Getest: Hutchinson Toro CX Tubeless ready
Een uurtje pijn lijden in een cross, daar heb je goede banden voor nodig. Wij testten de Hutchinson Toro CX Tubeless ready.
Hutchinson belooft met de Toro CX een band in het assortiment te hebben die een uitstekende grip biedt op ‘mixed’ terrein en voornamelijk goed presteert op een losse modderige ondergrond. Kortom een profiel dat perfect onder de crosser past om in de winterse maanden toch lekker buiten te kunnen spelen.
Banden keuzestress?
De line-up van Hutchinson cyclocross banden bestaat uit de Toro CX, de Wet Track en de Black Mamba CX. En waar de Wet Track voornamelijk een grove band is met de focus op duurzaamheid en de Black Mamba CX een band voor een harde ondergrond, blijft de Toro CX over als mijn keuze voor de Nederlandse crossen (lees: modderig).
Wat opvalt is dat de banden niet in de maximale toegestane breedte van 33mm (volgens de UCI regels) beschikbaar zijn, maar in een 32mm variant. Een opvallend feit aangezien cyclocross banden over het algemeen niet smaller zijn dan 33mm.
Wij rijden met de tubeless ready variant van de Toro CX. Hoewel dit iets meer moeite vergt met het monteren, is dit absoluut een voordeel. Omdat je geen risico loopt op een ‘snake-bite’ (de binnenband die lek gaat tussen de buitenband en velg) is het mogelijk om met een lage druk te rijden en dit resulteert in een betere grip en meer comfort.
Buitenspelen met de Hutchinson banden
Hutchinson kwalificeert de band als een band voor natte en modderige omstandigheden en dat is te zien aan het feit dat er relatief veel ruimte tussen de noppen zitten. Dit zorgt er in de praktijk voor dat de modder snel tussen de noppen wordt gelost. De banden geven dan ook flink wat grip op modderige stroken, waarbij andere soort bandjes makkelijk door slippen. Ook op de ‘schuine kantjes’ zorgen de banden voor flink wat ‘bite’. De banden voelen echter niet log aan, zoals veel echte modderbanden. Ook met drogere omstandigheden nodigen deze banden dus uit tot het opzoeken van de limiet.
En de breedte? Op modderige stroken lijkt het een voordeel dat de band zo smal is omdat de banden makkelijk door een spoor ‘snijden’. Bij droge crossen voelt de band echter wel hard aan, omdat deze iets minder dempt dan zijn bredere collega’s.
Conclusie
De Toro CX lijkt op het eerste oog wellicht niet de meest logische keuze voor een wedstrijdgerichte cyclocross band, maar deze banden hebben ons positief verrast. Het profiel blijkt erg veelzijdig te zijn en het iets smallere profiel lijkt eerder een voordeel dan een nadeel. Deze banden van Hutchinson zijn dus een prima keuze voor een uurtje pijn lijden in een regionale of nationale cross, zonder dat je constant je banden aan het wisselen bent vanwege verschillende omstandigheden.