Remco Evenepoel krijgt zijn eigen wielerschoen - en die is opvallend licht

In samenwerking met Remco Evenepoel heeft Specialized een nieuwe schoen ontwikkeld: de S-Works Torch SL Remco. Wat deze schoen bijzonder maakt? Met slechts 148 gram (maat 41, de maat van Evenepoel) is het volgens Specialized de lichtste schoen die momenteel in het WorldTour-peloton wordt gebruikt. Maar dat komt wel met een stevige prijs...

Specialized

Specialized

De schoen is gebaseerd op het bestaande Torch-platform, maar werd op meerdere fronten vereenvoudigd en geoptimaliseerd voor gewicht en efficiëntie. Zo is het bovenwerk minimaler uitgevoerd, is de carbon zool aangepast met een lichtere I-balk-structuur en zijn de hiel- en teencaps uitgevoerd in een met nylon versterkt kunststof. Ook opvallend: er is maar één Boa-sluiting aanwezig, wat helpt bij het reduceren van het totaalgewicht zonder al te veel in te leveren op pasvorm of verstelbaarheid.

De geometrie van de schoen is afgestemd op de zogeheten Body Geometry-leest van Specialized, die belooft drukpunten te verminderen en de pasvorm te verbeteren. Volgens het merk zou dit de druk op de voorvoet met zo’n 44% kunnen verlagen.

Remco vroeg, Specialized leverde

In oktober 2023 stapte Remco Evenepoel naar Nick Gosseen (verantwoordelijk voor materiaal) en Ashley Sult (ontwikkelingsmanager voor schoenen) met een duidelijke vraag: een zo licht mogelijke wielerschoen voor de Tour de France van 2024, specifiek voor de bergetappes met lange, slopende klimmen. Samen met het Human Performance-team hadden Gosseen en Sult al plannen gesmeed voor een ultralichte raceschoen, maar nu was er niet alleen een concreet doel - ook de juiste renner stond klaar om het project naar een hoger niveau te tillen.

Zes jaar aan testen, drie wetenschappelijke publicaties en talloze prototypes later kwam alles samen in de ontwikkeling van de S-Works Torch Remco. Evenepoel zelf speelde daarbij een actieve rol: hij testte uitvoerig, gaf directe feedback, en hielp mee om het ontwerp af te stemmen op zijn explosieve rijstijl.

De schoen werd vorig seizoen al getest tijdens grote wedstrijden, waaronder de Tour de France van 2024, en is vanaf nu ook beschikbaar voor consumenten. Dat komt wel met een stevige prijs, want met 599 euro is dit een paar schoenen uit de absolute topcategorie. Hoewel bedoeld voor topprestaties in koers, richt deze schoen zich ook op fanatieke wielrenners die waarde hechten aan laag gewicht, stijfheid en een racegerichte pasvorm. Of je daarmee net zo snel wordt als Evenepoel, is een tweede - maar qua uitrusting zit je in elk geval dicht in de buurt.

Meer info vind je op specialized.com

© Specialized