De beste gravelbikes van dit moment

Inmiddels zijn er heel veel ritten gemaakt op heel veel gravelbikes. Hier vind je een selectie van de beste gravelbikes waar we op gereden hebben. We hebben niet gelet op de prijs en je vindt ze hier in willekeurige volgorde.

Wij zijn zo gelukkig dat we een groot aantal fietsen mogen testen, in alle prijscategorieën. En daar mogen we dan ook nog eens wat van vinden. Daarom vind je hieronder een selectie van gravelbikes waar we op gereden hebben en die onze goedkeuring kunnen wegdragen. Dit overzicht houden we up-to-date én actueel. Dus als er modellen uitlopen, dan zullen die niet meer in dit overzicht verschijnen en vervangen worden door nieuwe modellen die we getest hebben.

Ontvang jij onze zeer goed gewaardeerde nieuwsbrief al? Schrijf je hier in en je bent als eerste op de hoogte van nieuwtjes, aanbiedingen en tips!

Lees ook: Welke bandenspanning gebruik je voor je gravelbike?

De beste gravelbikes van dit moment

In willekeurige volgorden en niet gelet op de prijs, vind je hier een lijst gravelbikes waar we in de afgelopen jaren op gereden hebben. Ze zijn allemaal goed, hebben allemaal hun eigen en specifieke eigenschappen en wij zouden met elk van deze fietsen met een gerust hart op avontuur gaan.

Niet op zoek naar de beste gravelbikes, maar op onderzoek naar de beste racefietsen? Check dan de overzichten die we maakten voor de beste racefietsen tot € 2.500 of goede racefietsen onder de € 1.000. Maar nu eerst: Gravelbikes!

Cube Nuroad Race

€ 1.649

Deze gravelfiets van het Duitse Cube is een fijne fiets voor een zachte prijs. Het aluminium frame is voorzien van een carbon voorvork en een mix van Shimano GRX onderdelen. Zowel van GRX400, 600 en 810 zijn er onderdelen te vinden op deze Cube Nuroad Race. Met een gewicht van 10,2 kg (maat M) voor een complete fiets kom je in een opgebouwde versie met bidonhouders en pedalen aan een kleine 11 kilo. Helemaal geen schande voor een bedrag van € 1.649. Voor dit bedrag haal je een heerlijke fiets in huis, waarmee je kennismaking met gravel, met avontuur en ontdekken meer dan uitstekend is!

Lees hier de volledige review van de Cube Nuroad Race

Trek Checkpoint SL 6 AXS 2022

€ 4.799

De Trek Checkpoint gravelcollectie bestaat uit een aantal carbon en aluminium fietsen. Wij reden met de Checkpoint SL 6 AXS uit de 2022 collectie. De Checkpoint kreeg dat jaar een flinke update, die het rijgedrag zeker ten goede is gekomen. De nieuwe geometrie maakt hem vooral een stuk langer. Dit zorgt voor meer stabiliteit en controle bij het rijden met bepakking en meer zekerheid op ruiger terrein. De verlenging wordt opgevangen met een kortere stuurpen. Dit maakt hem toch weer iets wendbaarder. We namen de Checkpoint onder andere mee op korte gravelritjes, maar stelden hem vooral op de proef tijdens de Brown Divide die we in december 2022 in twee dagen reden. Voor zulke ritten met bepakking is de Checkpoint echt heerlijk. Zonder problemen zit je hele dagen in het zadel en je komt er niet gebroken vanaf.

Bekijk de volledige (video) review van de Trek Checkpoint 2022.

Specialized S-Works Crux 2022

€ 12.800

Goed, even afgezien van de prijs: de Crux is een gravelracer die alle boxen aanvinkt! Dit is zonder twijfel een gravelbike die je met een weg-wielset kunt gebruiken als racefiets, terwijl je ook maar liefst 47 mm brede banden kwijt kunt in dit vernieuwde frame. Waar de Specialized Diverge STR zich met zijn achtervering meer richt op ruiger werk, zijn wij toch wel fan van dit racemonster. De Crux is superlicht, heeft een racey geometrie en stuurt heerlijk direct. De speelsheid spat er vanaf. Als het jouw doel is om vooral hard over onverharde paden te rijden en je gravelbike ook als racefiets in te zetten, dan is de Specialized Crux absoluut een aanrader. En gelukkig is hij ook in goedkopere uitvoeringen verkrijgbaar.

