Review: Trek Procaliber 9.7 hardtail mountainbike

Ben jij team hardtail en wil je vooral een superlichte en kneitersnelle mountainbike om over de trails te knallen? Dan zou de Procaliber 9.7 van Trek op je verlanglijstje moeten staan, zeker als je daarbij ook nog wat comfort zoekt. De nieuwste generatie van het model werd afgelopen najaar gepresenteerd, ik ging de afgelopen maanden met de Procaliber op pad op de trails van de Utrechtse Heuvelrug. In deze review lees je of dit een fiets voor jou is.

Sander Jansen

Sander Jansen

De Procaliber is niet nieuw in de collectie van Trek, inmiddels is het cross country model toe aan zijn derde generatie. Waar menig mountainbiker overstapt op een full suspension variant, is de Procaliber nog altijd zeer interessant voor een grote groep bikers. Dat zit hem voor een deel natuurlijk in de lagere prijs van een hardtail, want de goedkoopste Procaliber koop je al voor € 1.999 (al zijn er ook goedkopere aluminium modellen). Ik ging op pad met de duurste variant, de Procaliber 9.7, die met een prijs van € 4.499 duurder is dan menig 'fully', maar waar je voor die prijs wel een op en top wedstrijdmachine voor krijgt.

Belangrijkste vernieuwingen Trek Procaliber Gen 3

De nieuwe generatie van de Procaliber kreeg een aantal aanpassingen mee ten opzichte van de tweede generatie. Het gaat daarbij om de volgende veranderingen:

  • IsoBow-technologie: In de Gen 3 Procaliber is het bekende IsoSpeed-systeem van Trek, vervangen door IsoBow. Dit is een flexibele carbonconstructie die trillingen moet dempen, zonder dat er echt een scharnier aan te pas komt. Dit maakt de fiets lichter en onderhoudsvriendelijker dan met het IsoSpeed-systeem, terwijl het comfort behouden blijft. Volgens Trek biedt IsoBow tot 80% van het comfort van IsoSpeed, al is dat natuurlijk moeilijk te voelen. Feit is dat het nieuwe systeem, net als bij de vorige Procaliber, ervoor zorgt dat de scherpe randjes ervan af gaan.
  • Aangepaste geometrie: De geometrie van de nieuwe Procaliber is geoptimaliseerd voor moderne XC-wedstrijden: hij heeft een vlakkere balhoofdhoek (nu 67°), een langere reach en een steilere zitbuishoek (74,3°). Dit moet zorgen voor meer stabiliteit in afdalingen en efficiënter klimmen.
  • Meer veerweg: De voorvork van alle modellen heeft nu 120 mm veerweg (voorheen 100 mm), wat extra controle moet bieden op ruigere trails.
  • Weglaten van Knock Block: De Knock Block-stuurbegrenzer is verwijderd, waardoor er meer vrijheid is in het stuurgedrag.

Al met al zijn het behoorlijk wat aanpassingen die de fiets ook optisch een ander uiterlijk geven, met name bij de aansluiting van de staande achtervorken op de zitbuis. Feitelijk lopen die achtervorken door in de bovenbuis, waardoor op die plek meer doorbuiging kan plaatsvinden.

Tekst gaat verder onder afbeelding

© Sander Jansen

De Isobow constructie ziet er strak en slank uit.

Het frame is gemaakt van het lichtgewicht OCLV Mountain-carbon. Dit nieuwste soort carbon wat Trek voor haar mountainbikes gebruikt, maakt het frame met ruim 1.100 gram zo’n 200 gram lichter dan de vorige generatie en dat is aanzienlijk. Ook zien we natuurlijk het Universal Derailleur Hanger systeem (UDH), waardoor de nieuwste Transmission derailleurs van SRAM direct op het frame gemonteerd kunnen worden. Andere derailleurs kunnen uiteraard nog bevestigd worden met een derailleurpad.

Specificaties en ervaringen Trek Procaliber 9.7 AXS

Ik mocht dus een aantal weken op pad met het topmodel, de Procaliber 9.7 AXS. Deze is voorzien van de RockShox SID voorvork, een uitstekende voorvork voor een type fiets als dit. Uiteraard is deze voorzien van een lockout op het stuur, zodat je de vork kan vastzetten tijdens een demarrage of beklimming. In de praktijk doe je dit niet veel, want het is toch erg fijn als kleine oneffendheden worden gefilterd, ook tijdens het klimmen. Ik gebruikte de lockout alleen als ik vol op de pedalen wilde staan om aan te zetten voor een versnelling. Het is voor wedstrijdrijders een feature die veel gebruikt wordt, maar als je gewoon je rondjes op de trails maakt, zijn die momenten doorgaans schaars.

De Procaliber 9.7 is volledig voorzien van de SRAM GX Eagle AXS T-type groepset, momenteel de goedkoopste mountainbikegroep van SRAM met elektronisch (draadloos) schakelen. We testten de Eagle AXS groep al eerder, tot volle tevredenheid. Je krijgt alle voordelen van de duurdere AXS groepen, tegen een lagere prijs en een iets hoger gewicht. De Eagle AXS groep is ook nog steeds te koop in de normale variant, de nieuwste Eagle groep die op deze Procaliber zit is de zogenaamde T-type variant, ofwel de Transmission variant met direct mount montage op het frame. Het maakt dat het schakelen nog stabieler is geworden en dat je vooral met veel druk op de pedalen heel goed kunt blijven wisselen van versnelling.

