Nieuwe Canyon Grail RIFT introduceert speciale verende gravel voorvork

Canyon heeft samen met DT Swiss een nieuwe verende voorvork ontwikkeld voor gravelracers, de F 132 ONE. Deze verende gravelvoorvork is vanaf vandaag te zien in de RIFT-editie van de Canyon Grail, een speciale uitvoering die inspeelt op de toenemende technische moeilijkheidsgraad van gravelwedstrijden. Met 40 mm veerweg biedt deze vork meer comfort, betere grip en extra bescherming voor je banden op ruwe ondergronden. Daarbij is de vering volledig afstelbaar, voorzien van een lockout en strak geïntegreerd in het design van de fiets.

Roo Fowler

Roo Fowler

Gravelraces worden zwaarder, langer en technischer. Wie mee wil doen om de winst heeft volgens Canyon meer nodig dan alleen een stijve racegeometrie en brede banden. De nieuwe Canyon-voorvork is ontworpen om deze uitdagingen aan te gaan, en dat is vooral een voordeel op routes vol losliggende stenen, wasborden en technische afdalingen. Na vier jaar testen en verfijnen is de vering klaar om zulke parcoursen niet alleen te overleven, maar om er echt snelheid en controle uit te halen.

Belangrijkste kenmerken van de F 132 ONE verende vork

1. Functionele demping, afgestemd op gravel

De vork biedt 40 mm veerweg en is van de grond af ontworpen voor gravelgebruik. Door het gebruik van een Lineair-luchtvering (met positieve en negatieve luchtkamers) absorbeert hij kleine oneffenheden soepel. Hierdoor moet de vermoeidheid van polsen, armen en schouders verminderd worden en blijft je band in contact met de ondergrond, bochten met losse ondergrond of bij plotselinge klappen.

De demping wordt verzorgd door een lichtgewicht Plaingain cartridge, die positiegevoelige demping biedt. Hierdoor voelt de veerweg in de praktijk groter aan dan de cijfers doen vermoeden. De demping is niet zomaar een veerkrachtige vering, maar geeft daadwerkelijke controle op rotsige paden. De rebound — hoe snel de vork terugveert — kan fijn worden afgestemd via een eenvoudige draaiknop onderaan de vorkpoot, met negen standen.

2. Echte lockout-functie, eenvoudig te bedienen

Tijdens het klimmen of in een sprint wil je een stijve vork voor maximale efficiëntie. Daarom heeft Canyon de F 132 ONE voorzien van een Pushcontrol lockout-hendel, die met één klik kan worden geactiveerd zonder je handen van het stuur te halen. Op ruige stukken klik je net zo makkelijk de vering weer aan.

© Roo Fowler

De lockout-hendel is te bedienen vanaf de remgreep en vanuit de beugel.

De lockout werkt zowel vanuit de beugels als de remgrepen en geeft je dus de mogelijkheid om snel te reageren op veranderende omstandigheden onderweg.

3. Geïntegreerd ontwerp

Vering op gravelbikes heeft lang een wat rommelig uiterlijk gehad. Bij dit ontwerp is daar extra aandacht aan besteed. In samenwerking met de ontwerpteams van Canyon en DT Swiss is gekozen voor een strak en functioneel uiterlijk, waarbij kabels netjes zijn weggewerkt. De remleiding loopt intern door de vork, wat zorgt voor een opgeruimd front en minder kans op schade.

Daarnaast is de vork geschikt gemaakt voor bikepacking, met bevestigingspunten voor tassen of rekjes op de vorkpoten (maximaal 3 kg per kant). De geometrie van de vork is specifiek afgestemd op de Canyon Grail en Grizl, zodat rijgedrag, stuurrespons en stabiliteit optimaal blijven.

Nieuwe Canyon Grail-collectie

De komst van de F 132 ONE vork is niet het enige wat er nieuw is. De gehele Grail-lijn heeft een update gekregen:

  • Nieuwe kleurstellingen en grafische details
  • De topmodellen (Grail CFR) zijn nu standaard uitgerust met de CP0047 Gear Groove Pro cockpit, met aerodynamische stuurvorm, een flare van 16 graden en een breedte van 400 mm
  • Alle CF SLX-modellen zijn nu uitgerust met vermogensmeters
  • De cockpit op de CF- en SLX-modellen is iets smaller gemaakt, voor betere aerodynamica

Vanaf dinsdag 27 mei zijn de nieuwe modellen, waaronder de Grail CFR RIFT-editie, beschikbaar in alle landen behalve de VS. Ze zijn te koop via de website van Canyon of in het Canyon Factory Service.

© Simon Gehr