De nieuwe Cannondale Synapse endurace racefiets: eerste indruk

Update: 7 mei om 09:00

Voor de derde keer in een paar maanden tijd presenteert Cannondale vandaag een nieuwe fiets in haar race- en gravelcollectie. Na de gravelracer SuperX en de gravel-alleskunner Topstone, is het nu de beurt aan de vernieuwde Synapse endurance racefiets. Meest opvallende kenmerk? De ruimte voor banden van meer dan 40 mm. Ik mocht al een paar ritten op de nieuwe Synapse maken, lees verderop mijn eerste indruk.

Cannondale

Cannondale

De Synapse endurance racefiets van Cannondale is al jarenlang onderdeel van de collectie en is met dit nieuwe model toe aan haar zesde generatie. De oplettende Cannondale-volger zal Lachlan Morton al zijn ‘rondje Australië’ op de nieuwe Synapse hebben zien voltooien, nu ziet de fiets eindelijk ook officieel het levenslicht.

SmartSense

De Synapse is al twintig jaar een populaire racefiets in de categorie endurance racefietsen, maar de vorige generatie bleek in Europa minder succesvol dan zijn voorgangers. De reden was vermoedelijk het ‘verplichte’ gebruik van het SmartSense systeem, waarbij er geen enkel Synapse model te koop was zonder een vrij forse accu bovenop de onderbuis, gekoppeld aan een nagenoeg vaste en vrij grote en zware lampenset met flinke bekabeling. Niet iedereen bleek daar logischerwijs behoefte aan te hebben. 

De nieuwe Synapse maakt nog steeds (op een aantal modellen) gebruik van SmartSense, maar het eigen systeem van Cannondale heeft ook een flinke update gekregen. De koplamp is flink kleiner geworden, zonder veel aan lichtsterkte in te boeten. Daarnaast is het achterlicht met radar voor achteropkomend verkeer netjes onder het zadel weggewerkt, en zien we sowieso het gebruik van een achterlicht bij racefietsen toenemen. Tot slot is de batterij van SmartSense lichter geworden en nu netjes opgeborgen in de onderbuis, terwijl de capaciteit meer dan verdubbeld is. De fiets ziet er daardoor heel anders uit dan de vorige Synapse. Daarnaast heeft Cannondale er nu gelukkig wel voor gekozen om een flink aantal modellen zonder SmartSense uit te rusten.

Tekst gaat verder onder afbeelding

© Sander Jansen

De accu van SmartSense is verstopt in de onderbuis.

Lichtgewicht & Comfort

Met een licht carbon frame van minder dan 1000 gram (voor de Hi-MOD versie) biedt de Synapse een behoorlijk laag gewicht, hoewel je deze fiets waarschijnlijk niet zult kopen als je op zoek bent naar een superlichte klimfiets. Comfort is waar het om draait bij deze fiets, mede dankzij de ontspannen, maar nog altijd sportieve geometrie. Het nieuwe model heeft volgens Cannondale 18% meer ‘compliance’ dan het vorige model, een term die gebruikt wordt om de absorptie van trillingen mee aan te geven. Ruige ondergrond is dus geen probleem met deze fiets.

Qua looks zit het ook wel goed met de Synapse, want de fiets ziet er strak uit. Het V-vormige Delta Steerer systeem van Cannondale maakt interne kabelgeleiding mogelijk terwijl het de voorkant van het balhoofd smaller maakt, wat zorgt voor aerodynamische winst en minder luchtweerstand. Boven dat balhoofd zien we de carbon Cannondale SystemBar R-One Momo Design cockpit, een fraai vormgegeven stuur met de nodige aerowinst.

Tekst gaat verder onder afbeelding

© Sander Jansen

De Cannondale SystemBar R-One ziet er superstrak uit.

Het frame heeft daarbij nog een opvallende nieuwe toevoeging: het StashPort-opbergsysteem in de onderbuis biedt niet alleen plek aan de SmartSense-accu, maar heeft daarnaast nog voldoende ruimte voor een (meegeleverde) sleeve waar je tools, binnenbandjes en een pompje in kwijt kunt. Een fijne oplossing voor spullen die je toch altijd bij je wilt hebben, maar die niet per se in het zicht hoeven te zitten. 

