Shimano presenteert de allereerste specifieke gravel-groepset: GRX

Shimano GRX is de eerste gravel- en adventure componentengroep ter wereld. Vanaf deze zomer beschikbaar in drie verschillende series: RX800, RX600 en RX400 met meerdere interessante opties.

© Shimano

310536-GRX-Di2-11(2)-c6deb5-original-1556289021.jpg

Shimano introduceert een nieuwe componentenreeks onder de naam GRX: de eerste speciale serie van gravel/adventure-componenten om je mee uit te leven op zowel asfalt als onverharde wegen en paden. De nieuwe groepen zijn samengesteld na een uitgebreid onderzoeks-, test- en ontwikkelingsproces.

GRX is verdeeld in compenentenserie’s onder de noemer RX800, RX600 of RX400 met 1x11-, 2x11- en 2x10-aandrijving en zowel mechanische als elektronische Di2 opties. Dit zorgt ervoor dat er voor ieder type rijder en ondergrond een fiets samen te stellen is met enkel GRX componenten. Naast de aandrijving presenteert Shimano ook een dropper zadelpen en gravel-specifieke GRX-wielen met bredere velgprofielen. Shimano adviseert bij de GRX groepsets het gebruik van Shimano MTB (Deore XT, SLX of Deore) of Road (Ultegra, 105, Tiagra) cassettes en kettingen.

Crankstel

De GRX-cranks zijn verkrijgbaar in vijf verschillende uitvoeringen: een 1 x 11 en 2 x 11 setup in de RX800 serie en een 1 x 11, 2 x 11 en 2 x 10 setup in de RX600 serie – variërend in gewicht tussen 655 en 819 gram. Kies je voor een enkel voorblad, dan vereenvoudig je het schakelen met Shimano’s Dynamic Chain Engagement tandprofiel op het voorste kettingblad voor een betere kettinggeleiding op hobbelige ondergrond. Het dubbele GRX RX810-crankset heeft met 48-31T de breedste overbrengingsverhouding en is volgens Shimano zelf de beste crankset die ze ooit ontwikkeld heeft. Bij de RX600 serie zien we een 46-30 samenstelling, waarmee je iedere beklimming de baas moet kunnen zijn.

Voorderailleur

Als aanvulling op de cranksets, zijn de elektronische Di2 of mechanische voorderailleurs ontwikkeld met 2,5 mm extra speling voor bredere banden (tot 42 mm). Dit betekent dat de GRX-voorderailleurs enkel met een GRX-crankset kunnen worden gecombineerd. Alle voorderailleurs zouden schakelen zoals je van Shimano mag verwachten. De Di2 derailleurs kunnen perfect worden afgesteld met behulp van Shimano’s eenvoudige en geïntegreerde shifters terwijl de mechanische derailleurs zorgen voor een extreem licht schakelgevoel aan de voorkant met een ergonomische greep, toggle link-constructie voor meer kabelgeleidingsopties en een geïntegreerde spanbout voor de kabel om deze nauwkeurig te kunnen afstellen.

Achterderailleur

De GRX elektronische en mechanische derailleurs maken gebruik van de in 2018 geïntroduceerde technologie van de RX-achterderailleur en zijn ontworpen om geruisloos, soepel en betrouwbaar te kunnen schakelen op ruw terrein. Onderdeel daarvan is een kettingstabilisatiesysteem dat bekend staat als SHADOW RD+ om ‘geklapper’ van de ketting te voorkomen, onnodige beweging van de derailleurarm te beperken en ononderbroken te kunnen schakelen. GRX biedt de keuze uit vier derailleurs, afhankelijk van welke cassette en schakelsysteem je kiest.

Voor rijders die een Ultegra, 105 of Tiagra cassette gebruiken, is er de korte kooi Di2 of mechanische achterderailleur, terwijl rijders met een Deore XT, SLX of Deore cassette de lange kooi Di2 of mechanische derailleur moeten kiezen.

Shifters

GRX omvat speciale, gravel-specifieke, ergonomische shifters met een 18 mm hoger aspunt, gebogen profiel van de remhendel en antislip afwerking met reliëf, voor goede grip op ruw terrein.

Om het gebruik van een dropper zadelpen te integreren, heeft Shimano de linker hydraulische schijfremhendel GRX ST-RX810-LA ontwikkeld, die bij gebruik met een 1x11 aandrijflijn, een dropper zadelpen kan bedienen en tegelijkertijd het stuur vrij van extra hendels houdt. Hierdoor kan je de dropper met de linkerhendel bedienen. Daarnaast biedt GRX ook de 1x11 Di2 linkershifter (ST-RX15), die met drie knoppen wordt geleverd (twee knoppen aan de zijkant en één knop aan de bovenkant), waarmee je extra functies zoals verlichting of fietscomputers van andere merken kunt bedienen.

Remmen

De eerste zorg van gravelrijders is het hebben van voldoende remvermogen om de snelheid op steile en onverwachte afdalingen te kunnen beheersen. Daarom biedt het topmodel van de GRX-serie RX800-serie remhandgrepen met Servo Wave-technologie van Shimano’s mountainbike-remmen. Dit zorgt voor een sterker remgevoel met meer modulatiemogelijkheden. Als je de voorkeur geeft aan de RX810 niet-Servo Wave-versie of de RX600 en RX400-serie shifters, dan bieden zij nog steeds een uitstekend remvermogen, vergelijkbaar met respectievelijk Ultegra-, 105- of Tiagra-schijfremmen.

Een extra remoptie wordt geleverd met een hydraulische remhendel (BL-RX812-L/R) die wordt aangesloten op de hydraulische hoofdleiding die naar de voorste en/of achterste remklauw loopt. De remhendel is ontworpen om naast de stuurpen op het stuur te worden gemonteerd, waardoor je kan remmen met de handen bovenop het stuur.

De GRX-remklauwen zijn flat-mount en bieden krachtige remprestaties, met functies als eenrichtingsontluchting en warmteafvoerende remblokken voor efficiënte koeling en langdurige remprestaties.

Gravelspecifieke wielset

Om de ervaring compleet te maken, komt Shimano met twee gravel en adventure geïnspireerde 12 mm E-THRU as-wielsets. De 700c of 650b (non-Boost) tubeless-ready wielsets bieden een optimale balans tussen gewicht, stijfheid en duurzaamheid, waardoor een bredere 21,6 mm binnenvelgbreedte (vergelijkbaar met MTB XC-wielen) en een offset velghoogte van 22 mm ontstaat. Het gewicht van de wielsets: WH-RX570 700c: 1600 gram/paar, WH-RX570 650b: 1540 gram/paar.

Over het geheel genomen heeft GRX, met de vele opties en specificaties die leverbaar zijn, een brede inzetbaarheid en een groot draagvlak voor rijders van alle disciplines. Wij zijn uiteraard benieuwd of wij net zo enthousiast zullen zijn als Shimano nu al is. We zullen de komende tijd ongetwijfeld aan het testen slaan met de nieuwe GRX groepsets, die vanaf juli beschikbaar zijn in mechanische variant en vanaf augustus in de Di2 variant. We houden jullie op de hoogte!