De Kona Libre gravelbike is terug
Het merk Kona werd in 1988 en opgericht door Dan Gerhard en Jake Heilbron, destijds gewoon fietsliefhebbers en winkeleigenaren. Na enkele zware jaren is het merk nu weer in hun handen en presenteren ze vandaag de nieuwe Kona Libre Gravelbike.
Kona

Er is misschien geen beter voorbeeld van de onrustige tijden in de fietsindustrie sinds 2019 dan Kona Bicycles. Het merk was altijd een mooie parel in de markt, maar kreeg het de laatste jaren zwaar te verduren. En dat terwijl het verhaal van de oprichting toch best bijzonder genoemd mag worden. Het verhaal gaat dat op een dag halverwege de jaren 80 een vriend een Ritchey-mountainbike de winkel binnenreed waar Dan en Jake werkten, en deze nieuwe soort fiets sloeg de twee mannen direct op aan. Hun winkel werd een van de eerste die mountainbikes in Amerika verkocht en het duurde niet lang voordat het duo Kona oprichtte.
Kona is altijd een eigenzinnig en leuk merk geweest. Hoewel de merknaam, het artwork en veel van de modelnamen — Lana’i, Mahuna, Hei Hei, Kahuna en de beste fietsmodelnaam ooit: de Humuhumunukunukuāpuaʻa — je zouden doen geloven dat de roots in Hawaï liggen, is het merk gevestigd in het Canadese Vancouver. Hoewel het een gek imago had, was Kona altijd behoorlijk slim in het op het juiste moment inspringen op opkomende trends zoals downhill racen, single-speeding, freeride en cyclocross. En Kona bouwde (meestal) fietsen zonder fratsen die sterk en goed waren.
Kona werd nooit een groot merk zoals Trek of Specialized, maar het leek altijd een succesvol middelgroot bedrijf te zijn met een goede sfeer en een solide reputatie. Het merk werkte zelfs samen met Ford aan een speciale editie van de Focus hatchback met Kona-branding op de auto en een glimmende nieuwe mountainbike op het dak. Lange tijd leek Kona zijn weg te vinden in de markt, waarbij ze de constante ups en downs van de fietsindustrie net zo goed of beter doorstonden dan de meeste andere merken. Maar toen kwam de pandemie.
Corona-pandemie
Zoals veel merken verkocht Kona in het begin van de pandemie veel fietsen, maar kreeg toen te maken met leveringsproblemen toen de fabrieken vertraagden of stillagen, waardoor het niet meer voorraad kon krijgen om te verkopen terwijl de vraag hoog was. Kona kwam in de problemen en daardoor waren Dan en Jake genoodzaakt om het merk in de verkoop te zetten. In 2022 werd Kona overgenomen door Kent Outdoors. Maar hoewel Jake en Dan nog steeds bij het merk zaten na de overname door Kent, begonnen de zaken snel af te wijken van hun visie. Kona begon rechtstreeks aan consumenten te verkopen, wat Kona's dealers niet leuk vonden, en lanceerde een BOGO-deal (Buy One, Get One free). Het spreekt waarschijnlijk voor zich, maar een merk dat zo'n actie doet, heeft het niet makkelijk.
Op 20 mei 2024 maakten Dan en Jake, de oprichters van Kona, bekend dat ze het merk terugkochten. Een gewaagde stap, maar eentje die veel Kona-rijders toejuichten. In het persbericht zei het merk dat het "terug zou gaan naar de basis", de directe verkoop aan consumenten zou stopzetten, beloofde het concurrerend geprijsde fietsen en verklaarden ze: "We zullen nooit meer een BOGO-uitverkoop houden, dus vraag er niet naar, maar we beloven altijd een goede prijs-kwaliteitverhouding te bieden." In het persbericht stond ook dat er nieuwe voorraad onderweg was naar de magazijnen en distributeurs van Kona, en dat er in de toekomst nieuwe modellen zouden worden onthuld.
Lees ook: Gravel Gear: Alles wat je nodig hebt op je gravelbike
Nieuwe Kona Libre Gravelbike
En zie daar: de nieuwe Kona Libre wordt vandaag gepresenteerd! De Libre was altijd een echte allround gravelbike, en dat is hij nog steeds (of misschien wel meer). Het nieuwe model is volgens Kona lichter, strakker, sterker, sneller en responsiever. Kleine, maar belangrijke veranderingen aan de reach (langer), zitbuishoek (steiler), balhoofdbuislengte (korter) en stack (korter) zorgen voor een agressievere positie. Gecombineerd met kortere liggende achtervorken moeten deze veranderingen resulteren in een vlottere rit.
Een zadelpen met een diameter van 27,2 mm vervangt de 31,6 mm van de vorige generatie voor meer comfort. De zes framematen met kleinere tussenstappen moeten de de best mogelijke pasvorm voor iedereen garanderen. De standaard modellen van de Libre worden uitgerust met een 1x crankstel, maar er is nog altijd de mogelijkheid om een 2x te monteren. De maximale bandenbreedte voor de Libre is 45 mm, ruim voldoende voor Nederlands gravel, maar minder dan de trend die we de laatste tijd bij veel gravelbikes zien.
Meer weten over de nieuwe Kona Libre? Check konaworld.com.