Shimano onthult nieuwe XTR Di2 mountainbike groepset - onze eerste indruk
Shimano zet vandaag een grote stap vooruit met de introductie van de gloednieuwe XTR M9200 Di2 groepset. Deze volledig draadloze elektronische aandrijflijn voor mountainbikes zou sneller en preciezer zijn, maar is ook ontworpen om onder de zwaarste omstandigheden te preseteren. Alles aan deze high-end groepset ademt prestatiegerichtheid en de groepset is hét antwoord op de dominantie van SRAM AXS in de mountainbikewereld. Kunnen Mathieu van der Poel en Puck Pieterse met de nieuwe XTR M9200 de strijd aan met de concurrentie? In dit artikel lees je alles over de vernieuwingen én je leest onze eerste indruk.
Rik Looijen

De basis van deze nieuwe groepset is het volledig draadloze Di2-platform. Nadat Shimano ruim 10 jaar geleden al een XTR Di2 groepset met een dubbel crankset introduceerde, is dit feitelijk de 2e generatie van XTR Di2. Maar deze groep is in niks te vergelijken met de groepset van toen. De huidige Di2-technologie is inmiddels zeer succesvol op de racefiets, gravelbike en e-bike, en met de M9200 krijgt nu ook het topsegment van de XC- en endurowereld een serieuze upgrade.
Meest opvallende kenmerk - zeker in vergelijking met de Di2 weggroepen - is de volledig draadloze configuratie. Geen batterij in de zitbuis van de fiets zoals bij Dura-Ace of GRX, met kabels die leiden naar de derailleurs. XTR Di2 heeft uiteraard alleen een achterderailleur en daar heeft Shimano de accu in weggewerkt. We duiken hieronder dieper in de componenten, de prijs en onze eerste ervaring.
Shimano XTR Di2 2025 - De componenten
Achterderailleur met SHADOW ES
De nieuwe XTR M9250 achterderailleur is een stukje techniek en stevigheid in één. Als antwoord op de T-Type derailleur van SRAM die bevestigd wordt met UDH, introduceert Shimano introduceert de SHADOW ES technologie, wat zorgt voor een wigvormige, compacte behuizing dat makkelijker langs obstakels gaat en schade moet voorkomen. Of het nu gaat om wortels, rotsen of onverwachte klappen – de derailleur is ontworpen om ze te overleven. Daarnaast gelooft Shimano dat het verstandiger is om de meeste impact op een (eenvoudig te vervangen) derailleurpad te laten komen, dan op de derailleur zelf. En daar is best wat voor te zeggen.
De derailleur is daarnaast voorzien van een automatische impactherstel-functie, waardoor de derailleur na een harde tik vanzelf terug keert naar zijn oorspronkelijke positie. Het resultaat: minder gedoe, minder frustratie, en meer tijd om te fietsen. Ook is de schakelsnelheid volgens Shimano zelf de snelste op de markt van MTB-groepen.
Tekst gaat verder onder afbeelding

Belangrijkste kenmerken:
- Compacte behuizing: minder kwetsbaar.
- Geïntegreerde stabilisator met dubbele veer: vangt schokken op zonder scherp uitstekende delen. De stabilisator zorgt ervoor dat de ketting een hogere kettingspanning heeft, waardoor hij beter blijft lopen, ook als je tandwielen versleten zijn.
- Automatisch herstel na impact: de derailleur keert na een klap automatisch terug in positie.
- Sterke constructie met brede scharnierpunten, carbonplaten en gesloten derailleurwieltjes.
- Afgedichte batterij: geïntegreerd in de derailleurbehuizing – om hem op te laden haal je de accu eruit en stop je hem in de meegeleverde oplader. Opladen in de derailleur is niet mogelijk.
- Lange of korte kooi: de korte kooi derailleur is te combineren met een 9-45 cassette, de lange kooi derailleur met een 10-51 cassette. Gebruik van de korte kooi zorgt ook voor meer ruimte vanaf de grond om meer clearance te behouden.
Voor e-MTB’s is er daarnaast de RD-M9260 derailleur met bekabelde aansluiting op de e-bike-accu. Deze ondersteunt FREE SHIFT (schakelen zonder te trappen) en AUTO SHIFT (automatisch schakelen tijdens het rijden) via Shimano’s E-TUBE app.
XTR M9200 Crankset en cassette
Shimano biedt twee varianten van de XTR M9200 crankset aan, afgestemd op verschillende rijstijlen: een lichte versie voor XC en een extra robuuste uitvoering voor ruigere trails. Beide maken gebruik van de bewezen HOLLOWTECH II technologie, met een balans tussen stijfheid en gewicht, én extra aandacht voor impacts. Opvallend is dat Shimano vasthoudt aan een stalen as en aluminium crankarmen, naar eigen zeggen omdat dit sterker is dan carbon en de gewichtstoename hier tegenop weegt.
De 570 gram wegende XC-crank heeft met 168 mm een kleinere Q-factor dan de enduro-crank (178 mm) en is beschikbaar met een crankarmlengte van 165, 170 en 175 mm. De enduro-crank (587 gram) zet daar nog een 160 mm crank naast. Kettingbladen voor de XC-crank zijn beschikbaar met 30 tot 38 tanden, terwijl de enduro-crank begint bij 28 tanden en oploopt tot 34T.
Tekst gaat verder onder afbeelding

