De vernieuwde BMC Roadmachine 01 ONE
BMC komt met vernieuwde versies van de Roadmachines. Wij gingen naar Zwitserland om een kijkje te nemen bij de nieuwe Roadmachine! Hier lees je er alles over.
We zijn te gast in Grenchen. Een uurtje met de trein van Zurich ligt het hoofdkantoor van Bicycle Manufacturing Company Zwitserland. Afgekort BMC.
BMC Roadmachine 01
Het zijn de fietsen van Greg Van Avermaet, Cadel Evans, Philippe Gilbert, George Hincapie en nog vele anderen die hier vandaan komen. Een rijtje om trots op te mogen zijn. Sinds 1994 worden in Grenchen onder andere racefietsen en mountainbikes ontworpen, ontwikkeld en niet te vergeten getest. BMC heeft hier, naast een wielerbaan, ook een eigen lab. Het IMPAC LAB. Het biedt ze de mogelijkheid om ‘in huis’ eigen carbon fietsen te maken, herontwerpen, verbeteren en op deze manier de kwaliteit extreem hoog te houden.
Wij kregen de mogelijkheid om als eerst op de vernieuwde Roadmachine te rijden. En ondanks de regen, grepen wij deze met beide handen aan.
Vernieuwde Roadmachine op papier
Volgens BMC is de roadmachine dé alles-in-een fiets. In de volksmond ook wel een Endurance racer genoemd. Ten opzichte van de voorloper heeft de vernieuwde Roadmachine 10% meer bracket stijfheid en 15% meer torsiestijfheid. Ook aan de voorkant is goed gesleuteld. De nieuwe asymmetrische voorvork is 10% stijver geworden voor een betere handeling tijdens de afdaling.
Ook termen TCC, ICS, ATC komen langs. Als je dit allemaal leest lijkt het bijna wel een compleet nieuw model. Maar gelukkig is de vernieuwde Roadmachine, net als zijn voorganger, een echte BMC bak. Dikke onderbuis, karakteristieke schuine achtervork en de dunne voorvork. Zonder ook maar 1 meter gefietst te hebben lijkt dit een fiets waarmee je de wereld aankan. Is dat ook zo?
Roadmachine op de weg
Oef. Wij krijgen wel een heel lekker model onder onze kont. De Roadmachine 01 ONE. Afgemonteerd met SRAM eTap AXS en ENVE SES 4.5C AR Disc wielen, tubeless ready. Van SRAM weten we dat het schakelt als een raket en met de wielen zit het ook wel snor. Een interne velgbreedte van wel 25mm in combinatie met de 28mm Tubeless Vittoria banden, zorgt voor heel veel comfort en grip. De paint job vinden we enigszins saai. Er zijn echter 7 verschillende versies en kleuren (zoals de Roadmachine 02 TWO in rood) dus de kleur zal niet het probleem zijn.
Tijdens de eerste meters fietsen merk je uiteraard dat het een endurance fiets is. In positieve zin. De fiets ligt rustig en stabiel op de weg. Vertrouwd. Als je dit niet gewend bent kan het een beetje loom overkomen. Dit komt vooral door de lengte. De fiets is langer dan een hardcore wegracer en ook je houding zit door het hogere balhoofd iets relaxter. Hierdoor gooi je de fiets net wat minder makkelijk de bocht door maar geeft bij een afdaling wel een degelijk en strak gevoel.
Features BMC Roadmachine
Waar endurance racers normaal gesproken wat zwaarder zijn is deze Roadmachine serieus licht. Hij weegt (in maat 54) nog geen 900 gram. Licht voor dit type fiets en zelfs nog lichter dan de meeste hardcore race modellen. Zo’n gewicht klimt natuurlijk lekker, maar ook tijdens een sprintje accelereert hij prima. Wij reden heerlijk comfortabel met 28 mm banden. Bij het ontwerp is zelfs rekening gehouden met banden tot 33 mm breed. Je kunt dus heel goed wat bredere banden eronder zetten en de gravel paden meepakken.
BMC heeft bij de Roadmachine ook nog een aantal leuke en mooie features. De Shimano Di2 junctionbox kan netjes weggewerkt worden in de dikke onder buis. Ook heeft de fiets op de bovenbuis ‘bidonhoudergaatjes’ (de Top Tube Mount) om een extra tasje te bevestigen voor bijvoorbeeld je telefoon of extra voeding. Deze tas brengt BMC in het najaar uit. Dus stay tuned.
Verder beschikt de fiets over een D-shape zadelpen. Deze is niet alleen comfortabel, maar kan door de D-vorm ook enigszins meeveren. Én er zit een montagepunt op voor een door BMC ontwikkeld spatbord. HANDIG!
Geïntegreerde Cockpit (ICS)
Waar zijn de kabels? Door het ICS, Integrated Cockpit System zijn de kabels zo goed als helemaal weggewerkt. Via de stuurpen en spacers worden de draden weggeleid naar de vork. Dit is mooi en aerodynamisch, maar ook handig als je met de fiets gaat bikepacken. Geen kabels waar je last van hebt met je stuurtas bijvoorbeeld. Er is zelfs nagedacht over een GoPro of Garmin houder. Ook deze zijn te integreren in het ICS systeem.
Voor wie
Eigenlijk is de vernieuwde Roadmachine een top optie voor iedere rijder die echt een dikke bak wilt rijden. Door de geometrie en de mogelijkheden met de ICS stuurpennen is het ook daadwerkelijk voor iedere rijder. Dus ook de dames hebben aan deze fiets een goede. Voor een clubrace, toertocht of zelf een bikepacking avontuur kun je deze fiets wel aanschaffen. De fiets komt in de maten 47, 51, 54, 56, 58 en 61.
Prijs BMC Roadmachine
Aan al dit moois hangt helaas ook wel een Zwitsers prijskaartje. Ook al dat is misschien wel het enige nadeel. Ondanks dat je een fiets koopt die uitblinkt in details en kwaliteit op nummer 1 heeft staan. De Roadmachine range begint als complete fiets met Shimano 105 afmontage voor €2999,-. En niets ten nadelen van Shimano 105, want dit is zeker geen instapgroep, maar bij zo’n mooie fiets wil je eigenlijk iets meer zoals elektrisch schakelen en het ICS systeem en dan zit je al snel boven de €6000,-.
Wil je het helemaal bont maken? Dat kan! De fiets waar wij op hebben gereden, de Roadmachine 01 ONE, uitgevoerd met SRAM eTap AXS en ENVE SES 4.5C AR Disc wielen is te koop voor €10499,-. Een ding is zeker, je weet dan wel dat je de mooiste fiets van je vriendengroep hebt!
Kijk voor meer informatie over de fietsen op de website van BMC!