Tadej Pogacar klaar voor Parijs-Roubaix: KOM op Mons-en-Pévèle
Dat Tadej Pogacar volgende week zondag aan de start staat van Parijs-Roubaix is waarschijnlijk geen nieuws meer. Dat hij gelijk tot de kanshebbers voor het podium behoort, is voor veel wielervolgers ook wel duidelijk. Maar kan hij ook echt de zege pakken? In de verkenning ging hij alvast voluit...
Getty Images

Iedereen weet dat Pogi goed over de kasseien gaat, terugdenkend aan die beruchte kasseien-etappe in de Tour van 2022 (alweer drie jaar geleden!). De wereldkampioen voelt zich overduidelijk thuis op de lastige stenen en lijkt er echt lol in te hebben. Toch stellen veel volgers vraagtekens bij zijn kansen om de zege te pakken in Parijs-Roubaix 2025, als lichtgewicht klimmer op de stevige Noord-Franse kasseien. Maar de Sloveen lijkt tijdens de verkenning even hebben willen laten zien dat er absoluut rekening met hem moet worden gehouden. De wereldkampioen pakte zomaar even de Strava-KOM op de beruchte sector Mons-en-Pévèle...
Op woensdag 2 april verkende Pogacar een zeer groot deel van de route van de Hel van het Noorden, met een trainingsrit van maar liefst 212 kilometer lang, zo zien we in zijn Strava-file. Dat is op zichzelf al best opzienbarend, maar voeg daarbij de gemiddelde snelheid 37,6 km/uur en het wordt alleen maar indrukwekkender. Het is niet helemaal duidelijk hoe hij dit deed, wellicht met een grote groep renners (hoewel er op Strava geen 'groepsgenoten' zichtbaar zijn) of een deel achter de scooter of auto. Tijdens zijn trainingsrit deed hij de meeste van 30 kasseistroken uit het parcours van P-R aan, waarna hij de Belgische grens overstak en zijn rit eindigde met beklimmingen van de Oude Kwaremont en de Paterberg – niet toevallig de scherprechters van aanstaande zondag tijdens de Ronde van Vlaanderen 2025. Maar het zijn vooral de segmenten van Parijs-Roubaix die de ogen van tegenstanders als Mathieu van der Poel en Wout van Aert zullen openen.
KOM op Mons-en-Pévèle
Op de sector Mons-en-Pévèle, een vijfsterrensector met een lengte van 3 kilometer en met een aantal verraderlijke bochten, pakte de wereldkampioen 'eventjes' de KOM. De Pevelenberg is op 50 kilometer van de streep vaak de plek waar de wedstrijd ontploft. De genadeloze kasseien liggen er ontzettend slecht bij en zijn voor veel renners te veel van het goede. Maar niet voor Pogi. De Sloveen reed gisteren met een gemiddelde snelheid van 40,2 km/uur over de beruchte kasseien en pakte zo de KOM af van de Belg Alec Segaert. Hij klinkt misschien niet als zijn grootste concurrent, maar de Belg reed deze KOM - net als de andere renners uit de top-10 - wel tijdens een wedstrijd, waarin je toch makkelijker wordt meegevoerd in de snelheid van anderen.
Ook op die andere belangrijke vijfsterrensector uit de finale van de koers - Carrefour de l'Arbre - liet Pogacar zien dat hij niet bang is voor de zwaarste kasseienstroken uit Parijs-Roubaix. Hij bleef er slechts één seconde verwijderd van de KOM van Wout van Aert en raffelde de bijna twee kilometer lange sector af met een snelheid van 40,9 km/uur. Eén kanttekening moet wel gemaakt: er stond gisteren een stevige oostenwind, waardoor hij die op beide sectoren vol in de rug had. Het zal zeker hebben geholpen, maar desondanks is het duidelijk dat de Sloveen klaar is voor de komende twee kasseienmonumenten.