Ridley Noah Fast - Die staat zo scherp als een mes!

'Als ge er een brood tegenaan gooit, krijgt u het gesneden terug.'

© Thomas Zijlma

Ridley Noah 1.jpg

De Vlaamse wielerwoorden en het heerlijke Belgische wielerjargon dat via 'De Belg' (jargon voor tv-zender Sporza) tot ons platte Hollanders komt, doet hier en daar exotisch aan, maar de échte fans smullen ervan. En wij ook!

Maar een van de mooiste uitspraken vinden wij: 'hij staat zo scherp als een mes; als ge er een brood tegenaan gooit, krijgt u het gesneden terug'. En zo is het ook met de nieuwe Ridley Noah Fast van onze zuiderburen. Wat een gave bak!

Ridley Noah Fast - Afmontage

Voor €7.399 krijg je een frame dat opgebouwd is uit T60, T40 en T30 High Modules Carbon dat zogenaamd Unidirectional is opgebouwd. Het kader en de voorvork is voorzien van de zogenaamde F-Tubing technologie. De F van Fast! De buizen hebben een smal groefje lopen over de lengte. Dit moet ervoor zorgen dat wind langer langs het frame loopt (zoals bij golfballen of aero wielerkleding) en voor minder zuiging zorgt. Die zuiging is ongunstig voor de aerodynamica en dit komt met name bij hogere snelheden goed van pas! Ook zitten er onder aan de voorvork kleine 'vleugels' die de werveling van het voorwiel en de voornaaf moeten reduceren. Allemaal mooie en doordachte vindingen die deze bike rap maken. En over de totale vorm van het frame hebben we het dan niet eens gehad. Wij zijn er echt verliefd op. Het is misschien wel de perfecte vorm tussen elegantie en brute kracht. Maar over smaak valt te twisten natuurlijk.

Verder krijg je Shimano Ultegra Di2 schifters, voor- en achterderailleur, een Ultegra cassette, een ketting van KMC, een Rotor Flow 52-36 crankstel, schijven van Sram en wielen (met DT 350 naaf!) van Forza in 45 millimeter hoogte. Gewicht van een maatje 56 komt op 7,7 kilo. De versie met velgremmen snoept daar nog eens bijna 500 gram vanaf.

Eerlijk is eerlijk: wat ons betreft een allegaartje waar we de keuze niet zo goed van begrijpen. Ok, de wielen met schitterende DT naven zijn meer dan prima. De 19 millimeter breedte van de velgen maken het gevoel van de fiets hier en daar wat schichtig, maar lekker licht is het wel en accelereren wil het ook: als de beste.

Overigens is er over integratie van kabels goed nagedacht door onze Belgische vrienden. Op het volledig geïntegreerde stuur na (waarover straks meer) kun je bij het balhoofd makkelijk bij de kabels en zodoende is ook door de afklikbare spacers relatief makkelijk de vorkbuis inkorten en de kabels geleiden als dat nodig is.

Ridley Fast Integrated Cockpit

Het stuur van deze racebak houdt erg prettig vast! Zorg er wel voor dat je de bijpassende outfront mount erbij bestelt, want door de aero vorm van het stuur kun je ronde klemmetjes niet kwijt. Verder loopt het stuurlint mooi door tot nét voorbij het bochtje. Én is er in het stuur is een kleine verhoging gemaakt zodat het stuurlint niet óp het stuur licht, maar in een gelijk lijn doorloopt met het gedeelte waar geen lint zit. Duidelijk? Wij vonden het een mooi detail in ieder geval.

Wat we ons wel afvragen is of deze cockpit stijf genoeg is voor machtssprinters. Onze testredacteur die het in een sprint met een piek van 1080 watt m0et stellen (de helft ongeveer van kanonnen als Caleb Ewan die op deze bak rondscheuren) voelde met name onderin de beugel behoorlijk wat flex. Onze ervaringen lijken ook de matchen met de keuze van de Lotto-Soudalploeg. De sprinters rijden daar met sturen en stuurpennen van Deda. Natuurlijk kan hier een sponsorbelang aan ten grondslag liggen, maar wie goed oplet zou kunnen zien dat WorldTour-sprinters vaker met andere sturen en stuurpennen rijden omdat ze de volledig geïntegreerde sturen soms niet stijf genoeg vinden. Overigens is is André Greipel nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van het stuur en is het middengedeelte waar normaal gesproken de stuurpen zou zitten wel erg stijf. Dit zou een hoop goed kunnen maken.

Maar goed, schitterend is het stuur wel. Het ziet er mooi uit en de negatieve gradenhoek van de stuurpen geeft de fiets een tof en agressief uiterlijk als je het ons vraagt.

Die is Fast: Hij is ribbedebie!

Wat je ook mag vinden van de mengelmoes van onderdelen aan de fiets (wij vinden er in ieder geval wél iets van); hij zit er geweldig uit! En dan nog wat. Hij rijdt ook als een trein. De fiets voelt lekker licht aan en schiet bijna onder je kont vandaan als je op de pedalen gaat.

Het stuur, in combinatie met de shifter ligt heerlijk in de hand en de Shimano Di2 schifters werken feilloos. Het crankstel heeft echt zijn looks mee alhoewel het schakelen op de voorbladen wat ons betreft prettiger werk met Shimano. Het ziet er in ieder geval wel tof uit.

Met de tamelijk korte horizontaal gemeten bovenbuis, de superlekkere Vittoria Corsa bandjes en de niet al te breden stijve wielen en voorvork, rijdt deze bak écht zoals een racefiets wat ons betreft hoort te zijn. Hij voelt licht, lekker direct (misschien wel wat schichtig voor een beginner) en je kunt een lekker diepe zit creëren. Rammen dus.

Van de aero fietsen die we dit jaar en vorig jaar getest hebben, komt deze Ridley Noah Fast het meest in de buurt van een zeer wendbare, lichte en agressieve racefiets waar je met een gerust hart de bergen mee onveilig maakt en waarbij de één ding zeker weet. Bij de volgende groepsrit rijd je vooraan en bij de eerste de beste bordjessprint ben je ribbedebie!