Lees meer over de Specialized Crux en onze eerste indruk.

Giant Revolt Advanced 2022

Vanaf € 2.599

We reden de afgelopen jaren met verschillende uitvoeringen van de Giant Revolt Advanced, de carbon gravelracer die voor 2022 een update kreeg. Voor elk Advanced-model geldt dat je een heerlijke carbon gravelbike krijgt met uitstekende componenten. De Giant Revolt is een echte allemansvriend, je rijdt er zo op weg. De geometrie is ontspannen, maar toch ook actief, zodat je af en toe ook lekker door kunt rijden. Neusje van de zalm is de Revolt Advanced Pro 0 (€ 5.599), waarmee wij in 2021 de Grenspalenklassieker Zuid-Limburg reden. Op zulk ruig terrein met de vele hoogtemeters, ben je met dit lichtgewicht enorm in het voordeel. Schakelen gaat heel soepel met de elektronische Shimano GRX Di2 groep en dankzij de carbon wielen maak je makkelijk snelheid.

Bekijk hier onze video review van de Giant Revolt Advanced Pro 0.

BMC Kaius 01

€ 11.499

Meer dan 11.000 euro voor een gravelbike is natuurlijk belachelijk veel geld, maar als het je doel is om keihard te rijden op onverharde paden, dan is dit wel een fiets die daar uitermate goed voor geschikt is. De prijs is namelijk het enige minpunt aan deze fiets. Gelukkig zijn er ook nog iets goedkopere uitvoeringen te vinden. Het is een perfect uitgebalanceerde gravelracer die je zonder enige moeite elke bocht in kan gooien. Op de klimmetjes is het echt een genot om op te rijden en in de afdalingen ben je zo als eerste beneden, zonder daar iets voor te hoeven doen. De Kaius is eigenlijk de ideale gravelbike voor Nederland. Met een extra wielset voor op de weg kan je de Kaius namelijk zowel voor op de weg als op gravel gebruiken.

Lees hier de volledige review van de BMC Kaius 01.

Canyon Grizl

Vanaf € 1.499

De afgelopen jaren gingen wij met verschillende uitvoeringen van de Canyon Grizl op pad en elke keer was het een fijne ervaring. Of het nu de aluminium AL 6 is, de carbon CF SL 8, of de uitvoering met voorvering, je weet zeker dat je een hoop plezier maakt. En met de afmontage zit het zoals altijd wel goed bij Canyon, want de prijs-kwaliteit verhouding is uitmuntend. Hoewel de geometrie van de Grizl en de meer op snelheid gerichte Grail nagenoeg hetzelfde is, is de Grail geoptimaliseerd voor lichtere gravelwegen en de Grizl beter geschikt voor ruiger terrein. De Grail is efficiënter op de weg, maar iets minder capabel dan de Grizl op onverhard terrein. De Grizl gaat merkbaar strak, degelijk en voorspelbaar rechtdoor over lomp terrein, mede dankzij de standaard gemonteerde 45 mm banden.

Lees hier de volledige review van de Canyon Grizl AL 6.

Cannondale Topstone Carbon 1 Lefty

€ 8.999

De Cannondale Topstone Carbon is een revolutionaire fiets dankzij de gebruikte Kingpin in het frame. Dankzij dit scharnier kan de zitbuis maximaal 30 mm inveren, om op deze manier extra veel comfort te bieden aan de berijder. Ook de Lefty voorvoork draagt bij aan het comfortabele karakter van deze gravelfiets. Maar vergeet niet, met deze high-performance afmontage heb je nog steeds een serieuze allround racer in huis. Het high-end model waar we op reden was voorzien van een elektronische SRAM Force AXS groepset en eigen carbon Hollowgram wielen. Een gravelbike om je vingers bij af te likken. De bike ligt lekker op de weg, maar voelt zich als een vis in het water op het moment dat je over gravelstroken rijdt. Goede controle, meer dan uitstekend schakelen en een stabiele achterderailleur die ervoor zorgt dat de ketting niet teveel opspringt.

Bekijk hier de video over de Cannondale Topstone Carbon 1 Lefty.

