Team Ineos gaat rijden op de splinternieuwe Pinarello Dogma F12
Pinarello komt met de nieuwe Dogma F12. Froome, Thomas en de andere kleppers van Team Ineos gaan erop rijden.
Met de nodige trots laat Pinarello ons weten dat Team INEOS (voorheen Team SKY) zijn officiële debuut zal maken over de gloednieuwe Pinarello Dogma F12.
Pinarello is sinds de oprichting van Team SKY in 2009 de belangrijkste technische partner van de ploeg. Deze samenwerking heeft de ontwikkeling van 12 verschillende racefietsen en 3 tijdritfietsen opgeleverd die met klinkende successen door het team zijn gebruikt om koersen over de hele wereld te winnen.
Vandaag komt Team Ineos met de nieuwe Castelli Free Aero Team-kit waar wij al eerder mee reden op Mallorca én de leverancier van de fietsen presenteert de nieuwe Dogma F12.
De nieuwe Dogma F12
Bij het creëren van de nieuwe Dogma F12 heeft Pinarello besloten om met de ploeg samen twee verschillende projecten te ontwikkelen; een versie met schijfremmen, de Dogma F12 Disk en een met traditionele remmen, de Dogma F12.
Op deze manier konden ze maar eigen zeggen 'algemene verbeteringen toepassen, maar tegelijkertijd specifieke en technische oplossingen voor elk model bestuderen en verbeteren.'
Een van de hoofddoelen van de nieuwe Dogma F12 was om 'de allround-karakteristieken te behouden, wat betekent een stijve en lichte fiets met een uitstekende aerodynamische balans. Een combinatie die het 'Pinarello-gevoel' mogelijk maakt. Doeltreffen en behendig in de bochten.' aldus de Italianen.
Het Dogma F12 frame en de vork hebben volgens Pinarello vele verfijningen doorgemaakt die een aerodynamisch voordeel bieden. De resultaten zijn een weerstandsvermindering van 7,3% en een besparing van 8 watt bij 40 kilometer per uur in vergelijking met de Dogma F10.
Om de reactiesnelheid van de F12 en de krachtoverbrenging te verbeteren, zijn de dwarsprofielen van achtervork volledig opnieuw ontworpen om de stijfheid te verhogen zonder gewicht toe te voegen. De nieuwe carbon lay-up met Torayca 1100 1K carbon, zorgt voor een verbetering van de zijdelingse stijfheid met 10%.
Maar de grootste verbetering is de vernieuwde, volledige integratie van kabelrouting. Het PinaLab heeft een specifiek stuur en balhoofd ontwikkeld dat de juiste kabelfunctionaliteit mogelijk maakt en integratie van alle mogelijke combinaties van remmen en versnellingen (schijf of velg, mechanisch of elektronisch) mogelijk maakt. Het nieuwe geïntegreerde stuur, de Most Talon Ultra, is 10,3% lichter, 8,6% stijver en 5% efficiënter dan de voorganger.
De uitvoering
- Carbon Torayca T1100 1K Dream Carbon with Nanoalloy Technology Asymmetric Frame
- Fork ONDA F12 met ForkFlap™
- TiCR™ Total Internal Cable Routing
- E-Link™ Drop in Bearing System 1” 1/2 - 1”1/2
- Italiaans Schroefdraad in BB
- Seatclamp TwinForce 3XAir™
- Twee posities voor de bidonhoudeer
- FlatBack Profile UCI Approved RAD SYSTEM
- Schijfremmen
- Front Axle 100 x 12mm Shimano®
- Rear Axle 142 x 12mm Shimano®
- Disk Flat Mount max 160 mm
- Band breedte 700x28mm
- Gewicht: 840g; ruw frame, niet voorzien van lak
De variant met velgremmen weegt 20 gram minder in het frame en heeft een direct-mount bevestiging voor de remmen. De rest is gelijk aan de opsomming hierboven. De nieuwe Dogma F12 zal in eerste instantie verschijnen in een uitvoering met Shimano Dura-Ace Di2 (velg en disc) en in een variant met Sram Red eTap AXS.
Stuk voor stuk mooie cijfers die Pinarello presenteert in het persbericht. De bike zelf ervaren hebben we nog niet, dus dat antwoord moeten we je nog schuldig blijven. Ook kunnen we helaas niet meer beelden laten zien omdat het persbericht daar niet in voorzag. Ook kunnen we nog weinig melden over de beschikbaarheid van de fietsen. Als we meer beeld en meer over de beschikbaarheid ontvangen hebben dan zullen dit artikel van een update voorzien.