Mavic Cosmic Pro Carbon UST

Review van een lekker wielsetje dat mee mocht tijdens drie beklimmingen - én afdalingen - op de Mont Ventoux.

© FOTO: THOMAS ZIJLMA

5 (2).jpg

Veel mensen kennen de wielsetjes van Mavic van Aksium en Ksyrium. Wie het hogerop zoekt heeft misschien likkebaardend gekeken naar de R-SYS wielen met de holle carbon spaken of de Cosmic Ultimate tubewielen waar in de Tour mee gereden wordt.

Veel fietsen in de prijsklasse van €1500 zijn voorzien van de Aksium wieltjes en gek genoeg hebben veel mensen de wens om deze wielen snel te vervangen. Maar na 5 jaar ervaring in een racefietsenspeciaalzaak en na meer dan 35.000 kilometer op deze Aksium- en Ksyrium-wieltjes in weer en wind gereden te hebben, kunnen we helder zijn: de Mavic wielen zijn écht een van de allerbeste in zijn soort. Dus niet meer zeuren, want in dit prijssegment kun je eigenlijk niet beter wensen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de simpelheid van het vervangen van een cassettebody of het vervangen van een lagertje. Een dikke pluim!

Wel kunnen we ons ook goed voorstellen dat je graag - na je instapwielset - een keer verder gaat kijken en een setje van die hoge carbon rammers onder je fiets wil. Eigenlijk knapt elke fiets er van op (behalve natuurlijk mooie nostalgische fietsjes). Het lijkt erop dat veel mensen in die zoektocht naar 'iets anders' gaan kijken. Misschien logisch, maar of het verstandig is? Mavic levert echt goede kwaliteit, de vervanging van onderdelen is simpel, vaak goed op voorraad bij dealers én ontzettend duurzaam.

Deze keer mochten we op pad met de Mavic Cosmic Pro Carbon UST. Een tubeless ready wielset die in geleverd wordt inclusief band. En wat is er mooier dan een Franse wielset te testen op Franse bodem, dus op naar de Mont Ventoux!

Tech-talk

Eerst maar een beetje techniek. De aluminium naven zijn gebouwd om een stalen as met een stalen cassettebody. Het voorwiel is rediaal gespaakt met straight pull spaken. Alle 18 spaken gaan in een rechte streep naar de velg en maken geen kruisverband. Het achterwiel telt 20 spaken die aan de linkerkant steeds kruisen over twee en aan de cassette-kant ook een radiaal patroon hebben. De spaken zijn van dubble-butted aluminium dat wil zeggen dat het uit twee diktes bestaat. Dit om kracht te behouden, maar gewicht te besparen. De nippels voor de spaken zijn ook weer van staal gemaakt. Dus bij pekel en slecht weer is het zaak om ook de nippels even wat liefde te geven een plonsje water en een droge doek. Dit om corrosie te voorkomen tussen beide metalen.

De full carbon velg opgebouwd uit laatgjes 3K carbon waarbij het remoppervlak voorzien is van de iTgMAX technologie. Dit is een door Mavic ontwikkelde technologie die zorgt voor betere hittebestendigheid en duurzaamheid. Heel hete velgen kunnen immers flink veel herrie maken tijdens het remmen én hitte kan de buitenste coating mollesteren. Dat zou met deze technologie verleden tijd moeten zijn.

De velgen zijn met 40 millimeter niet idioot hoog, maar geven wel net dat beetje aero voordeel wanneer de snelheid hoog is. Wat ons betreft zouden ze misschien een fractie breder mogen omdat de ervaringen van de laatste jaren laten zien dat iets bredere velgen (met 21 of 22 millimeter velgbed bijvoorbeeld) iets meer stabiliteit bieden. Als het windje dus harder waait dan 5 beaufort, dan zouden wij lekker weer de Aksiums of Ksyriums steken. Deze Cosmic Pro Carbon wielen hebben een binnenbreedte van 19 millimeter.

Klimmen en dalen

Tijdens het beklimmen van Mont Ventoux is elke gram die je kunt besparen meegenomen, dus dit setje van 1650 gram (ex. banden en cassette) droeg daar lekker in bij. Het is niet superlicht, maar in dit prijssegment zeer acceptabel natuurlijk. Klimmen met lichte, stijve wielen is echt een genot, want dan voel je echt bij elke trap je fiets makkelijk vooruit gaan. Dit in combinatie met de lichte tubeless bandjes, maakte het een plezier om met de wielen te rijden.

De bandjes - en met name de latex die erin zit - heeft één keer zijn dienst bewezen in een trainingsrit. Het tamelijk grote gat, werd snel gedicht en zonder problemen kwamen we, weliswaar met wat minder bar in de band, op een heel gewone manier thuis. Nu weten jullie inmiddels dat we groot fan zijn van tubeless rijden op de racefiets. De extra grip, het lagere gewicht en de soepelheid van de band dragen écht bij aan het rijplezier en dat ging ook nu weer op!

In dit geval hadden we misschien iets meer aandacht moeten besteden aan het monteren van de banden. De wielen werden door het postorderbedrijf geleverd om vervolgens meteen in de fiets te verdwijnen. Daardoor hadden de bandjes mogelijk iets vaker dan normaal wat lucht nodig omdat de afdichting niet optimaal was. Dit lijkt echter meer onze eigen schuld dan een structureel probleem. En mocht je dit zelf ook ervaren, je kunt in een tubeless ready wielset ook gewoon met binnenband rijden. Dus wil je die zekerheid hebben, dan kan dat altijd.

Remmen en afdalen moet een zeker en voorspelbaar gevoel geven. Nu weet je vermoedelijk dat een schijfrem het allerbeste remt en dat je daarna het best af bent met aluminium velgen en 'rubber' blokken. Maar Mavic slaagt er met de Cosmic Pro Carbon wielen goed in om een veilig en zeker gevoel te geven. Ook in de mist met een nat wegdek op de Mont Ventoux was het goed afdalen. Natuurlijk moet je goed opletten en iets harder knijpen, maar het voelde meer dan veilig en ook prettig en voorspelbaar aan. De bandjes, die lekker veel controle en grip geven, droegen bij aan een fijne afdaling.

Wie dus zijn fiets een serieuze pimp-beurt wil geven, kan met een gerust hart deze wielen aanschaffen. Helemaal omdat het gele accentje op een van spaken écht tof is en Mavic voor een heel schappelijk prijs écht een steengoed binnenwerk maakt. Lees anders voor de vorm nog een keer het pleidooi in de eerste twee alinea's. De technieken, het gemak en de rijervaringen zijn allemaal dik in orde. Onze zegen heb je!

De wielen worden geleverd mét speciaal tubeless ready velglint, band, sealant (voor de afdichting) én remblokken. Bij het bestellen maak je zelf even een keuze voor een Shimano- of Campagnolo body. Dit voor een advies verkoopprijs van € 1.499.

Tekst: Thomas Zijlma

Foto: Thomas Zijlma