De Canyon Aeroad CF SL 7.0: heel veel fiets voor je geld

Wij onderwerpen deze aero-bike met Shimano 105 Disc groep en Reynolds wielen aan een grondige duurtest.

© Sander Jansen

IMG_20190604_201144.jpg

Niet veel wielrenners die tot voor kort op zoek waren naar een hoogwaardige racefiets, zouden een fiets met Shimano 105 afmontage overwegen. De groepset liep simpelweg behoorlijk achter de duurdere groepen aan en werd daardoor ook door fietsfabrikanten maar weinig gebruikt op echte topfietsen.

Deze Canyon is het bewijs dat de tijden zijn veranderd, want hiermee kan je een knalharde wedstrijdfiets kopen met de vernieuwde en budgetvriendelijke 105 Disc groep, zonder daarbij veel in te leveren op kwaliteit. Zoveel is ons wel duidelijk na de eerste weken op de Aeroad CF SL Disc 7.0, die wij dit voorjaar aan een duurtest onderwerpen.

De Aeroad modellen

Al sinds 2014 is het frame van de Canyon Aeroad zo goed als ongewijzigd en is het een fiets die zowel door de renners van Katusha-Alpecin als Movistar in de grote – vlakke – wedstrijden gebruikt wordt. Zij rijden uiteraard op het topmodel, de Aeroad CF SLX. Naast de SLX frames, biedt Canyon de Aeroad sinds vorig jaar ook aan in CF SL modellen. Wat het verschil is? De opbouw van de lagen carbon in het frame. Beide types gebruiken dezelfde mal voor de frames, alleen is het carbon anders geplaatst. Met de SL modellen heb je daardoor exact hetzelfde frame, alleen is hij iets zwaarder (ongeveer 100 gram) en iets minder stijf dan de topmodellen.

De Aeroad is verkrijgbaar vanaf € 2.699 voor de CF SL 7.0 met velgremmen, oplopend tot de CF SLX Disc 9.0 SL met een prijs van € 7.499. Voor ieder wat wils, want daartussen zijn nog 13 andere modellen beschikbaar. De variatie zit hem daarbij met name in afmontage en schijf- of velgremmen.

Aeroad CF SL Disc 7.0

Het model waar wij mee op pad zijn is de CF SL Disc 7.0, die te koop is voor € 3.199. Nog altijd een flinke prijs, maar als je kijkt wat je daarvoor terugkrijgt, dan is dat overduidelijk een fiets die klaar is om de competitie mee aan te gaan.

Canyon kiest voor dit model wel voor een opvallende afmontage. Waar je wellicht verwacht dat een Shimano Ultegra groep passender is in deze prijscategorie, kunnen wij de keuze voor de nieuwe Shimano 105 Disc groep goed begrijpen én waarderen. Maar daarover later meer. Door de prijs te drukken met deze groepset, wordt er namelijk ruimte gecreëerd om een hele dikke en snelle wielset op de fiets te zetten en dat is bij een aerobike wat ons betreft veel belangrijker dan de aandrijving.

Die carbon wielset is de Reynolds AR58/62 Disc, met aan de voorkant de AR58 DB en aan de achterkant de iets hogere AR62 DB, met respectievelijk een hoogte van 58 en 62 mm. En dat zijn serieuze hoogtes! Met 1730 gram is deze wielset niet superlicht, maar voor een set van deze hoogte is het een heel gangbaar gewicht.

De interne velgbreedte van het voorwiel is 19 mm, terwijl die van het achterwiel 21 mm is. Dit heeft Canyon ertoe bewogen om het voorwiel van een 23 mm en het achterwiel van een 25 mm Continental GP 5000 band te voorzien. Volgens eigen zeggen is dit de beste maat voor de hoogste aerodynamica. Officieel zegt Canyon dat het frame ruimte biedt aan banden tot 25 mm, maar een 28 mm gaat ook wel gaat passen, zodat je wat meer comfort kunt creëren.

