Ronde van Italië voor vrouwen

Giro voor vrouwen 2025 wordt beslist op het WK-parcours in Imola

Update: 13 juli om 08:00
Online Editor

De achtste en laatste etappe van de Giro d’Italia Women 2025 voert van Forlì naar het iconische Autodromo in Imola, met vier lastige rondes over het WK-parcours van 2020. Deze 138 kilometer lange rit door de heuvels van Emilia-Romagna biedt nog één keer kans op spektakel in het klassement of een sprint met een uitgedund peloton.

Getty Images

Getty Images

Na etappe 7, de koninginnenrit, is de slotetappe van de Giro d’Italia Women 2025 aangebroken. Met start in het historische Forlì, gelegen in de vlakke Povlakte van Emilia-Romagna. De eerste 30 kilometer zijn relatief eenvoudig en vlak – ideaal voor vroege vluchtpogingen of om de benen los te rijden na de slopende koninginnenrit van de dag ervoor. Maar na die rustige aanloop verandert het terrein geleidelijk en wordt het koersverloop veel uitdagender.

Parcours: naar het WK-parcours van 2020

Vanaf ongeveer halverwege de etappe begint de opbouw naar de finalerondes in en rondom Imola. Het zwaartepunt van de rit ligt bij de vier omlopen op het iconische Autodromo Enzo e Dino Ferrari, waar ook het WK wielrennen van 2020 werd gereden. Elke ronde is 15,2 kilometer lang en bevat twee steile klimmetjes: de Mazzolano (2,8 km aan gemiddeld 5,9%, max 13%) en de Cima Gallisterna (2,6 km aan gemiddeld 6,4%, met pieken tot 14%). Deze beklimmingen volgen elkaar snel op, zijn technisch veeleisend en maken het moeilijk om als peloton georganiseerd te blijven rijden.

Ondersteunend beeld bij het artikel© A.S.O

Na de laatste passage over Gallisterna komt het peloton terug op het circuit voor de finale kilometers. De slotkilometer is volledig vlak en ligt op het rechte stuk van het Formule 1-circuit van Imola, waar eerder grote kampioene Anna van der Breggen de wereldtitel pakte. Het asfalt is snel, maar door de eerdere inspanningen en technische rondes is de sprint allesbehalve vanzelfsprekend.

Ondersteunend beeld bij het artikel© A.S.O

Tactisch perspectief

Deze finale is een mes dat van twee kanten snijdt: dit is hét moment voor opportunisten die willen toeslaan op vermoeide benen én voor klassementsrensters die bewust op veilig willen spelen. Teams als FDJ–Suez en Movistar kunnen tempo maken om attent te blijven, terwijl sprintersploegen (SD Worx, Visma en Lidl–Trek) hopen op een gecontroleerde sprint. De laatste ronde op het circuit kan alle kaarten door elkaar gooien – aanvalskaravaan en positionering worden hier beslissend.

Favorieten voor de slotrit

Nu de startlijst zo goed als definitief is kunnen we een serieuze blik werpen op de favorieten voor de dagzege. De volgende namen tippen wij voor de winst in etappe 8: 

  • Marianne Vos (Team Visma | Lease a Bike) – Tactisch meesteres, gevaarlijk in selecte massasprints.
  • Lorena Wiebes (SD Worx–Protime) – Als het peloton gesloten blijft, is zij de topfavoriete.
  • Elisa Longo Borghini (UAE Team ADQ) – Thuisfavoriete met een neus voor aanval op punchklimmen, en ervaring op dit soort selectieve omlopen.
  • Lotte Kopecky (SD Worx–Protime) – Perfect geschikt voor een glooiend slot met powerklimmetjes, en uitermate snel aan de meet.
  • Chiara Consonni (CANYON//SRAM zondacrypto) – Explosieve sprintster die ook in lastige finales overeind blijft.
  • Eleonora Camilla Gasparrini (UAE Team ADQ) – Jong talent met sterk eindschot, gevaarlijk in technische circuits zoals Imola.
  • Pfeiffer Georgi (Team Picnic PostNL) – Tactisch sterk en altijd attent voorin; kan zowel aanvallen als afmaken in een kleine groep.

Etappe 8 is geen ceremonieel slot – dit is pure finesse: tactisch, technisch en fysiek. Na een week vol strijd in de bergen en heuvels, kan de eindzege nog worden beslist in Imola. Renners en ploegen zullen tot de laatste ronde strijden voor de felbegeerde roze trui.



Video