Nieuws

Ronde van Zwitserland introduceert GPS-tracking om veiligheid te vergroten

De Ronde van Zwitserland introduceert geavanceerde GPS-tracking op alle fietsen en voertuigen om rennersveiligheid te verbeteren. Na de fatale crashes van Gino Mäder en Muriel Furrer willen de organisatoren sneller kunnen ingrijpen bij incidenten in het peloton.

Ronde van Zwitserland introduceert GPS-tracking om veiligheid te vergroten

Na de tragische ongevallen waarbij Gino Mäder (Ronde van Zwitserland 2023) en Muriel Furrer (WK Junioren 2023 in Zürich) om het leven kwamen, nemen de organisatoren van de Ronde van Zwitserland dit jaar extra maatregelen. Zowel bij de mannen- als vrouweneditie van de wedstrijd in juni wordt een geavanceerd GPS-volgsysteem ingevoerd. Hiermee hopen de organisatoren sneller te kunnen reageren bij crashes en andere incidenten.

Alarm bij afwijkend gedrag van de tracker

Alle fietsen en voertuigen in de koers worden uitgerust met een kleine GPS-tracker. Zodra een tracker plotseling stopt, de snelheid abrupt verandert of van het parcours afwijkt, gaat er automatisch een alarm af in het veiligheidscentrum. Dit centrum beschikt ook over toegang tot livebeelden van de koers en actuele weersinformatie.

Volgens koersdirecteur Olivier Senn, die ook betrokken was bij de organisatie van het WK in Zürich, kan het systeem ongelukken niet voorkomen, maar wél de gevolgen beperken: 'We kunnen niet alles uitsluiten, maar we doen er alles aan om de gevolgen van crashes te minimaliseren. We kunnen direct ingrijpen als dat nodig is.'

Vrijwillige deelname, maar brede inzet verwacht

Deelname aan het systeem is vrijwillig, maar de organisatie hoopt dat alle teams meedoen. Niet alleen de renners, maar ook alle voertuigen in de koerskaravaan worden voorzien van de technologie. 'Elk team mag zelf kiezen of ze meedoen,' aldus Senn. 'Maar wij hopen uiteraard op volledige deelname.'

De investering bedraagt ongeveer 50.000 Zwitserse frank (circa 45.000 euro), een bedrag dat volgens de organisatie in het niet valt bij het mogelijke veiligheidsvoordeel.

Eerste test bij vrouwenkoers

De technologie wordt eerst ingezet tijdens de Ronde van Zwitserland voor dames, die op donderdag 12 juni van start gaat. De mannen beginnen op zondag 15 juni. Het is de eerste keer dat een dergelijk systeem op deze schaal in een profwedstrijd wordt gebruikt.