Tekst gaat verder onder afbeelding

© Sander Jansen

Schakelen met SRAM GX Eagle AXS T-Type is feilloos, zelfs onder zware druk.

De 10-52 cassette, gecombineerd met het 34-tands kettingblad zorgt voor een groot bereik. Fiets je vooral in Nederland en hou je van hoge snelheden, dan is het wel te overwegen om een groter kettingblad te gebruiken (de groep ondersteunt maximaal 38-tands), zodat je iets makkelijker de zware versnellingen gebruikt, maar voor de gemiddelde mountainbiker is deze setup ideaal op een breed terrein. Schakelen gaat op het stuur met de SRAM AXS Pod, waar twee knoppen zorgen voor op- en afschakelen. Regelmatig mis ik daarbij wel de mogelijkheid om met mijn wijsvinger te kunnen schakelen, iets waar ik vaker tegenaan loop bij mountainbikes met de Pod. Zelf zou ik daarom de upgrade doen om de Rocker Paddle kit van SRAM te installeren, waarbij je die mogelijkheid wel hebt.

De SRAM Level Bronze remmen hebben vier zuigers en zorgen voor ruim voldoende remkracht op Nederlands terrein. Remmen met één vinger is geen probleem, ook als je weinig kracht in je handen hebt. Op het stuur vind je tot slot ook nog een hendel van de Bontrager Line dropper zadelpen. Die zit vlakbij de lockout hendel van de voorvork, waardoor ik in het begin soms nog moet nadenken over het gebruik van de juiste hendel, maar na verloop van tijd is dat een automatisme. De dropper gebruik ik sowieso niet veel in Nederland, maar is een fijne feature als je lastige passages en afdalingen met meer controle wilt nemen.

Tekst gaat verder onder afbeelding

© Sander Jansen

De lockout en dropper bediening zitten dicht bij elkaar, wat in het begin nog even wennen is.

Om de fiets af te maken voor het topsegment, is hij uitgerust met de lichte Bontrager Kovee Elite 30 carbonwielen, voorzien van Bontrager Sainte-Anne RSL XR banden van 2.40 inch breed. De wielen zijn lekker licht en wendbaar en de banden zijn zeer allround in gebruik. Ze zijn behoorlijk breed, maar ik heb nooit het gevoel dat ze daardoor traag zijn. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik voor een MTB-marathon als de Drenthe 200 of Dutch Masters of MTB waarschijnlijk wel voor een smallere en daardoor lichtere band met iets minder profiel zal kiezen, maar wil je een allround band die ook op ruiger terrein in het buitenland zijn werk blijft doen, dan is dit een meer dan prima band.

Om het gewicht van de fiets te drukken - die ligt net boven de 10 kilogram - heeft Trek de Procaliber 9.7 voorzien van de lichte en strak ogende Bontrager RSL geïntegreerde stuur/stuurpen combinatie. Het stuur is fijn in gebruik met een lichte buiging en heeft een zeer fraaie look. Aandachtspuntje is wel dat je hier geen standaard computerhouder op kunt klemmen, omdat het stuur afloopt in dikte. Ik moest dit oplossen met een houder op de stuurpen, maar daar heb je toch minder goed zicht op je computer. Je zult in zo’n geval dus nog een aparte front mount moeten kopen, die overigens wel gewoon aan de onderzijde van het stuur gemonteerd kan worden.

Tekst gaat verder onder afbeelding

© Sander Jansen

Het ranke stuur is optisch mooi, al is het lastig met een standaard computer mount.

Conclusie - Trek Procaliber 9.7 AXS

Met de nieuwe Procaliber koop je een speelse, lichte hardtail, waarmee je zonder twijfel om de prijzen kunt strijden tijdens XC-wedstrijden, of om je Strava-PR’s aan te vallen op de Nederlandse trails. De vinnigheid spat ervan af en het lage gewicht en de hoge wendbaarheid nodigen enorm uit om steeds maar weer aan te zetten en op zoek te gaan naar de limieten van de fiets en van jezelf.

De IsoBow technologie, gecombineerd met de 2.4 inch banden, zorgt er daarbij voor dat je voor hardtaal-begrippen behoorlijk wat comfort ervaart. Uiteraard is het niet te vergelijken met een volledig geveerde fully, maar in vergelijking met een ‘echte’ hardtail is het echt merkbaar dat je minder schokken ervaart. Ik heb doorgaans snel last van mijn onderrug als ik met een hardtail vol gas over de trails rijd, maar met de Procaliber kon ik het moment flink uitstellen waarop mijn rug begon te zeuren. Ik durf wel te stellen dat dit voor een groot deel komt door de gebruikte technieken om het comfort te verbeteren.

Alles samen maakt het de Procaliber 9.7 tot een op en top wedstrijdfiets voor de echte snelheidsduivels, voor een behoorlijk vriendelijke prijs. Meer info over de Trek Procaliber vind je op trekbikes.com.

© Sander Jansen