Racefiets wielen voor velgremmen worden steeds zeldzamer

Update: 8 april om 21:41

Veel wielrenners bezitten een fantastische racefiets met velgremmen, ik heb er zelf ook nog altijd eentje in de schuur staan. En natuurlijk zijn de voordelen van een fiets met schijfremmen overduidelijk, maar een goed onderhouden racefiets kan tientallen jaren meegaan en jarenlang plezier bieden, dus het is geen verrassing dat er nog altijd veel velgrem-fietsen rondrijden. Maar een racefiets goed onderhouden kan alleen als er nog onderdelen beschikbaar zijn om ze rijdend te houden. Veel onderdelen worden gebruikt op beide type fietsen. Maar er is één cruciaal onderdeel dat specifiek is voor velgremfietsen: de wielen.

Racefiets wielen voor velgremmen kopen doe je zo

Een voordeel van schijfremmen is dat het remoppervlak een kleine en eenvoudig te vervangen metalen schijf is. Bij velgremwielen is het remoppervlak de velg zelf, wat betekent dat de structuur van een velgremwiel afslijt als de jaren vorderen. Uiteindelijk zal je dan het wiel moeten vervangen, of op z’n minst van de velg. En dan is er natuurlijk ook nog de kans dat je wielen stuk gaan door valpartijen en andere ongelukken.

Het probleem voor mensen die van hun velgremfiets houden en erop willen blijven rijden: velgremwielen—en velgen en naven—verdwijnen langzaam maar zeker uit de markt, waardoor vervangende onderdelen schaarser en moeilijker te vinden zijn. En dus rijst de vraag: wat doe je als de wielen van je geliefde racefiets moeten worden vervangen? We gingen op onderzoek uit: wie maakt er eigenlijk nog velgremwielen? En hoe ziet de toekomst van velgremwielen eruit?

De markt van velgremwielen voor de racefiets

We vroegen verschillende wielmerken naar velgremwielen, of hun velgremwielen nog in productie zijn (of dat ze gewoon oude voorraad aan het uitverkopen zijn), en of ze nieuwe wielsets voor velgremmen ontwikkelen. De antwoorden kwamen vrijwel op hetzelfde neer: de vraag naar velgremwielen is erg laag; veel merken "staan ervoor open" om hun bestaande velgremwielen te blijven produceren "als de vraag het rechtvaardigt"; en de meeste merken ontwikkelen geen nieuwe modellen velgremwielsets meer.

De houding van de grote merken ten opzichte van velgremwielen kan vandaag de dag het best worden samengevat door deze uitspraak van Specialized, dat wielen maakt onder de naam Roval: "Wij streven ernaar om onze fietsers de best mogelijke fietservaring te bieden. Daarom focussen we ons uitsluitend op schijfremwielen, die betere remprestaties en meer veiligheid onder alle weersomstandigheden bieden, en nu beschikbaar zijn voor alle type fietsers."

Mavic

Maar er zijn uitzonderingen. Een opvallende daarvan is Mavic, dat in 2024 tegen de stroom in een nieuwe velgremwielset introduceerde—de € 999 kostende Cosmic S 40 - en daarnaast nog drie andere velgremmodellen produceert. Hun huidige collectie velgremwielsets voor op de weg varieert in prijs van € 299 (Aksium) tot € 1499 (Cosmic SL 40) per set.

De nieuwe Cosmic S 40 heeft een 40 mm hoge tubeless-compatibele carbon velg met een interne breedte van 19 mm. De wielen hebben 18 spaken vooraan en 24 achteraan, en gebruiken eenvoudige ronde J-bochten spaken (makkelijk te vervangen), met duurzame stalen spaaknippels aan de buitenkant. Ze worden geleverd met tubeless ventielen en remblokken.

Een opvallend kenmerk van de Cosmic S 40 is het met laser geëtste remvlak, wat zorgt voor meer wrijving en beter remprestaties, vooral onder natte omstandigheden. Dit is normaal gesproken een kenmerk dat enkel te vinden is op de duurste carbon velgen. Duizend euro voor een mooie carbon velgremwielset met lasergeëtste remvlakken is dus best een goede prijs. Toch zijn er een paar technische details aan te stippen die opvallen. Er is geen XDR-body beschikbaar voor dit wiel - alleen een body voor Shimano en Campagnolo. De spaken zijn rond (best vreemd, aangezien Mavic de aerodynamica van de velg benadrukt), en het gewicht is aan de hoge kant: 1.764 gram (volgens het merk zelf).

Maar toch: een nieuwe carbon velgremwielset in 2025 is zeldzaam. En daarom valt Mavic hiervoor te prijzen. En er is hoop dat Mavic haar velgremwielen nog een tijd zal blijven aanbieden. Waarom? Vanwege de € 318 kostende Mavic Crossride 26 UB wielset. Jawel, in 2025 maakt en verkoopt Mavic nog steeds een wielset voor 26 inch mountainbikes met velgremmen en snelspanners - een type fiets dat al meer dan 25 jaar uit de mode is.

Campagnolo

Niet verrassend is dat ook Campagnolo de velgrem blijft omarmen. Ze maken wielsets en Campa biedt ook nog steeds mechanische groepsets met velgremmen aan. Als je de tijdritwielen niet meetelt, heeft Campagnolo acht verschillende velgremwielsets in haar collectie. De wielen van Campagnolo hebben een goede reputatie en veel mensen weten niet dat ze de wielen ook met Shimano HG en SRAM XDR body’s aanbieden. Dus je kunt Campagnolo-wielen gebruiken met iedere groepset.

Onder het dochter-merk Fulcrum zijn nog eens zes velgremwielsets beschikbaar. Dat maakt een indrukwekkende collectie van veertien velgremwielen van de Italiaanse producent.

Naast Mavic en Campagnolo zijn er nog een aantal merken die nog steeds velgremwielen produceren, al loopt het aantal modellen wel gestaag terug. Zo heeft Shimano nog de high-end Dura Ace wielen in C36, C50 en C60 velghoogte, maar die wielen zijn wel alleen geschikt met het gebruik van tubes (wie gebruikt die nog tegenwoordig?). Op een iets lager niveau biedt Shimano nog wel velgremmen voor gewone clincher banden aan: de Tiagra, 105 en Ultegra aluminium wielsets worden nog altijd gemaakt en zijn bewezen kwalitatief. Nog een paar merken die nog een aantal velgremwielen maken zijn FFWD, Scope, DT Swiss, HED en Hunt, zowel in carbon als aluminium.

De toekomst van velgremwielen

Hoe mooi het ook is dat er momenteel nog een behoorlijke selectie velgremwielen beschikbaar is, lijkt het wel een kwestie van "voor zolang als het duurt". In de ogen van de meeste merken en wielrenners zijn velgremfietsen grotendeels iets uit het verleden. De vraag neemt af, en het is daardoor niet langer rendabel om nieuwe wielen voor velgremmen te ontwikkelen.

Maar wees niet getreurd. De toekomst van velgremwielen lijkt in goede handen bij onafhankelijke wielbouwers die wielen samenstellen uit losse onderdelen. Terwijl "fabriekswielen" van grote merken de wielen voor velgremmen langzaam vaarwel zeggen, kunnen wielbouwers nog steeds uitstekende wielen bouwen uit afzonderlijke componenten, zolang er naven en velgen beschikbaar zijn. En over de beschikbaarheid van die onderdelen hoeven we ons niet al te veel zorgen te maken zo lijkt het.