenop de hendels rijdt het comfortabel. Let er wel op dat de reach door de lange drop in het stuur, de 110 mm stuurpen én de lang uitgestrekte hendels behoorlijk lang is. Met een dergelijke race-georiënteerde bouw kun je naar onze mening wellicht de fiets beter een maat kleiner bestellen dan je gewend bent, als je hem echt als gravelbike wilt gebruiken. De maat 54 die wij testten, was voor onze senior in het gezelschap een fractie te lang.

Is dit daarmee de ideale gravelfiets? Wél als je de fiets vooral veel op de weg wilt gebruiken. De Addict leent zich perfect voor zowel een snel ritje op de weg met je vrienden met tegelijkertijd een doorsteek via die extra spannende bospaden. Maar als je een gravelbike zoekt die je vol hangt met tassen en daarmee de wildernis in wilt trekken, dan kun je beter een ander model van Scott kiezen.

Zou je echter al je fietsen uit de schuur willen vervangen door één model, dan is dit een mooie keuze. Dat gevoel van een racer waarmee je ook offroad kunt, compenseert dan ook het idee dat je veel geld aan een gravelbike besteedt. Pomp voor de weg je banden op naar 4 bar - of nog beter, koop er een setje wegwielen bij - en je fietsmaatjes zullen er ook op de weg een hele zware kluif aan krijgen om je te lossen.

Meer info over deze fiets vind je op scott-sports.com.