Schijfremmen op je racefiets: vermijd deze 5 fouten
De voordelen van schijfremmen mogen inmiddels bekend zijn, en de nadelen van schijfremmen op een racefiets? Die zijn er niet echt, zo lang je de volgende vijf veelgemaakte fouten voorkomt die voor elk type schijfrem geldt. Oók voor je gravelbike of mountainbike.

Tegenwoordig zijn alle nieuwe racefietsen en gravelbikes (en MTB's al jaren) voorzien van schijfremmen. Toch worden er veel fouten gemaakt die zorgen voor piepen, aanlopen en andere irritaties veroorzaken, wat die-hard velgremliefhebbers aangrijpen om de keuze voor schijfremmen neer te sabelen. Maar de voordelen van schijfremmen zijn gigantisch groot en de nadelen zijn er echter nauwelijks, zolang je de volgende fouten niet maakt.
Het remoppervlak van de schijf aanraken
Twee problemen. Eén: schijven kunnen heel, heel heet worden na het remmen – je kan je vingers lelijk verbranden na een afdaling! Twee (de belangrijkste): olie en vetten van je vingers maken de schijf vies en daardoor vermindert de remkracht en kunnen ze gaan piepen. Zorg er ook zeker voor dat je jouw remmen op de juiste manier gebruikt tijdens het fietsen.
Per ongeluk olie, vet of remolie morsen op de schijf of remblokken
Dit zorgt zéker voor vermindering van remkracht. Als het toch gebeurt, verwijder dan het wiel en reinig de schijf grondig met alcohol of brake cleaner en een schone doek. Komen deze vloeistoffen op je remblokken, vervang ze dan. Je kan ze wellicht nog gebruiken als je de bovenste laag van de blokken afschuurt, maar vaak is de vloeistof in het materiaal getrokken.
In het artikel 'Je fiets schoonmaken in 4 simpele stappen' lees je meer over het schoonmaken van je schijfremmen.
Je remhendel inknijpen terwijl het wiel uit je fiets is
Als je dit doet zonder een scheidingsblokje te plaatsen, zullen de zuigers naar binnen drukken en daarna niet ver genoeg meer terug 'veren' om de schijf ertussen te kunnen plaatsen.
Oplossing: Probeer het scheidingsblokje er tussen te frummelen, zodat de blokjes kunnen resetten. Als het scheidingsblokje niet past, verwijder dan de remblokken en gebruik een dunne, platte schroevendraaier om voorzichtig de zuigers terug te duwen in de remklauw. Plaats de remblokken en het wiel terug, knijp een paar keer in de remhendel en je bent klaar.
Vergeten om de dikte van de remblokken te checken
Schijfremmen vereisen weinig onderhoud, maar de remblokken slijten wel (soms zelfs heel hard). Zodra het remmateriaal van het blokje dunner is dan 0,5 mm, vervang dan de blokjes. Vervang de schijven zodra deze 1,5 mm dik of dunner zijn.
Gebruik van verkeerd gereedschap of vloeistof
Het gebruik van minerale olie in een rem die bedoeld is voor DOT-remvloeistof (of andersom) is een garantie voor problemen. Net zoals het niet gebruiken van een momentsleutel voor het vastzetten van de onderdelen. En je vingers gebruiken om een scheve schijf recht te zetten? Zie punt 1. Dus de standaardregels om je remmen zelf te onderhouden: weet welk type remvloeistof je moet gebruiken, gebruik altijd een momentsleutel en gebruik gereedschap om een schijf goed te zetten.