In tegenstelling tot de duurdere Aeroad modellen, kiest Canyon er bij de CF SL Disc 7.0 voor om niet de super-aero H31 carbon geïntegreerde cockpit te gebruiken, maar de prijs vriendelijker te houden met standaard aluminium stuur en stuurpen. Een prima keuze. Verder wordt de fiets afgemaakt met een zadelpen die wel van carbon is en een Fizik Arione R5 zadel. Alles bij elkaar levert dit voor de Canyon Aeroad CF SL Disc 7.0 een gewicht op van 8,1 kg (maat M).

Shimano 105 R7000 Disc blinkt uit

Zoals gezegd: dat Canyon ervoor kiest om een high-end racefiets betaalbaar te houden door de nieuwe Shimano 105 Disc groep te gebruiken, kunnen we erg goed begrijpen en waarderen. Het is simpelweg een topgroep, die de concurrentie met grotere broer Ultegra waanzinnig goed aankan. Het is alsof het kleine broertje volwassen is geworden en de krachtsverschillen geminimaliseerd zijn.

Het schakelen met deze groep gaat namelijk soepel en voorspelbaar, daarin doet 105 niks onder. En het remmen met de schijven gaat heel direct, we konden eigenlijk geen verschil merken met de Ultegra Disc remmen die we vaak testen. Daarbovenop: het uiterlijk van de 105 groep is flink aangepakt en steeds meer gaan lijken op Ultegra en Dura Ace. De shifters zijn niet meer zo groot en lomp als voorheen en liggen lekker in de hand zoals we dat van de duurdere groep gewend zijn. En ook het crankstel is aangepakt met een bredere crankarm, waardoor ook hier de overeenkomst met de Ultegra cranks overduidelijk is.

Het lijkt erop dat Shimano met deze nieuwe groep het imago van de 105 groep flink probeert op te poetsen. Voorheen stond de groep vooral bekend als instapmodel, voor de beginnende of lichtgevorderde fietser. Maar met deze upgrade kunnen wij eigenlijk niet meer bedenken waarom je als ervaren fietser met minimaal Ultegra rond zou moeten rijden. Sterker nog, het is een veel betere keuze om – zoals Canyon hier gedaan heeft – het geld te spenderen aan een betere wielset.

Overigens zie je op de foto een Shimano-Ultegra crankstel met Stages vermogensmeter. Normaal gezien wordt deze bike afgemonteerd met een Shimano 105 crankset. Een verhaal over de vermogensmeter van Stages vind je later op onze website.

De eerste indrukken met de Aeroad

Inmiddels hebben we al een mooi aantal ritten kunnen maken met de Aeroad CF SL 7.0 en één ding staat vast: deze fiets dwingt je om snelheid te maken. Het is ons niet gelukt om een rustig ritje met de handen bovenop het stuur te maken, want daar is hij gewoon niet voor gemaakt. Hij wil hard gaan!

De combinatie van geometrie, stijfheid, aerodynamische eigenschappen en hoge wielen zorgt ervoor dat je heel gemakkelijk op hoge snelheid fietst. De acceleratie is niet gelijk supervinnig, maar dat is ook niet gek met het relatief hoge gewicht. Ben je echter eenmaal op snelheid, dan is het een genot om volle bak door te trekken. Gezien het gebrek aan serieuze bergen in Nederland, is dit daarom echt een fiets voor de fanatieke hardrijders in ons land, want dat kilootje meer ga je echt niet voelen op de dijken en vlakke wegen die ons land rijk is.

Los van de snelheid – die echt vergelijkbaar is met veel duurdere high-end modellen – is de handling van deze fiets ook goed te noemen. Het insturen van een bocht gaat voorspelbaar en gecontroleerd. Tenzij je een echte criterium-tijger bent, volstaat de wendbaarheid van deze fiets op alle fronten.

Zijn er dan geen minpuntjes te bedenken? Voorlopig hebben we weinig kunnen ontdekken, hoewel de gevoeligheid van de wielen bij windkracht 4 of meer nog wel een aandachtspuntje is. Daar moet je wel op voorbereid zijn. De komende weken zullen we de fiets nog eens wat meer uitdagen op verschillende ondergronden en daar komen we in onze volgende review dan uitgebreid op terug!