De nieuwe XTR cassette is gemaakt van een combinatie van staal en titanium en moet op je wiel gemonteerd worden middels een Microspline body. Het vernieuwde tandontwerp van de tandwielen moet zorgen voor soepeler en vooral duurzamer schakelen. De cassette is beschikbaar in twee opties, wat goed nieuws is voor veel Nederlandse bikers: naast de 'standaard' 10-51 cassette, is er ook een 9-45 optie, die ook nog eens flink lichter is (324 vs. 371 gram). Wel moet er dus een andere kooi voor beide cassettes worden gebruikt.
Di2 Schakelknoppen
De bedieningselementen van de M9200 zijn het resultaat van een samenwerking met Shimano’s Skunk Team – een groep elite testers en ingenieurs. Het resultaat is dat er verbeterde remhendels met ERGO FLOW technologie die de natuurlijke vingerbeweging volgen, en een geheel vernieuwde Di2 schakelknop met SHIMANO RAPID ES.
Tekst gaat verder onder afbeelding

De shifter bestaat uit twee aparte knoppen die enkel met je duim zijn te bedienen. Wel kan je de knoppen personaliseren door de positie aan te passen. Wil je de knop liever iets horizontaler, of verder naar achteren, dan pas je dat eenvoudig aan met een inbussleutel. De schakelknoppen hebben ook een duidelijke klik, zodat je altijd voelt dat je schakelt. Daarnaast kan je meerdere schakelmodi instellen: van multi-shift tot lock-out. Je kunt de knoppen volledig naar je eigen wensen programmeren, inclusief een derde knop waarmee je bijvoorbeeld je fietscomputer kunt bedienen via de E-TUBE app.
XTR Remmen
De remhendels van de nieuwe XTR-groep zijn er in twee varianten. Shimano houdt vast aan een lichtgewicht cross-country hendel (de XC Brake Lever, gemaakt van carbon), die sterk lijkt op de vorige generatie en waarschijnlijk alleen door hardcore wedstrijdbikers gebruikt zal worden, puur vanwege het iets lagere gewicht. De meerderheid zal kiezen voor de nieuwe Enduro / Trail Brake Lever, die dichter bij het stuur geplaatst kan worden en zo de remleiding strakker langs of door het stuur kan leiden. Ook heeft deze hendel het draaipunt dichterbij liggen en een omhoog gebogen hendelblad voor een meer natuurlijke rembeweging. Ook is de reach van de hendel eenvoudig aan te passen voor kleinere handen.
Tekst gaat verder onder afbeeldingen

De lichte XC-hendel is optisch niet veel veranderd t.o.v. de vorige generatie.

