De nieuwe Cannondale Synapse 2022 met SmartSense

Vandaag lanceert Cannondale de compleet vernieuwde Synapse. Wij reden er al mee en vertellen je er alles over.

© Thomas Zijlma

IMG_6263.jpg

Wat is het toch een heerlijk gevoel: stiekem op een nieuwe fiets rijden waarvan niemand nog weet dat hij bestaat. We mochten het weer ervaren met de nieuwe Cannondale Synapse.

Vandaag komt deze comfortracer op de markt en wij nemen je mee in onze eerste ervaringen. Daarnaast vertellen we je ook over de introductie van het SmartSense-systeem dat op de nieuwe Synapse fietsen te vinden is. Een geïntegreerd licht- en waarschuwingssysteem dat ervoor moet zorgen dat je veiliger en met een geruster hart op pad kunt.

De nieuwe Cannondale Synapse

15 jaar geleden werd de Synapse geïntroduceerd door het Amerikaanse merk dat in de laatste jaren keihard aan de weg timmert. Vaak gaat een introductie van Cannondale gepaard met een flinke dosis noviteiten. Zo werd de Topstone gravelbike met Lefty vork gemaakt en kwam mtb-vlaggenschip de Scalpel met een speciale flex pivot in plaats van een meer conventionele Horst-link. En ook nu kiest Cannondale voor iets compleet nieuws. Niet zozeer in de fiets zelf, als wel in de op de fiets gemonteerde accessoires die ervoor zorgen dat de fiets veiliger wordt en je meer bewust maakt van je omgeving.

Comfort en veelzijdigheid

De Synapse staat erom bekend een echte endurance racer te zijn. De comfort-bak bij uitstek. En zo is daar voor deze nieuwe uitvoering weer een schepje bovenop gedaan. Hij heeft (volgens de eigen metingen van Cannondale) 8% meer compliance. Een in de fietsindustrie gangbaar woord voor 'meegaand', of 'vergevingsgezind. Hij geeft meer mee en rijdt nog comfortabeler. Dat zou het moeten zijn.

Ten tweede is de geometrie een een tikje veranderd waardoor je in een nog meer rechtop positie komt te zitten.

Ten derde is er gewerkt aan een nóg grotere veelzijdigheid. Dit slaat bijna altijd op het toevoegen van nokjes voor tassen, dragers, extra bidonhouders en spatborden én het mogelijk maken van nog bredere banden. Zo ook in dit geval.

Als laatste is de aerodynamica verbeterd. Met de ervaringen en de kennis van de SystemSix zijn de framebuizen wat geoptimaliseerd ten opzichte van het vorige model. Een logische aanpassing die feitelijk op elke fiets gedaan wordt tegenwoordig. Maar in onze optiek tamelijk onzinnig als je ook de zithouding meer rechtop maakt en de fiets uitrust met forse lichten en een flinke batterij tussen de bidonhouders. Allen precies plekken die voor de aerodynamica van een fiets tot de meest belangrijke worden gerekend.

Gelukkig is de aerodynamica ook niet waarvoor je deze fiets gaat kopen. Met deze fiets wil je comfortabel, speels en met gigantisch veel plezier gewoon lekker fietsen. Misschien wil je hem zelf met 33 of 35 mm banden over heerlijke gravelpaden jagen en genieten van het comfort en de eindeloze mogelijkheden. Deze fiets wil je meenemen op een gigantische fietsvakantie met een paar tasjes erop. Met deze fiets wil je omzwervingen maken waarbij je elke keer hoopt om gigantisch te verdwalen.

Ons testexemplaar

Wij krijgen de Cannondale Synapse Carbon 2 RL. Dat betekent een full carbon frame met Shimano Ultegra 11 speed, Fulcrum Rapid Red 900 wielen, Vittoria Rubino Pro banden in 30 mm en het geïntegreerde SmartSense systeem. Dat wil zeggen een geïntegreerde plek waar de bijbehorende batterij geplaatst kan worden met een Lezyne voorlicht en een Garmin Varia achterlicht met sensor. De kabeltjes om beide lichten aan de batterij te verbinden lopen beiden netjes door het frame. Beide lichten zitten ook met keurige houders aan het stuur en de zadelpen gemonteerd.

Nog even dit over de wielen: de Fulcrum Rapid Red 900 wielen, zijn wielen die niet los voor consumenten beschikbaar zijn. Het zijn zogenaamde OEM-wielen die alleen voor fabrikanten te verkrijgen zijn bij de eerste montage van een fiets. Ze vallen bij Fulcrum wel in het road/gravel-segment. Met een lage velg (24 mm) en binnenbreedte van 22 mm, moeten er banden op gemonteerd kunnen worden van 25 tot 45 mm, waarbij de nieuwe Synapse breedtes tot 35 mm toelaat.

Eerst maar rijden en dan uitleg over het SmartSense systeem ok? Perfect, dan doen we dat.

Rijervaringen met de Cannondale Synapse

Onze collega Sander Jansen was altijd een groot fan van de Synapse. Hij is ook degene die snel last van zijn rug had en wat minder flexibel was, maar als geen ander te spreken over het comfort dat deze fiets biedt. En dat is ook absoluut wat mij bij blijft na de eerste ritten.