Brede banden

Waar het frame echter vooral mee opvalt is de zogenaamde ‘tire clearance’: de Synapse heeft in de voorvork ruimte voor maar liefst 48 mm brede banden, terwijl je aan de achterkant maximaal 42 mm kwijt kunt. Dat zijn breedtes waar sommige ‘officiële’ gravelbikes van andere merken niet aan komen, want vooral oudere gravelbikes zijn nog regelmatig beperkt tot 40 mm breedte. In de categorie endurance racefietsen is deze breedte helemaal ongezien. De meeste fietsen in die categorie gaan tot maximaal 35 mm, met hier en daar een uitschieter tot 38 mm, maar de Synapse tilt het geheel naar een nieuw niveau. De ontwerpers hebben hier een puik stukje werk afgeleverd, want een fiets bouwen die én aanvoelt als racefiets én zulke brede banden kwijt kan is niet eenvoudig.

Tekst gaat verder onder afbeelding

© Sander Jansen

De tire clearance van de nieuwe Synapse is gigantisch.

Is het nodig, is dan de vraag? Dat wielrenners steeds bredere banden monteren is een trend die ontegenzeggelijk is ingezet, waarbij er ook steeds meer ‘bewijs’ van bandenfabrikanten komt dat een brede raceband van soms wel 40 mm nauwelijks langzamer is dan eentje van 28 mm. Toch is het de verwachting dat de sweet spot ergens rond 35 mm ligt en zullen we racefietsen niet snel met veel breder uitgerust zien worden. Dat de mogelijkheid bij de Synapse wel geboden wordt, maakt hem daardoor vooral erg geschikt als gravelbike. 

Modellen en prijzen Cannondale Synapse 2025

Bij de lancering van de nieuwe Synapse, start Cannondale met vijf modellen en een frameset.

  • Synapse Lab71 SmartSense
    Gebouwd met het Hi-MOD frame, voorzien van het SmartSense systeem, een SRAM Red XPLR AXS 13-speed groepset, carbon Reserve wielen en een carbon Cannondale SystemBar R-One Momo Design cockpit.
    Prijs € 15.799
  • Synapse Lab71 Frameset
    Hi-MOD frame, inclusief zadelpen, exclusief cockpit.
    Prijs € 5.799
  • Synapse Carbon 1
    Gebouwd met het Hi-MOD frame, zonder SmartSense, maar met een Shimano Ultegra Di2 12-speed groepset, carbon Reserve wielen en een carbon Cannondale SystemBar R-One Momo Design cockpit
    Prijs € 9.199
  • Synapse Carbon 2
    Gebouwd met het normale carbon frame, zonder SmartSense, maar met een Shimano Ultegra Di2 12-speed groepset, carbon DT Swiss ERC 45 wielen en een aluminium stuur/stuurpen combinatie.
    Prijs € 7.199
  • Synapse Carbon 4
    Gebouwd met het normale carbon frame, zonder SmartSense, maar met een Shimano 105 Di2 12-speed groepset, aluminium DT Swiss R470 wielen en een aluminium stuur/stuurpen combinatie.
    Prijs € 4.499
  • Synapse Carbon 5
    Gebouwd met het normale carbon frame, zonder SmartSense, maar met een Shimano 105 mechanische 12-speed groepset, aluminium DT Swiss R470 wielen en een aluminium stuur/stuurpen combinatie.
    Prijs € 3.499

Waar is dan de Carbon 3, vraag je je wellicht af? Die zal in de loop van juni worden gelanceerd.

Cannondale Synapse - eerste indruk

De afgelopen maanden mocht ik van Cannondale eerst op pad met de nieuwe SuperX gravelracer, daarna met de avontuurlijke Topstone en de laatste weken was de Synapse aan de beurt. Het is opvallend dat Cannondale ervoor gekozen heeft om drie fietsen in korte tijd te lanceren, die zo dicht bij elkaar liggen en elkaar voor een deel overlappen. De onderlinge verschillen zijn - vooral tussen de Synapse en de SuperX - niet al te groot en het kan de keuzestress voor de koper alleen maar vergroten. 

