De Cannondale Topstone Apex1 is een gravelbike die klaar is voor het ruige werk

Met deze fiets kan je echt op avontuur gaan, ongeacht welk terrein je tegen komt.

Of je nu helemaal gek bent van bikepacking, het liefst alleen maar gravelritten maakt, tijdens je wegritten af en toe een onverhard pad pakt of elke dag op en neer naar je werk fietst, met de Cannondale Topstone Apex1 ga je nooit de mist in.

De basis van deze fiets is een aluminium frame met een full carbon voorvork, waarbij er veel ruimte is gemaakt voor brede banden (max. 42 mm). Voorzien van de nodige opties voor bidonhouders, bagagedragers en spatborden, gecombineerd met lekkere brede banden en een dropper zadelpen heb je een fiets waardoor je eerder wilt stoppen met werken en gewoon lekker buiten wilt gaan spelen.

De SRAM Apex1 aandrijving vereenvoudigt de keuze voor de juiste versnelling en de combinatie van een 40-tands kettingblad met 11-42 cassette (11 speed) geeft je een ruime set-up om overal uit de voeten te kunnen. Daarnaast biedt deze groepset ook strak en betrouwbaar schakelgemak, zonder dat je de hoofdprijs betaalt die bij de high-end groepen hoort. De hydraulische schijfremmen bieden krachtig en gecontroleerd remgedrag, ongeacht de omstandigheden. Wel zaak de blokken goed in te remmen, want dat komt de prestaties écht ten goede. De WTB i23 velgen voorzien van lekker brede (40 millimeter) WTB Nano TCS banden geven het gevoel alsof je over de golven surft en bieden meer dan genoeg grip op zowel gravel als in de modder.

Gravelbike met een dropper zadelpen

Het solide aluminium frame zonder franjes heeft alles wat je maar nodig hebt voor onverharde avonturen, maar ook voor dagelijks woon-werkverkeer of normale fietstochten over afwisselende ondergrond. De bevestigingspunten voor bagagerekken en spatborden maken hem geschikt voor forensen en bikepacking. Twee bidonhouders in de hoofddriehoek en een derde onder de onderbuis bieden voldoende ruimte voor extra drank, en de bovenbuis heeft ook nokjes voor ofwel een vierde bidonhouder of een bovenbuistasje waar je makkelijk bij kunt tijdens je rit.

De ruimte voor maximaal 42 mm banden stelt je in staat om nog breder te kiezen dan de standaard 40 mm WTB Nano TCS-banden en zowel de banden als de WTB i23 Light-velgen zijn tubeless-ready. En voor avontuurlijke ritten zouden wij absoluut voor tubeless kiezen. Het leuke aan deze fiets is de TranzX dropper zadelpen met 50 mm veerweg. Het is misschien wat afwijkend om een dropper op een gravelbike te zien, maar als je even snel een single track in duikt – wat een eitje is dankzij de brede banden – en de limieten van de fiets en je rijvaardigheid wilt opzoeken, dan zul je zien dat je die dropper vaker gebruikt dan je zou denken.

SRAM Apex1 aandrijving

De SRAM Apex1 11-speed groepset maakt het schakelen heel eenvoudig en de 11-42 cassette is voor de meeste routes ruim voldoende, zeker als je niet het hooggebergte in gaat. Het 40-tands kettingblad kan er wel voor zorgen dat je tijdens snelle afdalingen zoekt naar een zwaarder verzet, want comfortabel trappen is bij een snelheid van boven de 40 km/u niet meer aan de orde.

Het Cannodale C3 aluminium stuur en stuurpen, in combinatie met de full carbon voorvork, bieden een stevige voorkant die het scherpe uit de hobbels haalt. Het compacte stuur heeft een lichte ergo-bocht en de uiteinden staan 16-graden naar buiten (bij de remgrepen is de stuurbreedte 42 cm en aan de uiteinden 50 cm op een maat L), voor meer stabiliteit als je onder in de beugel rijdt.

Topstone-familie

De Topstone Apex1 is met € 2199 de duurste variant uit de Topstone-familie. De Topstone Shimano 105 (€ 1799) is misschien wel de beste koop van de line-up, want hij heeft een versnellingsbereik van een Shimano 105 2x11-aandrijving, 105 hydraulische schijfremmen en dezelfde tubeless-ready WTB-banden en velgen als de Topstone Apex1. Als je het niet erg vindt om de dropper zadelpen te missen en de extra tandwielen uit de 2X-aandrijving goed kunt gebruiken, is dit absoluut de beste optie.