Alhoewel het echt wennen is om zó rechtop te zitten, is het comfort meteen te merken. De achterkant geeft heerlijk mee met alles wat hij tegenkomt onderweg. Slechte wegen en paden voelen als een strakke strook asfalt en klinkers pruttelen zachtjes onder je door zonder dat je er iets van merkt. De zeer prettige Vittoria Rubino Pro slofjes van 30 mm dragen hier ook zeker aan.

Wat ook erg prettig aanvoelt is dat je relatief recht boven je trapas zit. Extra bijzonder want met een hoek van 73 graden is die houding in cijfers uiteraard niet erg agressief. Hierdoor kun je wel lekker makkelijk je kracht kwijt op de pedalen. Ook komt dat in de meer 'rechtop houding' goed tot zijn recht. Toch voelt de fiets ondanks de kortere geometrie van zijn voorganger wat lang aan. Hierdoor kom ik niet overal even lekker door de bocht. Gelukkig voelt hij, wanneer het geen al te snelle bochten zijn, goed te hanteren en zeker aan.

Een Amerikaanse fiets

Ooit fietste ik met een groep zeer ervaren fietsers in Amerika. In een natuurgebied in Arizona. Er was geen kip op de weg. Brede wegen, matig asfalt, hier en daar een stuk ongeplaveid, wat heuvels en een paar bochten. Zo'n beetje vóór elke bocht moesten we remmen en werden we door de ride leader gewezen op alle mogelijke gevaren die er achter die bocht zouden kunnen schuilen. Ook op de enige echte heuvel (vergelijkbaar met de Camerig in Limburg) moest er boven verzameld worden en werd er met de handen op de remmen in de groep 'afgedaald' door die ene hele haarspeldbocht. Oh ja en we kwamen precies 2 auto's tegen.

Toen ik dus door het SmartSense systeem bij elke achteropkomende auto in een ritje van Hilversum naar De Bilt 100.000 keer met een piepje en een lampje gewaarschuwd werd, kun je je mijn verwondering (je zou het ook irritatie kunnen noemen) misschien wel voorstellen. Het past helemaal bij de anekdote van hierboven zullen we maar zeggen. Gelukkig kon ik na het (zeer makkelijk!) installeren en (eveneens zeer makkelijk) koppelen van de fiets en het SmartSense systeem het geluidje uit zetten.

Toch kan ik me de functionaliteiten en de vooral de veiligheid - waar het uiteraard voor bedoeld is - zeer goed voorstellen. Voor woon-werkverkeer dus rustig gebied. Voor landen waar automobilisten veel minder gewend zijn aan fietsverkeer en voor regio's waar überhaupt minder verkeer is, is het een handige oplossing.

Tussen de bidonhouders zit geïntegreerd in het frame een adapter waar de batterij op gemonteerd wordt. Vanuit daar gaan twee kabeltjes door het frame heen. Eentje naar het voorlicht dat in samenwerking met Lezyne ontwikkeld is en eentje naar het achterlicht: een Garmin Varia met sensor. En even serieus, die sensor werkt geweldig goed. Bij achterop komend verkeer komt er een rood lampje en daarna beweegt het lampje over een strookje ledjes steeds dichterbij naar mate de auto of vrachtwagen ook dichterbij komt. Het achterlicht beschikt ook over remlichtfunctie en de achterkant van de staande achtervork is voorzien van reflecterende coating. Alles om een goede veiligheid te waarborgen. Het voelt in Nederland misschien wat overdreven, maar realiseer je dat deze fiets over de hele wereld wordt verkocht en wij (misschien samen met de Denen) een uitzonderingspositie bekleden als het om fietsen gaat.

Wel moest er wat schuifwerk aan te pas komen om de outfrontmount van de Garmin te monteren. Daarbij viel het erg kleine kopje (1,5 mm) van de imbus op. Die had - om beschadiging van dat kopje te voorkomen - wat ons betreft wat groter gemogen.

Conclusie

Al met al heeft Cannondale met de komst van de nieuwe Synapse weer een extra dimensie gegeven aan comfort. We kunnen ons maar al te goed voorstellen dat dit een fiets wordt waar je eindeloos en zeer comfortabel mee kunt toeren en met een setje bredere banden meer dan uitstekend een prachtige gravelroute kunt rijden.

Toch zijn we er nog niet over uit of voor de Nederlandse markt de toevoegingen van het SmartSense systeem briljant zijn. Een heel kleine deel van de mensen fietst in het donker en de grootse winst in veiligheid lijkt in fietsgek Nederland wat minder relevant. Daarbij komt ook nog dat het voorlicht 350 lumen levert in een bundel die vooral dicht voor je op de grond schijnt. Voor racefietsen in het donker echt te weinig licht. In dat geval voelt een fiets die standaard is uitgerust met flinke batterij, voor en achterlicht als wat veel van het goede. Helemaal als je er voor een goeie night ride nog een extra lamp aan moet knopen.

Over de afwerking, het prachtige spuitwerk en de veelzijdigheid van de fiets hebben we dan weer helemaal niks te klagen. Hulde!

Uitvoeringen en prijzen

De fiets is er voorlopig in drie full carbon uitvoeringen:

  • Synapse Carbon 1 RLE - € 8.999
  • Synapse Carbon LTD RLE - € 6.999
  • Synapse Carbon 2 RLE - € 5.999
  • Synapse Carbon 2 RL - € 4.499 (Het model dat wij hadden)
  • Synapse Carbon 2 LE - € 4.499
  • Synapse Carbon 3 L - € 3.499

Check voor nog meer informatie, toffe video's en nog meer uitleg de informatie op de website van Cannondale.