Italiaanse wielset zoekt dito frame en groepset voor langdurige vriendschap

Getest: Vittoria Elusion Carbon-wielset

© Thomas Zijlma

bicyclingnl_35171267_234582617131175_732149322463838208_n.jpg

De tekst van onze contactadvertentie voor de Elusion Carbon RR-wielen was met zorgvuldige voorkeur gericht op Italiaanse pracht en praal. Desondanks eindigde de eerste date met een Engels titanium frame.

Ook wij lappen wel eens ongeschreven regels aan onze laars en mixen er vrolijk op los alsof landsgrenzen en etiquette niet bestaan. Het oog wil ook wat, nietwaar? De liefde was al snel grenzeloos en vurig bij het testen van deze wielset van Vittoria. Deze Italiaanse producent - vooral bekend van de beter banden - biedt ook al enige tijd complete wielen aan. Deze noviteiten wilden we graag voor jullie testen en daarom in de afgelopen maanden met met de 30 mm hoge Elusion Carbon RR.

Techniek

Zoals veel van hun collega’s heeft ook Vittoria de overstap gemaakt naar wielen die Tubeless Ready (TLR) zijn. Onze test was in die zin nog oldskool omdat we met binnenbandjes reden, dit omdat we ook de Corsa Control buitenbanden aan de tand wilden voelen die nog niet zijn voorzien van de tubeless-techniek. Nu hebben we in de wandelgangen vernomen dat dit gelukkig niet lang meer duurt!

De remrand van de wielen kreeg een upgrade in het carbon om de remwerking en slijtvastheid te verbeteren. Verder hebben de velgen van de Elusion-wielset hebben een moderne binnenbreedte van 22 millimeter zodat je ook eenvoudig 25 of 28 mm banden monteert. Eigenlijk een no-brainer die bandbreedte, als je het ons vraagt. Wel zo comfortabel! En de brede velg zorgt ook nog eens voor meer stabiliteit en stijfheid.

De RR Carbon-versie komt in twee verschillende hoogtes: 30 en 42 millimeter, wij kozen voor de lage 30 millimeters. Het scheelt wat grammetjes maar is vooral minder gevoelig bij (zij)wind. Het aerodynamisch voordeel is met deze lage wielen haast te verwaarlozen natuurlijk. Maar als het op de wind aankwam...? Direct bij de eerste najaarsstorm bleef de titanium Soljoez van onze tester overeind - terwijl anderen de berm vonden.

Voor de spaken werkte Vittoria samen met Sapim, wat resulteerde in sterke spaken van staal met nippels van messing. Voorin 16, achterin 21 (!) stuks. Dit maakt – voor ons als gewone stervelingen - een zeer fatsoenlijk gewicht dat net onder de 1.550 gram blijft. Kies voor een latex binnenband met de eigen Corsa’s G+ en je hebt een set waar ook een beetje prof zich niet voor schaamt.

De cassettebody is geschikt voor 10, 11 en 12-speed zodat je ook je oude karretje eenvoudig van een upgrade kunt voorzien met deze wielset. Superhandig aan de achternaaf is het concept om je gemonteerde cassettebody er zonder gereedschap af te pakken. Een extra body koop je er voor een paar tientjes bij. Zo kun je zonder gereedschap of met beperkte technische kennis je cassette wisselen. De naven zijn zowel voor als achter voorzien van industrielagers die heerlijk soepel lopen.

Gas erop!

Je kunt van velgremmen op carbon velgen zeggen wat je wilt, maar wij zijn er nog altijd erg van gecharmeerd. We snappen echt wel dat de bergen en slecht weer tegenwoordig schreeuwen om schijfremmen maar met een blitse wielset voor velgremmen is optisch niet veel mis.

De remwerking hebben we als goed ervaren, mede door de ontwikkeling in remklauwen en een goed afgestelde remgreep in ons titanium beestje. Ook bij nattigheid viel het ons zeker niet tegen en als het eerste laagje water eraf geremd is, dan grijpen de remmen goed aan. Dus gas erop!

Qua afwerking ziet het er erg verzorgd uit en de decals gaven geen krimp. Met de zijdelingse stijfheid was het ook dik in orde, geen schurende remblokken bij de eerste de beste demarage en ook niet als er volle bak gesprint wordt. Helemaal prettig: geen gepiep bij hard remmen.

Ondanks dat we de wielen in een tamelijk lui frame zetten, voelden de wielen levendig aan. Een lekker setje als dit geeft je fiets dus meteen een goeie pimp-beurt. Wel met de kanttekening dat de keuze voor banden ook een groot deel de rijeigenschappen beinvloedt natuurlijk.

Een heerlijk Italiaans detail vonden wij de snelspanners. Die aan het voorwiel is voorzien van de letters VITT en op de snelspanner in het achterwiel vind je de letters ORIA. Het blijven Italianen die oog voor mode hebben, nietwaar?

Let erop dat je de wielset alleen gebruikt met speciale, bijgeleverde remblokken voor carbon velgen. Zou je remblokken gebruiken die ook op alumimium wielen hebben geremd, dan kan het achtergebleven slijpsel daarvan zorgen voor extra invreten op het carbon en zodoende het remvlak aftasten.

Over de levensduur kunnen we lastig uitspraak doen, maar bij de 1.500 kilometer die wij testten kwamen we geen mankement op het spoor. Maar mocht je een keer pech hebben of of je pannenkoek gaan, dan heeft Vittoria een eigen serviceafdeling waar ze de wielset binnen een week weer gereed hebben.

De Elusion Carbon RR gaat tegen een adviesprijs van € 1.050 de winkels in. Va bene!

Meer informatie: www.vittoria.com