Continental GP5000: Review van de populairste buitenband van ons land

De opvolger van de GP4000 heeft diens plek inmiddels meer dan overgenomen. Na ruim 500 kilometer op de GP5000 lees je hier de review.

Vorig jaar introduceerde de Duitse bandenfabrikant Continental de Grand Prix 5000, de opvolger van de jarenlang razend populaire GP 4000S II. Die band heeft 14 jaar zijn dienst gedaan - met de nodige aanpassingen onderweg - maar is nu toch echt voorbij gestreefd door zijn jongere broertje.

Volgens Continental is de GP5000 in alle opzichten beter: hij is sneller, duurzamer, lichter, biedt meer grip én hij is verkrijgbaar in een tubeless-variant. 'De Grand Prix 5000 is in alle opzichten beter dan de Grand Prix 4000S II. De Grand Prix 5000 is 12% sneller door de verlaagde rolweerstand, is 20% lekbestendiger en 10 gram lichter dan zijn voorganger. Bovendien biedt de Grand Prix 5000 meer comfort tijdens het rijden.' Dat zijn flinke verbeteringen, die weliswaar moeilijk te meten zijn.

De band bestaat uit een 3-laags 330 TPI karkas, aangevuld met een fijner geweven Vectran Breaker en een nieuwe elastomeerlaag. De Active Comfort Technology moet je meer comfort bieden en het loopvlak is gemaakt van de befaamde Black Chili Compound. De schouder van de band heeft een subtiel aerodynamisch patroon, wat voorzien is van Lazer Grip Texturing. Deze technologie zorgt dankzij de minuscule gaatjes voor een betere wegligging in de bochten.

Onze ervaringen met de Conti GP5000

Na ruim 500 kilometer maken we ook de balans op wat betreft de rijervaringen. Het resultaat na al deze kilometers in een paar overzichtelijke punten:

  • Nul lekke banden - Dat is sowieso een prettige bijkomstigheid en er is ook niets op af te dingen. De twee kleine slijtagestipjes die een indicator zijn voor de slijtage van de band zien er verder nog onveranderd uit, dus de verwachting is dat er nog vele lekke bandloze kilometers volgen.
  • Grip - Ten opzichte van de GP4000 voelt deze GP5000 iets plakkeriger aan. Dat doet meteen vermoeden dat de grip goed op orde is en dat is ook het geval. Moeilijk om dat gevoel écht op de fiets te vergelijken, maar deze banden voelen alleszins veilig en strak aan in de bochten. De 25 millimeter band pompten we op tot 6 bar bij een gewicht van de berijder van 64 kilo. Zo kon de band voldoende 'inzakken' voor maximale grip. Dik in orde wat ons betreft.
  • Rolweerstand - Een lekker licht lopende band voel je meteen op de fiets en dat is ook met deze nieuwe GP5000 erg goed te merken. Helemaal in de tubeless-variant (waar we veel minder lang mee gereden hebben) is het goed te merken dat dit een rap en lekker licht bandje is. Een echt rappe band voelt altijd verbazingwekkend lekker. Bizar dat je dit verschil vaak zo goed merkt!
  • Soepelheid - Dit voel je met name bij het omleggen van de banden en als je de bandjes door je handen voelt gaan. Het materiaal voelt beduidend soepeler aan dan de GP4000 en dat doet meteen vermoeden dat het met grip en rolweerstand goed op orde is en dát blijkt ook het geval.
  • Minpunt? - De adviesverkoopprijs van deze band is mogelijk wat aan de té hoge kant. Niet verbazingwekkend dat je de banden online vaak voor minder kunt vinden. Natuurlijk zit er in sommige artikelen (zoals heel goede banden) veel techniek en innovatie, maar gevoelsmatig is € 75 voor een tubeless band wel erg veel.
  • En wat we ons bovendien goed kunnen voorstellen is dat mensen de GP4000 S II altijd zo goed hebben gevonden, dat ze zich mogelijk hardop zullen afvragen waarom ze zouden 'moeten' overstappen. Toch merk je tijdens het rijden weldegelijk verschil. Met name het lichtere rollen is wat ons betreft een echte verbetering en een merkbaar pluspunt!

Maten en prijzen

De GP5000 is verkrijgbaar in 23, 25, 28 en 32 mm voor de racefiets en ook verkrijgbaar in de maat 650b in de breedtes 25 en 28 mm. Alle banden zijn vouwbaar en uitgevoerd in zwart. Op hippe skinwall varianten moeten we vermoedelijk nog even wachten.

En er is dus ook een tubeless-variant. De speciale zijwang van deze Grand Prix 5000 TL zorgt daarbij voor de afdichting en passing op de velg. Ten opzichte van de nieuwe GP 5000 belooft de TL 5 procent lagere rolweerstand en een 5 procent betere lekbestendigheid. De Grand Prix 5000 TL is er in de maten 25, 28 en 32 mm voor racefiets en in de maat 650b in de breedte 28 mm.

De reguliere GP5000 heeft een adviesprijs van € 62,95 en de TL-variant € 73,95. Maar je vindt de band bij verschillende dealers en webshops al voor een flink lagere prijs. Hier koop je hem al voor €50,49 in de TL-variant, en voor € 41,99 koop je hier de reguliere variant.

Ps. De video maakten we al vorig jaar voor Continental, maar we vonden hem eigenlijk te mooi om het niet te gebruiken. Dus daarom deze video en maar weinig productshots van de bandjes.