De nieuwe Specialized Roubaix

Wie dit weekend naar Parijs - ROubaix kijkt - iedereen dus - ziet bij Bora-Hansgrohe de nieuwe Specialized Roubaix. Wij reden er al op en vertellen je er alles over.

Smoother is Faster. Dat is de pick-up line voor de nieuwe Specialized Roubaix. Uit de lucht gegrepen? Nee dat niet.

Toen Specialized in 1981 met de eerste full suspension FSR mountainbike op de proppen kwam, verklaarde iedereen hen voor gek. Een verende achtervork was volslagen idioot en hoe dachten ze in hemels naam dat je daarop kon fietsen, laat staan ook nog eens sneller zijn dan op een conventionele (hardtail) mountainbike. Niets bleek minder waar. De FSR was rap en de tendens was geboren.

De nieuwe Roubaix

Het principe van Smoother is Faster wordt door een groot deel van de producten en fietsen van Specialized doorgevoerd. En met name de nieuwe Roubaix is hier een exponent van.

Net onder het stuur - waar je normaal gesproken de spacers vindt - is de frameset voorzien van een demper! De Future Shock 2.0 demper om precies te zijn. Niet langer zomaar een veersysteem zoals in de vorige edities, maar een heuse demper die je in een handomdraai kunt afstellen.

Waar bij de vorige Roubaix de achterkant van het frame vaak stug en hard gevonden werd is nu een andere oplossing gemaakt. De zadelpen is van carbon en glasvezel gemaakt ten einde meer flex te bewerkstelligen. Ook klemt de zadelpen vast ter hoogte van de inzet van de achtervork waardoor hij lekker veel lengte heeft en dus meer van die flex kan garanderen.

Aero en gewicht

Door deze aanpassingen kon ook de vorm van het frame veranderd worden. Zo is hij dus veel meer gaan lijken op een 'normale' racefiets. Sterker nog, hij lijkt zelfs verdacht veel op de Tarmac. Hierdoor is hij ook een stukje meer aero geworden dan de volbloed racebak van de Amerikanen.

Op het gebied van aerodynamica heeft de nieuwe Roubaix ook een stap gemaakt. Uit de meetresultaten van Specialized kwam duidelijk naar voren ook op dit vlak de nodige winst geboekt is. Zo is de nieuwe Robaix nu meer aero dan de Tarmac en wat lichter geworden dan de Venge.

Hoe rijdt ie?

Daar kunnen we kort over zijn: als een trein. En dan bedoelen we gaan oude boemeltrein die over een kromgetrokken spoor ploetert. Nee, dan bedoelen we een eersteklas rijtuig, bollend over een versgelegde rails.

De demper in de voorbouw staat gerant voor het wegfilteren van heel veel oneffenheden. Ok, op de kasseien van het Bos van Wallers stuitert werkelijk alles nog uit elkaar, maar eerlijk is eerlijk: de scherpe randen voel je echt niet meer. Wie op beter geplaveide wegen komt voelt het heerlijke comfort van deze bak en ervaart op ruigere ondergrond minder vermoeidheid in de schouders, armen en handen. Simpelweg omdat je beter kunt ontspannen. Smoother lijkt dus inderdaad faster.

En of je niet de hele tijd zit te veren op je stuur? Nee zeker niet. Helemaal in de meest vaste stand van de demper voelt de Roubaix als een tamelijk strakke racer aan. Het lijkt dus echt een fiets waarop je uren, dagen zelfs weken achtereen kunt blijven rijden.

Graag hadden we nog de Pro-Geometrie getest om ook te ervaren hoe de meer sportieve modellen zich gedragen. Helaas was daar nog geen gelegenheid toe, maar als we ook die gezien en getest hebben, laten we je dat zeker weten.

Gender, Maten en Prijzen

Bij de presentatie van de nieuwe Roubaix viel nog iets speciaals op. Niet langer wordt er in deze serie een damesmodel gemaakt. Er komt dus geen nieuwe Ruby, zoals haar voorganger heette.

Zoals je misschien weet maakt Specialized gebruik van de Retül Bike-Fitting methode. De daaruit gehaalde data liet vooral zien dat er vaak meer verschil zit in twee mannen- of vrouwenlichamen dan tussen de twee geslachten. In plaats daarvan is ervoor gekozen om een maatserie aan te bieden die loopt van maat 44 tot en met maat 64. Van al deze maten zijn er drie beschikbaar in een speciale Pro-Geometrie waarbij de Stack en Reach zijn aangepast. Die bikes geven dus een sportievere houding. Het gaat om de maten 53, 57 en 61.

Een volledig overzicht van de prijzen en de uitvoeringen zie je hieronder:

  • S-Works Roubaix – Sram Red Etap AXS | EUR 11.199,-
  • S-Works Roubaix – Shimano Dura-ace Di2 | EUR 10.999,-
  • S-Works Roubaix – Frameset | EUR 3.999,-
  • S-Works Roubaix – Team Frameset | EUR 3.999,-
  • Roubaix Pro – Sram Force Etap AXS | EUR 6.999,-
  • Roubaix Expert – Shimano Ultegra Di2 | EUR 5.999,-
  • Roubaix Comp - Shimano Ultegra Di2 | EUR 4.799,-
  • Roubaix Comp – Shimano Ultegra | EUR 3.799,-
  • Roubaix Sport – Shimano 105 | EUR 2.799,-
  • Roubaix Base – Shimano Tiagra (May 8th) | EUR 2.299,-

En natuurlijk is de Roubaix er ook in een Sagan Editie

  • ROUBAIX SW DI2 | EUR 11.199,-
  • Roubaix SW Frameset | EUR 4.199,-
  • Roubaix Comp | EUR 3.999,-

Voor een volledig overzicht van alle opties neem je vooral een kijkje op de website van Specialized over de nieuwe Roubaix. En ander bekijk je gewoon onze video.