Giro d'Italia 2025

Dit werd er verdiend in de Giro d'Italia 2025

Update: 3 juni om 11:16

In totaal kon er ruim 1,6 miljoen euro verdiend worden in de Giro d'Italia 2025. Wij vertellen je hoe deze buit verdeeld werd.

© Getty Images

Dit werd er verdiend in de Giro d'Italia 2025

De Giro d'Italia van 2025 is voorbij, en net als wij vraag jij je misschien af hoeveel de renners eigenlijk kregen voor het winnen van etappes, het dragen van een opvallende trui, of simpelweg het winnen van een bonussprint. Wij hebben uitgezocht hoe de prijzenpot van in totaal €1.636.460 verdeeld wordt.

Een belangrijk punt om te weten: in het wielrennen gaat prijzengeld meestal niet alleen naar de persoon die iets gewonnen heeft. Het is gebruikelijk dat het prijzengeld verdeeld wordt onder het team dat de winnaar geholpen heeft om op het podium te komen. Niet al het prijzengeld wordt dus op de rekening van Simon Yates gestort voor het winnen van het algemeen klassement.

Zo wordt de €1.636.460,- verdeeld:

Prijzen algemeen klassement

Het meeste geld gaat, zoals verwacht, naar de man die na 21 dagen de maglia rosa draagt. Naast de Trofeo Senza Fine – de eindeloze trofee – en de roze trui, krijgt de winnaar in Rome €115.668,-.

De tweede plek op het podium levert €58.412,- op en de derde plek €28.801,-.

De vierde plek krijgt €14.516, de vijfde €11.654,-, de zesde en zevende plek elk €8.558,-, en de achtste en negende elk €5.725,-. Alle renners tussen plek tien en twintig ontvangen €2.863,-, het prijzengeld is dus wellicht geen enorme motivatie om in de top 20 te eindigen.

Daarnaast is er een ‘Speciale Prijzenpot’ verdeelt door organisator RCS. Deze verdeelt €150.000 voor de winnaar, €75.000,- voor de tweede plaats en €40.000 voor de derde. Vierde krijgt €7.000,-, vijfde €6.500,-, en renners van zes tot en met tien krijgen elk €5.000,-.

Dus voor het winnen van de Giro krijgt de kampioen in totaal €265.668,-, exclusief eventuele andere prijzen.

Prijzen per etappe

Elke winnaar van een individuele etappe kreeg €11.010,-, met €5.508,- voor de tweede en €2.753,- voor de derde plaats. Het loont dus om te blijven strijden voor een dagpodium.

Geld werd uitgedeeld tot en met plek 20 van elke etappe, waarbij renners tussen plek 10 en 20 elk €276,- kregen.

De drager van de roze trui kreeg daarnaast elke dag €2.000,-, dus als je de leiding in het klassement lang vasthoudt, kan dat zeer lucratief zijn. Yates droeg hem pas op de voorlaatste dag (op het podium).

Overige klassementsprijzen

Natuurlijk draait de race niet alleen om de roze trui of etappewinnaars. Er zijn ook truien voor het bergklassement, jongerenklassement en puntenklassement.

Voor het puntenklassement, met de leider in ciclamino (paars) werd €750,- per dag gegeven aan de drager van de trui, en €700,- aan de leider van de daguitslag. Tweede en derde kregen respectievelijk €400,- en €200,-.

In totaal kreeg de eindwinnaar van het puntenklassement €10.000,-, met €8.000,- voor de tweede, €6.000,- voor de derde, €4.000,- voor de vierde, en €3.000,- voor de vijfde. Mads Pedersen (Lidl-Trek) deed hier goede zaken.

De blauwe bergtrui werkte op dezelfde manier qua dagprijzen. De eindwinnaar kreeg echter iets minder: €5.000,-, aflopend tot €1.000,- voor de vijfde plek. Lorenzo Fortunato (XDS Astana) heeft aardig wat centen binnengeharkt.

Voor de witte trui, oftewel het jongerenklassement, kreeg de beste jongere per dag €750,-. Aan het einde kregen de top vijf prijzen variërend van €10.000,- tot €2.000,-. Isaac del Toro (UAE Team Emirates-XRG) won dit klassement.

Het beste team – bepaald aan de hand van de gezamenlijke tijd van de drie best geplaatste renners per ploeg per dag – kreeg dagelijks €500,-, €300,- en €100,-. Aan het einde van de Giro kregen de top vijf ploegen prijzen van €5.000,- tot €1.000,-. UAE Team Emirates-XRG won het ploegenklassement.

Overige prijzen

Er waren ook andere, kleinere prijzen te verdienen – handig om te weten als je je afvraagt waarom een team zich ‘vreemd’ gedraagt.

Renners die als eersten over de tussensprints kwamen voor punten – niet te verwarren met de Red Bull KM – kregen €500,- tot €100,- voor de vijfde. Dit bouwt op naar een apart klassement met €8.000,- voor de winnaar, en €6.000,-, €4.000,-, €2.000,- en €1.000,- voor de volgende vier.

De Giro heeft ook een eigen versie van de prijs voor de strijslust (zoals in de Tour de France). Per dag kreeg de meest strijdlustige renner €1.000,-. De eindwinnaar (de renner die het vaakst werd gekozen) kreeg €5.000,-, met €4.000,- en €3.000,- voor de andere podiumplekken.

De renner die per dag het langst in een vluchtgroep zat, kreeg €200,-. Degene met de meeste kilometers in een ontsnapping over de hele Giro kreeg €5.000,-. Hiervoor moet de groep uit minder dan 11 renners bestaan en minstens 5 km voorop hebben gereden.

Tot slot is er de Red Bull KM, een nieuwe toevoeging. Dit is in feite een bonificatiesprint met aparte prijzen. Snap je het nog? Wij ook maar net.

Elke winnaar van een Red Bull KM-sprint kreeg €2.500,- en zes bonificatieseconden, tweede €1.500,- en vier seconden, derde €1.000,- en twee. Aan het einde was er een apart klassement met €15.000,-, €10.000,- en €5.000,- voor de top drie.

Er was dus niet alleen een tijdsvoordeel te behalen bij een bonussprint, maar ook een financieel voordeel.