Veiligheid voor alles

Zorg dat je gezien wordt op de fiets

Afgeleide bestuurders vormen een steeds groter gevaar. Deze fietstechnologie kan je leven redden.

Zorg dat je gezien wordt op de fiets

In mijn vroege fietsdagen stond veiligheid niet bovenaan mijn prioriteitenlijst. Van snel afdalen tot het niet altijd dragen van een helm, ik deed weinig om mezelf te beschermen. Het was niet top of mind.

Maar met meer ervaring op de weg en een beetje volwassenheid kwam de realiteit om de hoek kijken. Mijn eerste echte wake-up call kwam toen het nog maar net goed ging toen één fietser in ons groepje van de weg raakte en we net niet met zijn allen vielen. Allemaal zonder helm, maar het incident bleef hangen. Het zorgde er in ieder geval voor dat we vanaf die dag allemaal bij iedere rit onze helm gingen dragen.

De feiten in Nederland

In Nederland raken jaarlijks duizenden fietsers gewond in verkeersongevallen. Volgens het CBS en SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid):

  • Ruim 20.000 fietsers raken ernstig gewond per jaar.
  • Circa 270 fietsers overlijden jaarlijks door verkeersongevallen.

Met name op landelijke wegen zonder fietspaden en met blinde bochten zijn fietsers extra kwetsbaar.

De rol van afleiding en infrastructuur

Steeds meer afleiding achter het stuur

Bestuurders zijn meer dan ooit afgeleid door telefoons en infotainment. Hun voertuigen worden groter en nemen meer ruimte in op wegen die vaak niet ontworpen zijn voor gemengd verkeer.

Gebrek aan respect en verantwoordelijkheid

Veel automobilisten vergeten dat wegen er niet alleen zijn voor auto's. Fietsers hebben net zo goed recht op veilig gebruik van het wegennet. Om nog maar te zwijgen over bestuurders die zich bewust breder maken en naar je toe sturen als ze een groep fietsers naderen.

Hoe technologie helpt om veiligheid te vergroten

Van knipperlicht naar slimme radarverlichting

Herkenbaar? Door de wind hoor je niet of nauwelijks auto's van achteren naderen. Op het laatste moment claxoneren de bestuurders en je schrikt je rot! Soms is het dat de auto's jou pas laat zien, maar soms merken wij als fietsers de auto's (te) laat opmerken. Het zorgt bij alle verkeersdeelnemers tot frustraties. Als fietser kun je er in ieder geval voor zorgen dat je zichtbaar bent door met een rood knipperend achterlicht te fietsen. Dat doen al veel fietsers.

Met de nieuwe slimme achterverlichting van tegenwoordig kan het nog beter. Bijvoorbeeld de Garmin Varia en de Trek Carback zijn te koppelen aan de fietscomputer. Je bent zichtbaar voor anderen en je krijgt een melding op het scherm als er een auto nadert. Zo kun je op tijd reageren door bijvoorbeeld achter elkaar te gaan fietsen.

Fietsen met meer rust en controle

Ik merk dat ik achteraan in de groep vaak achterom zit te kijken of er misschien een auto aan komt rijden. Het zorgt voor onrust en onveilige situaties. Zit je net achterom te kijken, wordt er geremd in de groep... De technologie helpt:

  • Vroegtijdig te anticiperen op verkeer
  • Zichtbaarder te zijn
  • Meer in control te blijven
  • Meer rust in de groep

Wie moet er nu verantwoordelijkheid nemen?

Het is natuurlijk top dat de fietsindustrie blijft innoveren op het gebied van veiligheid. Maar het is tijd dat ook:

  • Automobilisten meer bewustwording krijgen. Het is niet altijd onwil van de fietsers. Het is niet dat we denken dat de weg van ons is.
  • Gemeenten betere infrastructuur aanleggen. Bredere fietspaden en op de weg meer ruimte voor verschillende soorten weggebruikers.
  • Fietsers houd je aan de regels. Vaak genoeg rijden fietsers op de weg als dat niet mag of wordt er te weinig snelheid afgenomen waar niet hard gefietst kan worden. Soms is de ergernis van de automobilisten te begrijpen.

Tot die tijd ligt de veiligheid nog vooral in onze eigen handen.

Conclusie: zie en word gezien

Radarverlichting en zichtbaarheid zijn geen overbodige luxe. Ze kunnen letterlijk het verschil maken tussen een veilige rit en een levensgevaarlijke situatie. Ook al ziet het er misschien minder stijlvol uit—zichtbaar zijn is van levensbelang.