De volgende in lijn is de Topstone Sora, met een Shimano Sora 2 x 9 aandrijving en mechanische schijfremmen voor slechts € 999. Alle drie modellen van de Topstone hebben hetzelfde aluminium frame en een full carbon voorvork.

Ontworpen om ruig mee te doen

De Topstone is ontworpen om comfort en stabiliteit te bieden tijdens lange ritten over ruw terrein. De lange wielbasis – de maat L is 42 mm langer dan de Cannondale Slate - zal veel vertrouwen geven tijdens het rijden door losse en mulle ondergrond. De stack van 610 mm is bijna drie mm langer dan de Slate, terwijl de reach nagenoeg gelijk is (394 mm voor de Topstone, 398 mm voor de Slate). Net als heel veel andere gravelfietsen heeft ook de Topstone door de langere wielbasis een voorliefde voor rechtdoor rijden. In pittig bochtenwerk is hij iets minder in zijn sas.

De Topstone biedt een fijne positie die valt tussen een agressieve rijpositie en een houding die de druk van je handen, nek en onderrug wegneemt. Fietsers die de voorkeur geven aan een agressievere positie, kunnen makkelijk een langere stuurpen en een kortere headset monteren (hij wordt geleverd met een 2,5 cm headset) om in de gewenste positie te komen, en fietsers die iets meer rechtop willen zitten kunnen makkelijk hun gewenste positie bereiken zonder een enorme stapel lelijke spacers onder je stuurpen te moeten monteren.

De hele dag plezier

Fietsen op de Topstone is als het afpellen van een ui - net als je denkt dat je hem helemaal door hebt, laat hij weer een andere kant zien. Iets subtiels, wat je de Topstone nog meer laat waarderen. Op asfalt is de wegligging soepel en stabiel; het is geen snelle, wendbare fiets die je smeekt om de bochten in te duiken, maar wel de kant op gaat waar je hem naartoe wilt hebben en met vertrouwen en grip door de bochten laat rollen. En omdat de geometrie aan de agressieve kant zit voor een gravelbike en meer lijkt op de Cannondale Synapse endurance-racefiets dan op een traditionele gravelbike, lijkt de fietspositie meer op een standaard racefiets. Dit in tegenstelling tot de kortere, meer rechtop posities die de meeste gravelbikes bieden.

De dikke banden, die op lage druk rollen (2,4 bar bij een gewicht van 79 kg), worden alle hobbels en kuilen op je pad opgevangen en samen met de lichte vering die de zachte banden bieden, heb je soms de indruk op een wolk te drijven. Goed om te vermelden is wel dat de 10,4 kilo die de fiets weegt, betekent dat je natuurlijk niet zo licht als een wolk bent. Hoewel vlakke wegen en flauwe hellingen geen probleem zijn, word je wel bewust van het extra gewicht wanneer de weg steiler omhoog loopt. Maar een dag op de Topstone is niet een dag op zoek naar snelheid. Eerder een dag om te genieten van je rit, te genieten van het landschap en op zoek te gaan naar paden waar je ander nooit komt - waar je ook naartoe wilt, deze fiets is in staat je er heen te brengen.

Voor woon-werkverkeer met een mix van ondergrond is voor deze fiets een geweldige optie. De brede, gripvaste banden voelen goed als je een zware tas mee moet nemen en de mogelijkheid om spatborden te monteren is een pluspunt als je ook bij slecht weer de fiets op gaat.

De kracht van deze fiets is echt zijn veelzijdigheid. Je kunt flink op zijn gewicht besparen door andere wielen en banden te monteren en met een groter kettingblad heb je er eenvoudig ook een racefiets bij. Tel daarbij de mogelijkheid op om veel tassen te monteren en je bent ook klaar om op een bikepacking avontuur te gaan. Of gewoon een heerlijke gravelrit te maken natuurlijk.

Gewicht: 10,4 kg
Type: Gravel
Aandrijving: SRAM Apex1
Framemateriaal: Aluminium
Maximale bandbreedte: 42 millimeter
Maten: XS, S, M, L, XL
De juiste fiets voor: Fietsers die een geschikte en betaalbare fiets willen om alles mee te kunnen doen.

Tekst: Redactie Bicycling
Foto: Jimmy Cavalieri