De nieuwe enduro-hendel is in alles anders.
Beide hendels maken gebruik van een nieuwe low viscosity olie, die vooral in koude omstandigheden voor betere remprestaties moet zorgen ten opzichte van de vorige olie. Die deed het al goed in de warmte, maar tijdens koude ritten was er volgens Shimano de nodige winst te behalen.
Remklauwen komen er in diverse post mount en flat mount opties, waarbij de lichte XC-variant is voorzien van twee zuigers, terwijl de enduro-remklauw gebruikmaakt van vier zuigers voor nog betere rempresaties.
Nieuwe wielsets en pedalen
De XTR M9200 groepset wordt gecompleteerd met een aantal een carbon wielen en nieuwe pedalen. Er is voor de wielen keuze uit een ultralichte XC-set of een extra sterke endurovariant. De wielen maken gebruik van verbeterde industriële cartridge-naven die makkelijk te onderhouden zijn, met verbeterde afdichting tegen modder en vuil.
De pedalen lijken optisch op de vorige generatie en hebben kleine aanpassingen gehad, met name voor verbeterde modderafvoer en (natuurlijk!) een lager gewicht. Een setje XC-pedalen weeg 315 gram.
Keuzevrijheid
Relatief nieuw voor Shimano is dat de nieuwe XTR groepset te mixen en matchen is. Ook toekomstige (en binnenkort te verwachten) groepsets van XT of Deore zullen naar alle waarschijnlijkheid cross compatible zijn met de XTR componenten. Dit is in navolging van SRAM, waar het al langer mogelijk is om componenten van verschillende niveaus met elkaar te mixen. Het is een ontwikkeling die veel fietsers kunnen waarderen, zodat je eenvoudig kunt up- of downgraden.
Prijzen Shimano XTR Di2
Shimano XTR Di2 gaat voor de volgende prijzen over de toonbank:
- XTR M9200 groepset (excl. wielen): € 2.559
- XTR M9220 groepset (excl. wielen): € 2.619
- Upgrade kit (voor bestaande fietsen): € 949
- Wielset M9200: € 2.249
- Wielset M9220: € 1.699
Shimano XTR Di2 - Eerste indruk
Voorafgaand aan de wereldwijde lancering van vandaag, kon ik onlangs al een eerste ritje maken met de nieuwe XTR Di2 groepset. Vanuit het nieuwe Shimano Benelux kantoor in Hattem reden we door de Veluwse bossen met een aantal leuke, uitdagende trails waarop we de nieuwe componenten al even aan de tand konden voelen.
Bij vertrek stelden we de fiets eerst goed af, waarbij met name de schakelknoppen de nodige aandacht kregen. Iedereen in de groep heeft andere voorkeuren en dankzij de eenvoudige aanpasbaarheid is het een fluitje van een cent om (ook onderweg) de positie van de shifter buttons iets aan te passen. Kudos voor Shimano dat ze dit hebben geïntegreerd, want iedereen heeft een andere duim en andere wensen bij het schakelen.
Dat Shimano claimt dat de schakelprestaties de snelste op de markt zijn is natuurlijk lastig vast te stellen tijdens een kort ritje, maar feit is dat het schakelen razendsnel gaat! Gevoelsmatig is het zeker wat sneller dan SRAM AXS en je schakelt zonder problemen meerdere versnellingen tegelijk omhoog. Daar komt soms wat kabaal bij kijken, maar dat doet niks af aan de betrouwbaarheid van de schakelprestaties.
Tekst gaat verder onder afbeelding

Wel is het best even wennen aan de hard 'klik' van de shifter button. Waar de Di2 weg-groepen met een zacht klikje gaan, is deze knop wat rauwer. Daar zit echter wel een (logische) gedachte achter, want op ruig terrein kan het lastig zijn om en verfijnd klikje als van Ultegra Di2 te voelen. De feedback van de knop is bij XTR dus bewust vergroot en dat is echt wel fijn. Wel mis ik de mogelijkheid om ook met mijn wijsvinger te kunnen schakelen - zowel op- als afschakelen doe je duim.
Mijn testfiets was voorzien van de nieuwe enduro-remhendels en die zijn aanzienlijk anders dan de oude XTR hendels. De aangrijping van de remmen is met de nieuwe hendel duidelijk anders en het remmen voelt in eerste instantie behoorlijk direct, maar de modulatie van de remmen is desondanks uitstekend. Ik zou dan ook niet weten waarom je zou kiezen voor de iets lichtere XC-remhendels, want deze remmen zijn heerlijk.
Ook al was het maar een kort, speels ritje, de eerste indruk van de nieuwe Shimano XTR Di2 groepset is zonder meer ontzettend goed. Het leidt geen twijfel dat Shimano in de MTB-wereld de strijd met SRAM hiermee weer open kan gooien en wedstrijden gewonnen zullen worden met deze groep. Voor de 'gewone' amateur is het wachten op de goedkopere XT en Deore groepen, hopelijk zien we daar veel van de hier gebruikte technieken terug.
Meer informatie over de nieuwe Shimano XTR Di2 componenten vind je op shimano.com.