Cervélo Áspero


€ 3.499

Een gravelbike met de focus op snelheid, dat is deze Cervélo Áspero. Aerodynamisch gevormde buizen, weggewerkte kabels en een superstijf frame zorgen ervoor dat je soms het gevoel hebt dat je op een racefiets rijdt. Je kunt het frame los kopen, of afmonteren met verschillende groepen. Wij testten de goedkoopste variant, die werd geleverd met SRAM Apex 1 groep en Alexrims wielen. Het stuurgedrag heeft veel weg van een cyclocrosser: direct zonder heel nerveus te zijn. Voor op de niet al te technische gravel- en onverharde fietspaden van Nederland is dat heerlijk. Je kunt echt hard rijden en ook bochten vol controle doorrijden.

Lees hier de volledige review van de Cervélo Áspero.

Liv Devote Advanced Pro

€ 5.599

Net zoals alle fietsen van Liv is de geometrie van de Devote gebaseerd op wereldwijde gegevens van vrouwelijke lichamen. Iets waar Liv, dat onder de vlag van Giant valt, zich in onderscheid ten opzichte van andere merken. De Liv Devote is enigszins afgeleid van de Giant Revolt en daarmee een gravelbike voor dames die heel breed inzetbaar is. Met €4.799 is de Liv Devote Advanced Pro het duurste model uit de gravelserie van Liv. De Liv Devote Advanced 2 haal je in huis voor €2.499 en is qua frame identiek aan de Pro. Fietsen op deze fiets is echt genieten. Eentje die je de ultieme ervaring geeft op gravelgebied en schreeuwt om nieuwe avonturen. Wij hebben er met heel veel plezier op gereden en vonden het stiekem jammer dat onze tijd met de Devote erop zat.

Lees de volledige review van de Liv Devote Advanced Pro.

OPEN U.P.

€ 3.000 (frame-only)

Met de OPEN U.P. koop je een zeer veelzijdige gravelbike, die je ook heel goed als racefiets zou kunnen gebruiken. De geometrie is daar op gericht en de stijfheid van het frame gaat daar ook zeker aan bijdragen. Het ontbreken van wat meer nokjes op voor- en achtervork maakt de fiets niet supergeschikt voor een uitgebreide bike packing trip, maar met de extra bidonhouder onder de onderbuis en de nokjes voor een tasje op de bovenbuis kom je wel een heel eind. Dat de prijs van frame + vork op € 3.000 ligt is wellicht best even schrikken, maar als je nagaat dat je dan wel een fiets hebt die alles aan kan, dan ontstaat er wat meer perspectief. En het is wat ons betreft heel duidelijk dat je ontzettend veel plezier, comfort en snelheid uit deze fiets kunt trekken.

Lees hier de volledige review over de Open U.P.

Rose BACKROAD


€ 3.557

Op de Backroad van Rose reden wij een alternatieve Ronde van Vlaanderen. Kasseistroken werden verwisseld voor gravelstroken en pittige offroad klimmetjes wisselden elkaar in rap tempo af. De Backroad voelt zich er allemaal in thuis. Het zojuist compleet vernieuwde design behoudt de positieve aspecten van het vorige model qua handeling en controle, maar voegt daar met een iets grotere vorksprong nog meer comfort aan toe én kiest nu voor voor Shimano GRX of Sram Force AXS als één van de standaard opties. De geometrie is aan de sportieve kant waardoor hij ook op de weg lekker uit de voeten kan. Ook bij Rose vind je mooie high-end en complete afmontage met topgroepen en zeer goede wielen van DT bijvoorbeeld. Maar zelf samenstellen op hun website is misschien wel het allerleukst.

Lees hier de volledige review van de Rose Backroad

Isaac Torus Xplore Disc


€ 3.999

De Isaac Torus Xplore is een full carbon gravelbike. De dikke onderbuis, strakke vormen en weggewerkte kabels geven deze gravelbike een aero uiterlijk, terwijl de geometrie redelijk relaxed is en er meerdere bevestigingspunten zijn voor tassen, spatborden en dragers. Dikke looks en brede inzetbaarheid dus! De fiets die wij testten was afgemonteerd met een mechanische SRAM Force 1x11 groepset en Fore Four CRD carbon wielen. Een set-up die € 3.999 kost, vooral door die lichte wielset. De meest voordelige Torus Xplore, met Shimano GRX 400 en Shimano RS-171 wielen kost met € 2.349 een pak minder. De fiets is stijf en reactief. Je maakt makkelijk snelheid als je even op de pedalen gaat staan en ondanks het relatief hoge gewicht kan je best lekker accelereren. Onze maat L weegt zonder pedalen 9,2 kg - voor een gravelbike gewoon een heel net gewicht. Wat we alleen nog vonden ontbreken bij deze gravelfiets is een tubeless ready wielset. Dat is een no-brainer als je offroad gaat rijden.

