Fiets lekker uit de wind!

Zo veel voordeel heb je achter de wagen, motor of groepje knechten

Update: 13 juni om 10:45

Hoeveel voordeel krijg je echt van uit de wind rijden in het wiel van een peloton, motor of auto? Wetenschapper Bert Blocken onderzocht het fenomeen met windtunneldata en simulaties. Het resultaat: verrassende winst, zelfs zonder wind mee.

Dit is het voordeel van achter de wagen, motor of groepje fietsen

Wie wel eens bij iemand anders in het wiel gereden heeft, kent het verschil met zelf op kop te moeten sleuren. Wie wel eens in een peloton heeft gereden weet hoe het is om freewheelend met 45 kilometer per uur een cursus kantklossen te volgen. Wie wel eens met 60 per uur achter een auto teruggekeerd is naar het peloton weet dat hij dit zonder die auto niet had gekund. Maar hoe zit dat nu eigenlijk?

Gelukkig bestaat fietsgekke wetenschapper Bert Blocken die het allemaal uitzocht. Samen met de TU Eindhoven, de KU Leuven en softwarebedrijf ANSYS maakten zij berekeningen na onderzoek in de windtunnel. Dit is het resultaat!

Alle berekeningen zijn gedaan zonder rekening te houden met eventuele wind tegen, zijwind of wind in de rug.

Tekst loop door onder de afbeelding.

In het wiel van de auto, motor of peloton

Dat je achterin het peloton weinig tot geen luchtweerstand ervaart is reeds bekend. Zelfs voorin de groep lijkt geen verkeerde positie te zijn. Zo toonde eerder onderzoek aan dat renners achterin het peloton slechts 5% tot 10% luchtweerstand ervaren. Met een verlies van 85% aan luchtweerstand houden ploegen zo hun kopman goed uit de wind.

Maar niet alleen in het peloton kunnen renners schuilen voor de luchtweerstand. Ook achter de motor of auto valt veel te halen. Maar wist je ook dat als de auto, motor of groepje renners áchter je rijdt, je profiteert? Normaal gesproken ontstaat er achter een renner onderdruk. Deze wordt door een volgende motor, volgauto of groepje renners voor een deel weggenomen. Zelfs bij de reglementaire afstand van 10 meter afstand tussen renner en volgwagen zou dit effect al optreden volgens de berekeningen van Blocken en zijn team.

Lees ook: Dit moet je weten voordat je een powermeter koopt

Uit het onderzoek van Blocken blijkt dat ook op ruime afstand van een motard de renner al 10% weerstand kwijtspeelt wanneer deze gevolgd wordt door zo'n gemotoriseerde tweewieler. Een scenario dat vaak voorkomt wanneer cameramannen befaamde koersen in beeld proberen te brengen. Zelfs als de motorrijder 40 meter voor de renner rijdt, levert dat de renner 10% voordeel op.

Ook treintjes laten dit effect zien. Waar de kopman bij één knecht 35% voordeel ervaart, is dat bij driemaal het aantal helpers al ruim 53%.

Lees ook: 10 tips om sneller te fietsen zonder harder te trappen

En achter de wagen dan?

Het beeld is bekend: de renner rijdt lek en moet wachten op een nieuw wiel. Hij rijdt met zijn neus tegen de achterkant van de volgwagen terug naar het peloton. Uit dit onderzoek komt naar voren dat dit ook zijn vruchten afwerpt. Ook zelf hebben we dat ervaren toen de benen nog zo goed waren dat er ook volgauto's te bekennen waren. Maar dat het verschil zo groot was...? 74,8 procent maar liefst.

Het onderzoek is nog maar eens een argument om de aanwezigheid van motoren en auto's in koers goed in de gaten te houden. Want het kan duidelijk leiden tot winst of verlies!