Materiaal

Nieuw: Clik Valve van Schwalbe, een volledig nieuw ventiel

Update: 18 juni om 12:35

Last van een lastig ventiel of een pomp die steeds minder goed werkt? Schwalbe introduceert de Clik Valve: een slim ontworpen ventiel dat oppompen eenvoudiger, sneller én duurzamer maakt. Een upgrade waar elke fanatieke fietser blij van wordt.

Nieuw: Clik Valve van Schwalbe, een volledig nieuw ventiel

Waarschijnlijk zeer herkenbaar voor de meeste fietsers. Een ventiel wat afbreekt, niet meer los wil draaien, scheef gaat of waar nauwelijks nog lucht in tev krijgen is. En dan hebben we het nog niet over de problemen die je met de pomp kunt hebben. De tot nu toe geproduceerde fietspompen zijn onderhevig aan slijtage en werken op een gegeven moment een stuk minder goed. Schwalbe is met dit probleem aan de slag gegaan en heeft volgens eigen zeggen de oplossing gevonden: de Clik Valve.

Geen gedoe meer aan het ventiel

Voor de fanatieke wielrenner of gravelbiker draait het vaak om precisie. Je kent je ideale bandenspanning, controleert die regelmatig, en je pomp is net zo’n essentieel onderdeel van je uitrusting als je helm. De Clik Valve is speciaal ontwikkeld voor fietsers die niets aan het toeval overlaten. Het nieuwe ventiel maakt banden oppompen niet alleen makkelijker, maar ook efficiënter en betrouwbaarder. Klik, pomp, en je kunt weer verder.

Slim ontwerp, simpele bediening

De kracht van de Clik Valve zit in de eenvoud. Waar traditionele ventielen na verloop van tijd slijten of lucht beginnen te lekken, werkt dit nieuwe systeem met een intuïtieve klikbevestiging. Je bevestigt de pomp met minimale kracht, en na het oppompen haal je hem er net zo makkelijk weer af – zonder dat je lucht verliest. Het is even wennen. Bij traditionele pompen moet je best druk zetten om de pomp op het ventiel te bevestigen. Als je voor het eerst de pomp op het Clik Valve ventiel drukt, voelt het losjes aan en heb je het gevoel dat de pomp niet goed zit. Maar de lichte tik die je voelt, is voldoende om te gaan pompen. Geen palletje meer die je nog om moet zetten om de pomp vast te zetten.

Dankzij de constructie kun je de Clik Valve zelfs met koude handen of met handschoenen probleemloos bedienen. Je hoeft het ventiel namelijk niet meer los te draaien. De luchtstroom is bovendien tot 50% hoger dan bij een klassiek SV-ventiel, wat zorgt voor sneller oppompen. Ook tubeless banden zijn hierdoor gemakkelijker op de velg te krijgen – zelfs zonder compressor. Dit laatste hebben we (nog) niet getest overigens.

Ontworpen voor duurzaamheid

Naast gebruiksgemak was duurzaamheid een belangrijk uitgangspunt bij het ontwerp. De afdichting blijft altijd hetzelfde, wat betekent dat de pompkop niet slijt zoals bij veel traditionele systemen. De betrouwbaarheid van de Clik Valve blijft intact, zelfs na honderden keren gebruik.

Een ander pluspunt: overstappen is eenvoudig. De ventielen zijn compatibel met bijna alle bestaande fietspompen. Je kan gewoon de kern van je huidige ventiel verwijderen en daar de Clik Valve opdraaien. Jouw huidige pomp kun je blijven gebruiken. Die past gewoon op de Clik Valve. Dan heb je echter slechts één voordeel: een ventiel waarmee de band makkelijk opgepompt kan worden en je moet nog steeds de pomp met een palletje vastzetten op het ventiel.

Door Schwalbe’s ombouwsets hoef je je huidige pomp niet weg te doen, een simpele adapter of een vervanging van het pompkop is voldoende. De adapter is eenvoudig op de bestaande pomp te bevestigen of op het pompje van de CO2-patronen. Op die manier gebruik je het eenvoudige kliksysteem om te kunnen pompen. Je kan je huidige pomp ook helemaal ombouwen naar het Clik Valve systeem met de los aan te schaffen pompkop. Op deze laatste manier gebruik je de twee voordelen optimaal: gemakkelijk pompen en een duurzame slijtvaste pomp. Schwalbe heeft in samenwerking met SKS ook een nieuwe pomp op de markt gebracht die al helemaal klaar is voor de Clik Valve.

Klaar voor de toekomst

De Clik Valve is niet zomaar een nieuw ventiel; het is een stap richting een nieuwe standaard. In praktijktests met diverse pompen en banden bleef de druk exact gelijk na het loshalen van de kop – iets wat bij traditionele ventielen zelden voorkomt. Nu is alleen nog het losse ventiel te koop, wel of niet in combinatie met ombouwsetjes voor de pomp. De eerste binnenbanden met de Clik Valve zijn binnenkort verkrijgbaar. Wat ons betreft is de Clik Valve een waardevolle upgrade. Geen gesukkel meer met lastige pompkoppen, geen luchtverlies en geen slijtageproblemen.