Klik hier voor de volledige review.

Van Nicholas Rowtag

Vanaf € 3.499

Hoeveel fietsen heb je eigenlijk nodig? Volgens velen is dat N+1: altijd één meer dan je er werkelijk in je bezit hebt. Klinkt leuk, maar voor de meeste fietsers blijft het bij één of twee exemplaren. Daarom zou het niet gek zijn om één fiets te hebben waarmee je alles kunt doen: wielrennen, gravelen en mountainbiken. Een fiets zoals deze titanium Van Nicholas Rowtag zegt te zijn. Wij namen de proef op de som en waren onder de indruk. De gravelracer van het Nederlandse Van Nicholas is een alround, high-end gravelfiets die je dus ook als racefiets of mountainbike kan inzetten. Titanium is in alle opzichte topmateriaal: het is relatief licht, loeisterk, biedt comfort en is uitermate duurzaam. En het ziet er ook gewoon heel chique uit, zeker met alle fraaie details die Van Nicholas in het frame heeft verwerkt.

Lees ons verhaal over de ervaringen met de Rowtag hier

Ridley Kanzo Fast

€ 6.799

De Ridley Kanzo Fast is de gravelracer van het Belgische Ridley. De naam zegt het al, het is een aero racer met dikke banden. Volgens Ridley is dit zelfs de snelste gravelfiets die er op dit moment te krijgen is. De aero vormen van de framebuizen doen denken aan die andere race telg van de Ridley familie, de Noah Fast SL. Ook de stuur-stuurpen combinatie, met mooi weggewerkte kabels, is overgenomen van deze racefiets. De fiets die wij mochten testen was afgemonteerd met het Classified schakelsysteem. Daardoor is er geen voorderailleur meer nodig, maar krijg je wel hetzelfde bereik als je wel een voorderailleur had gemonteerd. In combinatie met de halfhoge carbon velgen van Forza, is dit een serieus snelle fiets voor over losse ondergrond.

Lees de volledige review van de Ridley Kanzo Fast met Classified naaf hier

Pilot Scram

€ 4.950

Een gravelbike gemaakt van titanium is heerlijk. Het materiaal zorgt voor een comfortabele rit, is licht van gewicht en kan tegen een stootje. Wel zo handig als je wat ruiger werk op zoekt of op bikepacking avontuur gaat. Het Nederlandse merk Pilot is relatief nieuw op de markt, maar timmert flink aan de weg. De Pilot Scram is een fijne, mooi afgewerkte gravelbike die vooral geschikt is voor ontspannen, lange ritten op onverharde wegen. De geometrie is relaxed, maar toch behoorlijk actief, waardoor een brede groep mensen kan worden bediend. Wij testen de Pilot Scram met Shimano GRX 800, maar hij is ook beschikbaar met Classified of een Pinion schakelsysteem.

Lees onze volledige review van de Pilot Scram.

Scott Addict Gravel 10

€ 5.999

De full carbon gravelfiets van Scott, de Addict gravel is een echte gravelracer die zowel op de weg als op onverhard goed uit de voeten kan. De Addict Gravel 10 die wij konden testen is met € 5.699 de duurste uit de gravelserie en is opgebouwd met de beste componenten. Om te beginnen met het frame, gemaakt van HMX carbon vezels, waardoor de bouwers met nog minder materiaal een stijf frame konden produceren. Eigenlijk vergelijkbaar materiaal als waar de profs afgelopen jaar op de weg mee reden, met de 'normale' Addict. De brede carbon wielen met 40 millimeter hoogte zijn gemaakt door Capital, het huismerk van Scott en wegen 1600 gram. Door de 23 millimeter interne breedte vallen de tubelessbanden lekker breed en dit komt de grip en het comfort alleen maar ten goede.

Lees hier de volledige review van de Scott Addict Gravel 10