De Bianchi Oltre XR4 is een fiets om je vingers bij af te likken

Een paar maanden op pad met de fiets van Team LottoNL-Jumbo. Check hier onze bevindingen.

© Sander Jansen

IMG_1379.JPG

We weten dat we geluksvogels zijn. Als testredacteur bij Bicycling mag je namelijk vaak op de mooiste fietsen rijden en als je een beetje mazzel hebt ook nog eens langer dan een paar weken.

Zo mocht één van onze redacteuren deze zomer een aantal maanden genieten van de Bianchi Oltre XR4, de meest high-end fiets van de Italiaanse fietsenbouwer en tevens het frame waarmee het team van LottoNL-Jumbo dit jaar zoveel successen boekte. Tijd om deze fiets aan het eind van het seizoen eens onder de loep te nemen.

De feiten

Hoewel de Oltre XR4 niet één van de nieuwste fietsen op de markt is – het model kreeg zijn laatste update in 2017 – is het frame wel één van de meest innovatieve van het peloton. De Oltre XR4 wordt omschreven als de meest allround racefiets die de Italianen ooit gebouwd hebben, voorzien van de nodige aero-eigenschappen. Dit hebben ze gedaan door de Countervail technologie – die ze sinds 2013 gebruikten voor andere frames – ook voor de Oltre te gebruiken. Daarover later meer.

Dat het frame zo allround is, blijkt ook wel uit het feit dat de LottoNL-Jumbo ploeg het frame voor alle type parcoursen gebruikt. Het hele jaar door rijden de renners met dit frame, zowel tijdens de kasseienklassiekers, sprintritten als bergetappes. Ook voor 2019 zal dit waarschijnlijk zo blijven, al heeft Bianchi al wel de Oltre XR4 Disc gepresenteerd. Eindelijk dus ook een discvariant!

Countervail

Zoals gezegd is het frame gebouwd met de Countervail technologie, wat staat voor Vibration Cancelling Composite Technology. Deze technologie is sinds 2013 door Bianchi zelf ontwikkeld, met als doel om de trillingen uit de ondergrond door het frame te laten absorberen. Het grote voordeel hiervan is dat je als berijder deze trillingen niet zelf hoeft te verwerken, waardoor er minder vermoeidheid van je spieren en gewrichten zou moeten optreden. Daarnaast zou je met minder vibraties meer controle over je fiets houden en zou de technologie bijdragen aan een grotere stijfheid – op de plekken waar dat wenselijk is.

De technologie komt eigenlijk neer op een speciaal gepatenteerd carbon, dat in een specifieke structuur wordt geweven en wordt voorzien van een visco-elastische hars. Volgens Bianchi zou dit moeten bijdragen aan 80% minder trillingen. Een getal wat voor ons moeilijk te meten valt en het is ook niet helemaal duidelijk waarmee de vergelijking wordt gemaakt. 80% minder dan een stalen frame? Simpel carbon? Of vergeleken met voorloper Oltre XR2? Maar goed, het getal an sich doet vermoeden dat er een duidelijk merkbaar comfort aanwezig zou moeten zijn tijdens het rijden. Daar komen we later op terug.

Het resultaat van al deze technologie levert een prachtig frame op, met een driehoekige bovenbuis die overloopt in de achtervork. Onderweg kom je langs de zadelpenklem, die geïntegreerd is weggewerkt in de bovenbuis met een speciale wedge die de aero-zadelpen vastzet. De staande buis is eveneens fraai aerovormgegeven en is met name bij het bracket behoorlijk oversized. Uiteraard met als doel om de stijfheid daar zo hoog mogelijk te houden.

De rest van de fiets

De Oltre XR4 die wij mochten testen was voorzien van de Vision Metron 5D Integrated Aero bar. Een aero-cockpit dus, zoals je dat tegenwoordig bij alle aerodynamische modellen wel ziet en waarmee de meeste XR4-varianten worden uitgerust. Een prettige cockpit, waarbij je vooral lekker onder in de beugel en op de remgrepen zit. Bovenop is het stuur behoorlijk plat, wat ervoor zorgt dat je hem niet heel goed kan omklemmen, maar wat wel een heel ontspannen rijhouding afdwingt.