De Synapse Lab71 die ik mocht testen, is daarnaast ook nog uitgerust met een gravel groepset: de SRAM Red XPLR AXS 13-speed groep waarmee je vooraan nog maar één kettingblad hebt (met in dit geval 44 tanden), gecombineerd met een 13-speed 10-46 cassette. Een regelrechte gravel-setup dus. Het maakt de keuze tussen de SuperX en de Synapse misschien nog wel moeilijker. Toch hebben alle drie fietsen hun eigen karakter en zal je samen met een goede Cannondale dealer altijd tot de juiste keuze voor jou kunnen komen. Of dat de Synapse zal worden, zal vooral afhangen van je grotere persoonlijke voorkeur voor wielrennen of gravelen.

Tekst gaat verder onder afbeelding

© Sander Jansen

Is de 13-speed 1x setup de toekomst voor wielrennen?

Als wielrennen voor jou nog altijd de belangrijkste sport is, is de Synapse waarschijnlijk de meest logische keuze. Het is nog altijd een echte racefiets, die vooral uitnodigt om lange, uitdagende ritten te maken. De geometrie is iets minder gericht op echt racen, iets wat de SuperX juist wel heeft. De stack van de Synapse is hoger dan van de SuperX, terwijl de reach nagenoeg gelijk is, waardoor je minder diep voorover gedwongen wordt. Het zorgt ervoor dat je op de Synapse heel ontspannen kunt fietsen en zonder problemen lang onderin de beugel kunt rijden, ook voor een niet al te lenige fietser zoals ikzelf. 

Je vraagt je misschien wel af of je met 13 versnellingen goed uit de voeten kunt op de weg. Die vraag stelde ik mezelf ook toen ik de fiets overhandigd kreeg, want ik had nog niet eerder met een 1x groep op een racefiets gereden. Maar het moet gezegd: dit zou voor veel wielrenners weleens de toekomst kunnen worden. Nooit had ik het gevoel dat ik iets miste, zelfs niet op hoge snelheid. Wedstrijden rijden heb ik niet gereden - en dat zal ook wel een ander verhaal zijn - maar snelheden tot zo’n 45 km/uur zijn zonder problemen te halen met deze setup, ook als je een sprint wil trekken of een flinke intervaltraining doet. En omdat de stapjes pas echt groot worden bij de lichtste vier versnellingen, voelen de stappen tussen de overige negen versnellingen heel normaal aan. 

Tot slot nog even over het SmartSense systeem: bij de vorige generatie was ik hier behoorlijk sceptisch over, want waarom zou je wielrenners verplichten om altijd met verlichting te rijden en iedere rit een zware accu mee laten slepen? Dat voelt niet helemaal zoals wielrenners dat graag willen zien, want ieder extra gewicht is te veel, toch? Nog steeds sta ik er wel zo in en nog steeds heb ik er wel wat twijfels bij, maar tegelijkertijd is het systeem nu wel een stuk fraaier geworden en is de acceptatie van met name een achterlicht en radarsysteem steeds meer aanwezig. En de koplamp is zo klein, dat hij wegvalt onder mijn fietscomputer. 

Tekst gaat verder onder afbeelding

© Sander Jansen

De koplamp is zo klein, dat hij wegvalt onder mijn fietscomputer.

Blijft over het gewicht van de accu: die 300 gram is in het hoofd van een wielrenner toch best veel, zeker als je bijvoorbeeld een PR op de Mont Ventoux wilt zetten. En het gehele systeem weegt samen toch een flinke 490 gram. Als je denkt dat je het systeem er voor zo’n klimrit gewoon af kunt halen, dan kom je bedrogen uit: de SRAM derailleur voedt zichzelf met dezelfde accu; je zult hem dus altijd mee moeten nemen. Het zal mede de reden voor Cannondale zijn geweest om - in tegenstelling tot de vorige Synapse collectie - flink wat modellen aan te bieden zónder het SmartSense systeem en zo wat gewicht te besparen. Een slimme keuze denk ik, want ik vermoed dat de meeste wielrenners toch liever zonder SmartSense rijden.

Tekst gaat verder onder afbeelding

© Sander Jansen

Het radar achterlicht zit netjes weggewerkt onder het zadel.

Maar misschien moet ik er gewoon wat anders naar kijken: dat extra gewicht stelt eigenlijk niet zoveel voor, het is een bidon aan extra massa wat je mee moet slepen. En de veiligheid die je met het systeem krijgt, is veel meer waard dan die 20 seconden winst op de Mont Ventoux…

Meer weten over de nieuwe Cannondale Synapse? Check de website van Cannondale.