UCI gaat testen met een verbod op grote versnellingen
De UCI heeft aangekondigd dat ze gaan onderzoeken of er een verbod op grote versnellingen in wedstrijden moet komen. De bond gaat vanaf 1 augustus in bepaalde wedstrijden werken met maximale verzetverhoudingen voor de renners. Met dit idee wil de bond vooral de snelheid naar beneden brengen en ongelukken verminderen tijdens gevaarlijke afdalingen.
Lidl-Trek

Profrenners gebruiken tegenwoordig steeds grotere verzetten die soms tot meer dan 11 meter afstand per omwenteling opleveren. Grotere tandwielen leiden tot hogere snelheden, maar daarmee ook tot een verhoogd risico tijdens technische afdalingen. Zowel Chris Froome als Wout van Aert pleitten publiekelijk al voor een beperking van het maximale verzet, om de sport veiliger te maken.
Journalist Daniel Benson meldde al eerste de test van de UCI. In de visie van de bond komt de test er om te zien of de beperking van verzetsgrootte een concreet effect heeft op het voorkomen van valpartijen. De testfase staat gepland vanaf 1 augustus in een profwedstrijd, exacte details volgen later. Het maximale verzet waarmee renners mee zouden mogen gaan rijden is 53x11, of het equivalent van de afstand die daarmee kan worden afgelegd (10 meter 46 cm).
Het limiteren van het maximale verzet is slechts één mogelijke maatregel in een bredere veiligheidsdiscussie. De UCI onderzoekt tegelijkertijd andere opties, zoals beperkingen op de stuurbreedte, helmontwerpen, en mogelijk zelfs airbags. Sinds dit jaar maakt de bond gebruik van gele kaarten tijdens wedstrijden. Critici op de voorgenoemde test stellen dat het beperken van de maximale verzetsgrootte niet het beoogde effect gaat opleveren en dat er eerst beter gekeken moet worden naar een veiliger parcours en andere risicofactoren.
SRAM-renners hebben een probleem
De voorgenoemde test en mogelijke regel kunnen een probleem opleveren voor renners die met componenten van SRAM rijden. Waar Shimano en Campagnolo als kleinste tandwiel een 11 hebben, maakt SRAM gebruik van een 10-tands tandwiel op de cassette. In combinatie met het vaak gebruikte 54T kettingblad zou dit dus een te groot verzet opleveren. Renners, teams en SRAM zullen op zoek moeten naar een oplossing.
De regel zou ook een probleem kunnen vormen voor teams met een 1x-setup, zoals Lidl-Trek dit voorjaar al deed. Het team reed toen met de SRAM Red XPLR groepset, en Gent-Wevelgem winnaar Mads Pedersen combineerde daarvoor een 56T kettingblad met een 10-44 cassette. Deze combinatie zou met de nieuwe regel dus niet meer toegestaan zijn.