Campagnolo lijkt de duimshifter terug te brengen in nieuwe 13-speed groep

We hebben officieel nog niks vernomen, maar het is overduidelijk: Stefano Oldani van Team Cofidis rijdt tijdens de Giro d’Italia met nieuwe Campagnolo-onderdelen. En de foto's uit de koers lijken erop te wijzen dat Campagnolo klaar is om al een opvolger te presenteren voor de nog geen twee jaar geleden geïntroduceerde Super Record Wireless-groep. Informatie is nog schaars, maar een paar belangrijke zaken zijn al duidelijk over wat vermoedelijk Campagnolo’s nieuwe groepset wordt.

Getty Images

Getty Images

Ten eerste: het wordt een 13-speed groepset. Bike Rumor meldde dit als eerste op 2 mei. Op 8 mei volgde een aanwijzing van Garmin, die in de firmware-update (versie 13.13) voor de Edge 1050 expliciet een Campagnolo 13-speed groepset vermeldde. Dit bevestigt het aantal versnellingen én dat de introductie waarschijnlijk niet lang meer op zich laat wachten.

Het werd pas echt interessant toen we gingen opletten bij de Giro. Na het doorspitten van honderden foto’s bleek dat Stefano Oldani, de enige Italiaan in de selectie van Team Cofidis, daadwerkelijk met de nieuwe onderdelen rijdt. Andere Cofidis-renners gebruiken nog de huidige Super Record Wireless.

Tekst gaat verder onder afbeelding

© Getty Images

Op de voorgrond de huidige Super Record shifter, op de achtergrond de nieuwe.

Bij het inzoomen valt op dat Oldani’s shifters een andere knop hebben. In plaats van de dubbele schakelknop van de huidige Super Record Wireless, is er bij hem slechts één schakelknop achter de remhendel te zien. En misschien nog wel opvallender: bij hogere helderheid van de foto lijkt er een soort bedieningsknop op de remgreep zichtbaar. Zou dit dan toch de terugkeer van de Campagnolo-duimschakelaar betekenen? Het lijkt in elk geval op een knop die met de duim vanaf zowel bovenop de remgrepen als onderin de beugel te bedienen is.

Tekst gaat verder onder afbeelding

© Getty Images

Op de rechtershifter een enkele schakelknop, op de linkergreep een duidelijk zichtbare knop.

Een andere, minder waarschijnlijke, verklaring zou zijn dat Campagnolo overstapt op SRAM’s eTap-logica: rechts schakelt lichter, links zwaarder, beide tegelijk schakelt vooraan. Maar dat lijkt sterk, aangezien Campagnolo al decennialang een eigen, goed functionerende configuratie heeft. Onze hoop is dus dat deze nieuwe groep juist een terugkeer naar die klassieke bediening betekent.

Ook zijn er nieuwe voor- en achterderailleurs gespot, die visueel afwijken van de huidige generatie, maar daarover is nog geen verdere info beschikbaar. De cranks en remmen lijken voorlopig grotendeels onveranderd.

Tekst gaat verder onder afbeelding

© Getty Images

Voor nu is dit alles wat uit de Giro-foto’s te halen valt. Laten we hopen dat Oldani de komende dagen in een ontsnapping zit, zodat we beter zicht krijgen op de nieuwe Campagnolo-groep.