Colnago presenteert nieuwe V5Rs van Pogacar
Tadej Pogacar heeft een nieuwe racefiets. Colnago heeft de V5Rs gepresenteerd, de opvolger van de V4Rs waar de Sloveen al zoveel successen op behaalde. Na de introductie van de aerobike Y1Rs, waar Pogacar nauwelijks op rijdt, lijkt dit nieuwe model dé fiets voor de wereldkampioen te worden.

Het nieuwe V5Rs-frame is (in de kleinste maat) 12,5% lichter dan het vorige V4Rs-model. Deze gewichtsreductie hebben ze bereikt door nieuwe productietechnieken toe te passen. Bij de ontwikkeling is onder andere gebruikgemaakt van FEM-analyse (Finite Element Method), een veelgebruikte rekenmethode in de techniek om structureel gedrag te simuleren. Hiermee kon het framegedrag onder verschillende belastingstoestanden digitaal worden geanalyseerd.
Daarnaast is de kennis die is opgedaan tijdens de ontwikkeling van het Y1Rs-model ook toegepast bij dit lichtere, allround frame. De buisvormen zijn geoptimaliseerd met behulp van CFD (Computational Fluid Dynamics), een techniek waarmee luchtstromen digitaal gesimuleerd kunnen worden. Na het ontwerpen zijn prototypes op ware grootte gemaakt met 3D-printing, vervolgens opgebouwd tot volledige testfietsen, en uiteindelijk uitgebreid getest in windtunnels.
Uit windtunneltests bleek dat de V5Rs aerodynamisch efficiënter is dan de V4Rs. Bij een snelheid van 50 km/u daalde het benodigde vermogen van 499 watt (V4Rs) naar 490 watt (V5Rs), gemeten met een volledig uitgeruste testfiets. Wattages waar Pogacar natuurlijk niet van schrikt.
Aangepaste framebuizen en GEOMETRIE
De V5Rs heeft onder andere een slankere balhoofdbuis en aangepaste vorkbladen, wat leidt tot de betere aerodynamica en een lager gewicht. De zitbuis en zadelpen zijn ook dunner en dieper uitgevoerd. Het frontale oppervlakte van het frame is met 13% verminderd ten opzichte van de V4Rs.
De geometrie van de V5Rs is gebaseerd op die van de V4Rs, maar op enkele punten licht aangepast voor meer wendbaarheid en een modernere zithouding:
- Trail-afstelling: aangepast voor sneller stuurgedrag
- Vork-offset: 47 mm voor maten 420–510, 43 mm voor maten 530–570.
- Hoekverhoudingen: iets steilere stuur- en zitbuishoeken voor een meer voorwaartse rijhouding
- Zadelpenopties: 0 mm of 15 mm setback.
- Bandenruimte: geschikt voor banden tot 32 mm
Beschikbaarheid en modellen
Het V5Rs-frame is verkrijgbaar als losse frameset of als complete fiets in verschillende setups.
- Frameset (inclusief vork, balhoofd, steekassen en zadelpen): €5.940
- Campagnolo SR Wireless, Bora Ultra WTO wielen: €15.400
- Shimano Dura-Ace Di2, Enve SES 4.5 wielen: €15.900
- Shimano Dura-Ace Di2, Shimano C50 wielen: €14.700
- Shimano Dura-Ace Di2, Vision SC45 wielen: €12.800
- SRAM Red AXS, Vision SC45 wielen: €11.800
- Shimano Ultegra Di2, Vision SC45 wielen: €10.800
- SRAM Force AXS, Vision SC45 wielen: €10.000
Meer info over de nieuwe Colnago V5Rs vind je op de website van Colnago.