Review: Campagnolo Shamal Ultra wielset

Het oor wil ook wat, dus testten we de Campagnolo Shamal Ultra 2-Way Fit wielset

© Ramiro Ameneiro

_RDM0845.jpg

Het oor wil ook wat: Campagnolo Shamal Ultra 2-Way Fit wielset

Shamal is een hete, droge noordenwind die over de Perzische Golf en Arabisch Schiereiland raast en grote zandstormen veroorzaakt. Een toepasselijk naam dus voor deze wielset waarmee je flink kunt doorjakkeren om letterlijk de nodige stof te doen opwaaien.

Met de Campagnolo Shamal Ultra 2-Way Fit heb je een set aluminium wielen uit het topsegment in huis, geschikt voor rijders tot 109 kg. Ze zijn robuust en de naven zijn voorzien van keramische USB lagers. Met een gewicht van 1475 gram (zonder snelspanners, banden en cassette) zit de set ook aan de gunstige kant van de weegschaal. Voor- en achterwiel hebben aerodynamische spaken; 16 stuks in het voorwiel, radiaal gespaakt. In het achterwiel vinden we 21 spaken terug volgens het G3 spaakpatroon: 7 sets van elk 3 spaken waarbij 2 spaken naar de cassette kant lopen. Dit geeft het wiel een flinke stijfheid.

De velghoogtes verschillen ook: 26 mm voor het voorwiel, 30 mm voor het achterwiel. Geen aerodynamica vergeleken met echt hoge velgen maar goed genoeg voor wie zich niet wekelijks scheel trapt tijdens een tijdrit. Voor de juiste balans zijn de wielen uitgerust met het Rim Dynamic Balance systeem, een toegevoegd gewicht exact tegenover het ventiel. Last but not least, en dat is nieuw: de breedte van het velgbed is opgerekt van 15 naar 17 mm, zodat je bandjes van maximaal 32 mm om de velg kunt leggen. 2-Way Fit verwijst naar de mogelijkheid om zowel met draad- en vouwbanden als tubeless banden rond te rijden.

This is how they roll

Na vele honderden testkilometers is onze conclusie dat we het liefst op een windstille dag rondrijden. Want als je dan flink aanzet, is het geluid van de aero spaken die door de lucht snijden een genot voor het oor. Wind tegen vinden we eigenlijk ook geen probleem, door de soepel lopende USB lagers rol je daar met alle gemak doorheen. De wielset is heerlijk reactief: als je gas geeft dan merk je dat meteen; er gaat nauwelijks energie verloren. Ook het lage gewicht (met tubeless montage en lichte bandjes helemaal) speelt hier een belangrijk rol

Onlangs trokken we erop uit in Wallonië en het noorden van Frankrijk. Zeg maar het decor van Parijs – Roubaix, met dito slechte wegen. Over afgebrokkeld asfalt en semi kasseienstroken jakkeren was niet echt een feest. Maar goed, dat is het voor bijna niemand. We waren maar wat blij met het brede velgbed en vooral de 26 millimeter bandjes, dat net dat beetje extra comfort gaf.

Over de stijfheid van de wielen waren we zeer te spreken bij een paar korte maar venijnige afdalingen. Zonder te beschikken over de afdaalgenen van Nibali konden we zelfverzekerd de ideale lijn volgen én vasthouden.

Alles Perfect?

Geen bedenkingen dan? Ja, toch een paar. De zogenaamde MoMag-technologie is er een waarbij Campagnolo een dubbelwandige velg heeft gemaakt die volledig afgedicht is. Een makkie voor het tubeless maken van je wiel, maar minder plezant voor het eventueel vervangen van spaken en nippels. Je zult bij vervanging namelijk met een magneet aan de slag moeten om de spaaknippel naar het juiste gat te geleiden.

Ook de semi-afstelbare speling op de lagers is misschien wat minder ideaal. De naven dienen (voor perfecte werking) namelijk met minimale speling te worden afgesteld waarbij het uiteindelijke sluiten van de snelspanner moet zorgen voor de finishing touch. Voor leken een klusje waarbij een foutje snel gemaakt is. Maar als je dan de naven goed afgesteld hebt én je geeft ze de nodige liefde en aandacht, dan zijn het naven die geweldig zijn. Zowel qua rolvermogen als qua duurzaamheid.

Nog een laatste: de positie van het ventiel. Bij zowel het voor- als achterwiel zit het ventiel dicht tegen een spaak aan. Waarom niet exact in het midden, tussen twee spaken in? Daar is voldoende ruimte én er wordt voor 'het gewicht van het ventiel' toch al gebruik gemaakt van een contragewichtje aan de andere kant. Het lijkt een vreemde keuze om het ventiel zo te plaatsen bij zulke strakke symmetrische wielen. Want niet alleen het oor wil wat maar het oog ook.

Zijn we blij met de wielen?

Als de lagers goed zijn afgesteld en de boel heel blijft (en dat zijn ze tot nu toe) is dit écht een heerlijke set die licht is en rijdt als een trein. Ideaal voor klimmen en voor mensen die nog eens aan een criterium willen mee doen.

Je koopt de Campagnolo Shamal Ultra 2-Way Fit bij je dealer of via een van de grotere online webshops. Verkoopadviesprijs is € 1199 per set.