Onze fiets was compleet voorzien van een Shimano Dura-Ace R9100 groep, waarbij de compacte 52-36 crank in combinatie met de 11-28 cassette ervoor zorgt dat je ook in de bergen redelijk goed uit de voeten kunt. Als je althans redelijk goed getraind bent. In tegenstelling tot de mannen van LottoNL-Jumbo gaat het hier dus niet om de Di2-variant. Ook de wielen zijn anders dan bij de profploeg, maar deze zijn minstens net zo indrukwekkend. De ZIPP 404 Tubular wielset ziet er fantastisch mooi uit en is heerlijk licht. Afgemaakt met een setje Vittoria Corse tubes, werd ons daarmee een op en top wedstrijdfiets geleverd. Hoog tijd om daar mee op stap te gaan!

Fietsen met een grijns

Zodra je op de Oltre stapt, verschijnt bijna automatisch een grijns op je gezicht. Dit is echt een subliem staaltje fietstechnologie én de fiets ziet er ook nog eens fantastisch mooi uit. Althans, dat vinden wij. We vinden de combinatie van zwart met de kenmerkende celeste-kleur nou eenmaal één van de mooist denkbare combinaties.

De grijns wordt nog een stukje groter als je de snelheid omhoog brengt. Het omzetten van energie in snelheid gaat zó ontzettend efficiënt, dat je het idee hebt dat werkelijk elke watt die je in de pedalen duwt je meer naar voren stuwt. Demarreren en sprintjes trekken is een feestje met deze bolide, we snappen opeens waarom Dylan Groenewegen die massasprints zo makkelijk wint.

Het geluid van de ZIPP wielen zorgt er daarnaast ook nog eens voor dat de grijns werkelijk van oor tot oor reikt. Wát een heerlijk geluid! Oordeel zelf maar:

Comfort én stijf

Vanwege de al eerder genoemde Countervail technologie waren we benieuwd of we meerdere uren comfortabel in het Fizik zadel door zouden kunnen brengen. Hoewel de geometrie behoorlijk agressief genoemd mag worden – als je in de beugel zit kan je het asfalt nog nét niet ruiken – kunnen we concluderen dat je niet met een stijve rug van de fiets stapt na een lange rit. Sterker nog, zelfs na meerdere dagen achter elkaar door de Pyreneeën fietsen is er van pijntjes weinig sprake.

Of dit te danken is aan de speciale technologie is natuurlijk altijd moeilijk te bepalen. Hoeveel trillingen het frame naar je lijf door laat, kunnen wij simpelweg niet meten. Enkel het rijgedrag en kleine aanwijzingen als pijn in je rug en nek – of juist het gebrek daaraan – zijn een aanwijzing dat het werkt. En ook de controle op de fiets is een signaal. Geen enkel moment voelde het aan of we weinig of geen controle over de fiets hadden. Hooguit met een harde zijwind, maar daar zijn de hoge ZIPP wielen dan weer debet aan.

Ook in het hooggebergte doet de fiets wat Steven Kruijswijk ons tijdens de Tour en Vuelta al toonde: schitteren. Het ultralichte gewicht in combinatie met die megahoge stijfheid dagen je uit om elke col van beneden tot boven op te knallen. Hard gaat het vanzelf, of je nu wilt of niet. Het is echt een grotere uitdaging om eens een keer rustig omhoog te fietsen, babbelend met de handjes boven op het stuur.

Datzelfde geldt voor ritten op het vlakke. Accelereren wil hij. Sprinten. Een heuveltje opknallen. Een paar uur rustige duurtraining? Dat kán wel, maar dat lúkt gewoon niet. Daar is de Oltre XR4 gewoon niet voor gemaakt en daar plezier je hem volgens ons ook niet mee.

Hard, harder, hardst. Dat is het devies.