De zwaarste kasseienstroken uit Parijs-Roubaix
Kasseienkoorts! Parijs-Roubaix, de zwaarste en mooiste koers van het jaar staat voor de deur. Lees hier over de zwaarste kasseistroken en de verdeling van de sterren.
Getty Images

De echte kasseienvreters lijken wel over de stenen te vliegen, ze rijden er niet tegenaan maar zweven er een aantal millimeter boven. Hun zware lijven stampen ritmisch heen en weer. Hun ontblote tanden vangen stof terwijl hun gezichten vertrekken in grimassen. Kettingen dansen op en neer. En toch sterft de echte Roubaix fiets uit, zo kan je lezen in ons artikel: Wat is er gebeurd met de Roubaix racefiets?
Voor de specialisten is het hogere kunst en lijkt het geen moeite te kosten, maar voor de mindere goeden is een kasseistrook uit Roubaix een hel op aarde. Deze stroken zijn veel zwaarder dan je jezelf kan inbeelden. Wist je dat er een Europese Richtlijn is voor de hoeveelheid zware trillingen op je lichaam voor mensen die zwaar lichamelijk werk verrichten met grote machines? Deze richtlijn wordt na 7,5 minuut kasseien rijden in Roubaix overschreden! Geen wonder dat renners na afloop van deze koers kapotte handen hebben, blaren op hun zitvlak krijgen of zelfs bloed in hun urine aantreffen.
Maar wat is het een geweldige koers en wat willen we er graag naar kijken! En daarom dit overzicht met de zwaarste kasseienstroken van Parijs-Roubaix.
Kasseistroken Parijs - Roubaix zijn ingedeeld met Sterren
De kasseistroken in Parijs-Roubaix worden gecategoriseerd op basis van sterren. Waarbij geldt dat 1 ster een makkelijke sector is en 5 sterren de allerzwaarste. Op het parcours van de Hel van het Noorden liggen 29 sectoren die in totaal 54,5 kilometer lang zijn. De langste is 3,7 kilometer lang en krijgt 4 sterren (strook 17 – Wandignies). De makkelijkste strook krijgt 1 ster en is 200 meter lang. De eerste strook die aangedaan wordt krijgt het nummer 29 en zo tellen ze per sector af tot de wielerpiste in Roubaix. Een echte duidelijke richtlijn voor wanneer een strook bijvoorbeeld 3, 4, of 5 sterren krijgt, is er niet. Het heeft met de lengte te maken, maar ook alles met de manier waarop de stenen in de ondergrond gedonderd zijn.
Eén ding mag duidelijk zijn: bij de vijf sterrenstroken ligt de helft van de stenen met de puntige kant omhoog; is de ruimte tussen de kasseien minstens even groot als de steen zelf; is het midden van ‘het wegdek’ het hoogstgelegen deel en loopt het naar de zijkanten soms flink af. Bij natheid uitermate glibberig en link bovendien! Geen wonder dat velen bovenop de bult rijden omdat het daar nog enigszins is uit te houden.
Maar dan nu waar het om gaat! De vijf zwaarste stroken uit Parijs-Roubaix.
Trouée d'Arenberg *****
Deze gruwel van een kasseienstrook is bij het grote publiek beter bekend als het Bos van Wallers. Met een lengte van 2,3 kilometer krijgt deze genadeloze strook dan ook 5 sterren. Hij werd aan het parcours toegevoegd door Jean Stablinski. De Franse ex-prof kende de strook nog van zijn tijd als mijnwerker in de mijnen van Wallers. Het is op ruim 90 kilometer van de wielerpiste in Roubaix vaak de plek waar de koers losbarst. In 2005 werd de strook gerenoveerd. Stel je hier niet teveel van voor, het is er verschrikkelijk!
Mons-en-Pévèle *****
Alweer een sector die een 5 sterren beoordeling krijgt. Met een lengte van 3 kilometer en een aantal verraderlijke bochten is deze waardering meer dan terecht. De Pevelenberg is op 50 kilometer van de streep vaak de plek waar de wedstrijd ontploft. De genadeloze kasseien liggen er ontzettend slecht bij en zijn voor veel renners te veel van het goede. Valpartijen en lekke banden zijn meer regel dan uitzondering.
Carrefour de l’Arbre *****
2,1 Kilometer aan pure ellende, dat is Carrefour de l'Arbre. De kasseien liggen er zo slecht bij dat het lijkt alsof ze vanuit een helikopter gedropt zijn. Gaten, kuilen en bochten met grind en steentjes. Dit maakt het dan ook meer dan logisch dat Carrefour de derde en laatste sector is die 5 sterren krijgt. Volgens vele is het de allerzwaarste strook in de wedstrijd. Het is ook de plek waar Thor Hushovd zijn droom in duigen zag vallen toen hij aan de leiding reed en ten val kwam. Het maakte de weg vrij voor Tom Boonen om naar zijn derde overwinning te rijden. Op deze loodzware strook valt meestal de schifting waaruit een van de winnaars van Parijs - Roubaix komt.
Wandignies ****
Met 3,7 kilometer is dit de allerlangste strook op het parcours. Het begin van deze sector ligt binnen 10 kilometer van het bos van Wallers, waardoor de hersteltijd kort is. Wandignies krijgt een waardering van 4 sterren, mede door de lengte is deze strook loeizwaar. Het eindeloze gerammel van de stenen slaat alle kracht uit je lijf. Als je tempo hier stokt dan duurt deze strook eindeloos.
Camphin-en-pévèle ****
De strook vóór de almachtige Carrefour de L'Arbre is niet de allerlangste strook van de wedstrijd maar met 1,8 kilometer lang en een beoordeling van 4 sterren geen makkie. De combinatie met Carrefour maakt deze strook tot een ware hel. Na Camphin-en-pévèle is er geen hersteltijd omdat de Carrefour al binnen een kilometer op de renners wacht. De opvolging van sectoren met slechte kasseien en de constante hectiek maken Parijs-Roubaix tot de Hel van het Noorden.
Ben jij nu ook helemaal enthousiast om over de kasseien te dokkeren, check dan dit artikel met de mooiste kasseienstroken van Nederland.
Wat voor fiets is het meest geschikt
Veel ploegen en renners kiezen voor een endurance racefiets met het nodige comfort voor de kasseistroken van Parijs - Roubaix. Sommige merken voegen specifieke veer- of dempingstechnologieën toe om de renners nog een fractie te kunnen ontzien. Meer over dit soort fietsen zie je in onderstaande video.