Mountainbikers ruimen zwerfafval in natuur op: ‘Wij willen iets terugdoen voor de natuur’

Praat mee!
Content Manager

Op 12 september gaat het gebeuren. De nationale zwerfafval opruimdag georganiseerd door moutntainbikers. Help je ook mee?

© Corné Bastiaansen

mtb 5.jpg

De grootste ergernis van recreanten in de natuur is zwerfafval. Afval in het bos is niet fraai én bovendien gevaarlijk voor de natuur. Om daar iets aan te doen, organiseren de mountainbikers van Stichting MTB routenetwerk Rijk van Nijmegen een opruimactie in de natuur. Onder leiding van olympisch kampioen mountainbiken Bart Brentjens ruimen zij het afval op dat langs de wandel- en ruiterpaden ligt.

Steeds meer mensen genieten van de prachtige natuur in het Rijk van Nijmegen. Die toegenomen drukte heeft ook een keerzijde: er blijft steeds vaker afval achter. Net als andere recreanten, irriteren de mountainbikers van Stichting MTB routenetwerk Rijk van Nijmegen zich aan dat rondslingerend afval.

MTB’ers ruimen afval op langs wandel- en ruiterpaden

Onder leiding van Bart Brentjens, olympisch kampioen mountainbiken, en wielersportbond NTFU komen de mountainbikers in Nijmegen in actie. Bart Brentjens: 'De mountainbikers doen graag iets terug voor de natuur en haar gebruikers. Ze ruimen al regelmatig afval op dat ze langs de eigen MTB-routes tegenkomen. Maar, om méér natuurgebied op te ruimen, maken we 12 september de wandel- en ruiterpaden schoon. Zo kan iedereen, wandelaars, ruiters, mountainbikers en andere fietsers, genieten van schone paden in het Rijk van Nijmegen.'

Ook andere MTB’ers ruimen vrijwillig op

Behalve in Nijmegen, ruimen mountainbikers op 6 andere locaties in Nederland vrijwillig zwerfafval op. Dat doen zij in het weekend van 12 en 13 september. In de omgeving van Nuenen, Geesteren, Zoetermeer, Ede, Mierlo en het duinengebied van Goeree-Overflakkee gaan ze langs de wandel- en ruiterpaden.

Wij kunnen dit initiatief alleen maar onderschrijven én aanmoedigen. Wij zullen zelf uiteraard ook een handje toesteken. Daarnaast heeft een van ons zichzelf ten doen gesteld om tijdens elke fietstocht (gravel, mtb of op de weg) altijd 2 stuks zwerfafval mee te nemen en thuis in de prullenbak te gooien. Alle kleine beetjes helpen. Help je ook mee in het weekend van 12 en 13 september?

Video