Oscar Riesebeek eerste geschorste renner na twee gele kaarten

Sinds dit seizoen geldt in het wielrennen een nieuw kaartensysteem, afgeleid uit het voetbal: twee gele kaarten tijdens dezelfde wedstrijd leiden tot diskwalificatie en uitsluiting voor de rest van de wedstrijd. Daarbovenop volgt automatisch een schorsing van zeven dagen. De primeur voor de eerste renner die een dergelijke schorsing ontvangt is voor de Nederlander Oscar Riesebeek. 

Getty Images

Getty Images

Tijdens de tweede etappe van de Baloise Belgium Tour kreeg Riesebeek een eerste officiële waarschuwing na een ongeoorloofde manoeuvre over het fietspad, waarbij hij dwars over de weg terug het peloton in stuurde. Die actie zette kwaad bloed bij andere renners en leverde hem dus zijn eerste gele kaart in de rittenkoers op.

In de slotrit ging het opnieuw mis. Riesebeek probeerde zich opnieuw op niet toegestane wijze via het fietspad naar voren te brengen in het peloton. Dit keer liep het echter fout af. Na contact met de trein van Ineos Grenadiers – waarbij Connor Swift hem met de elleboog op afstand probeerde te houden – kwam de Nederlander zwaar ten val. Hij gleed over het asfalt en bereikte de eindstreep in Brussel niet meer.

Hoewel zijn koers hiermee al voorbij was, heeft het incident nog wel gevolgen gekregen. Omdat hij twee keer in dezelfde rittenkoers een gele kaart ontving, volgt nu een automatische schorsing van een week. Dat betekent dat Riesebeek komende zaterdag niet mag deelnemen aan het Nederlands kampioenschap. Voor Riesebeek rest nog slechts een discutabele primeur: hij is de eerste renner die volgens het nieuwe kaartensysteem een schorsing oploopt. Eerder kreeg een motorrijder in de Vuelta voor vrouwen al een schorsing onder deze nieuwe regelgeving.

Meer kaarten, langere schorsing

De huidige schorsing van de Nederlander betekent overigens niet dat hij opnieuw met een schone lei begint. Ontvangt hij binnen 30 dagen na zijn eerste gele kaart namelijk ook zijn tweede (die heeft hij dus al) en derde gele kaart, dan volgt een schoring van maar liefst 14 dagen, ingaand direct de volgende dag na de derde gele kaart. Het zal dus tot 19 juli duren, voordat Riesebeek uit die gevarenzone is. Mocht hij geselecteerd worden voor de Tour de France, dan zal hij zich de eerste twee weken dus gedeisd moeten houden.

De UCI hanteert ook nog een langere schorsing bij herhaaldelijke waarschuwingen: wanneer een renner zes gele kaarten binnen een periode van een jaar ontvangt, dan wacht een schorsing van 30 dagen.