7 dingen die je fietsenmaker al na 5 minuten over je weet
Er zijn niet veel zaken die je kunt verbergen voor je ‘fietsmannetje’.
© Sander Jansen

'Wanneer een klant zijn fiets in onze winkel brengt, kan ik binnen een minuut of twee zien wat voor type fietser we te pakken hebben', zei een bevriende fietsenmaker ooit.
Een snelle blik op de fiets van een klant kan heel veel vertellen. Een zadel dat mooi horizontaal staat afgesteld, het stuur dat in een goede positie is gedraaid en kabels die op de juiste lengte zijn afgeknipt, zijn tekenen dat er kwalitatief onderhoud aan de fiets is gedaan. Maar als de afstelling nogal afwijkend is, dan zijn er waarschijnlijk andere, niet zo voor de hand liggende problemen die moeten worden aangepakt.
Dit is wat een doorgewinterde fietsenmaker meteen zal achterhalen tijdens een eerste inspectie.
1. Je schoonmaak- en smeergewoonten
'Ik kan vaak op basis van de geur en de hoeveelheid vuil aan de ketting vertellen welk merk smeermiddel een klant gebruikt,' zegt onze expert. Hoewel hij niet één bepaald merk omarmt, is het advies om je fiets regelmatig schoon te maken en daarna te smeren met een kettingolie of -wax. Zorg ervoor dat je overtollig smeermiddel afveegt. Aan te veel smeermiddel blijft vooral te veel vuil plakken.
2. Of je binnen of buiten fietst
'Als een fiets veel gebruikt wordt op een wheel-on indoortrainer, is de achterband meestal vierkant door het contact met de roller.' En omdat je binnenshuis veel zweet, is er een grotere kans op corrosie – en daarmee mogelijk een verroeste voorderailleur of spaaknippels aan het voorwiel. Als je een fiets speciaal voor op je indoortrainer hebt, moet je hem nog steeds schoonmaken en smeren.
3. Je favoriete versnellingen
Geloof het of niet, in dit geval is je mechanieker blij wanneer je een smerige ketting hebt, omdat het een monteur kan helpen bepalen welke tandwielen je het meest gebruikt. Door te kijken naar de slijtage van de tanden op je grote kettingblad en het kleinste cassettetandwiel kan een mechanieker zien of je iemand van 'de grote molen' bent. 'Ik kan ook zien welke tandwielen van de cassette het meest zijn versleten, wat handig kan zijn als de klant overweegt om met een andere cassette en daarmee ander verzet te gaan rijden.'
Lees ook: Tijd voor een nieuwe cassette? Zo vervang je hem eenvoudig zelf.
4. Of je nieuwe schoenplaatjes nodig hebt
De slijtage van het pedaal waar deze met het schoenplaatje is verbonden, kan een goede indicatie zijn van hoe vaak een fietser zijn plaatjes vervangt. Het vervangen van de plaatjes is typisch zoiets wat je makkelijk vergeet. Maar als je dit niet doet, kan het leiden tot problemen met de manier waarop je schoenplaatje in verbinding staat met of loskomt van het pedaal. Zo stel je jouw schoenplaatjes op de juiste manier af. Zelfs zonder je schoenen kan een mechanieker door alleen naar het pedaal zelf te kijken zien of het tijd is om je plaatjes te vervangen.
Lees ook: Shimano schoenplaatjes - het verschil tussen geel, blauw en rood
5. Of je een bike fitting nodig hebt
Je stuurlint vertelt veel over de houding waarin je je tijdens het fietsen het meest comfortabel voelt en kan daarmee aangeven of je stuurpen te lang of te kort is. De positie van je zadel is nog zo’n indicator: een zadel dat ver naar voren staat, kan een teken zijn van rugklachten, terwijl een zadel met de neus omhoog of omlaag kan betekenen dat een fietser 'daar beneden' wat problemen heeft. In beide gevallen kan je mechanieker je adviseren om een bikefitting te doen om je positie te verbeteren.
Lees ook: 7 manieren om zelf een perfecte bikefitting te doen
6. Of je bang bent voor je voorrem
De angst voor het gebruik van je voorrem is één van de eerste dingen die een fietsenmaker opmerkt wanneer een fiets zijn winkel binnenkomt. Als je remblokken of velgen ongelijk worden afgesleten of als de ene remhendel zompiger aanvoelt dan de andere, kan dit duiden op ongelijkmatig remgebruik. Werk eraan om je remmen gelijkmatig te gebruiken en leer hoe je bijvoorbeeld pompend je voorrem kunt gebruiken in een afdaling. De voorrem geeft meer remkracht dan de achterrem; als je het eenmaal onder de knie hebt, daal je met meer vertrouwen af.
Lees ook: Gebruik jij jouw remmen op de juiste manier?
7. Of je het maximale uit je vering haalt
Een slecht afgestelde voor- en achtervering is een veel voorkomend verschijnsel onder mountainbikers, en makkelijk te diagnosticeren. De meeste veringen hebben een rubberen ring die de volledige veerweg van de vering aangeeft. 'Ik zie deze ringen vaak ver voor het einde van de stang zitten,' zegt onze expert, 'wat betekent dat de klant niet optimaal profiteert van de vering van de fiets.' Door je vering aan te passen aan je gewicht, kan je mechanieker je helpen om het maximale uit je voor- en achtervering te halen en zo te doen waarvoor ze ontworpen zijn – snel fietsen.